ads

فراغت 20 تن قابله پس از دو سال تحصیل در ولایت بامیان

نهاد آموزشی قابلگی جامعه در ولایت بامیان، فراغت 20 تن از فارغ التحصیلان بخش قابلگی را با حضور خانواده های آنان و مسئولان حکومتی جشن گرفتند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
15 ثور 1398
فراغت 20 تن قابله پس از دو سال تحصیل در ولایت بامیان

نهاد آموزشی قابلگی جامعه در ولایت بامیان، فراغت 20 تن از فارغ التحصیلان بخش قابلگی را با حضور خانواده های آنان و مسئولان حکومتی جشن گرفت.
این فارغان که اکثرا بانوان ولایات غور، دایکندی و بامیان بودند پس از دو سال آموزش در بخش قابلگی، سند فراغت بدست آوردند.
حسین علی مستمندیار مسوول بخش صحی بنیاد آقاخان در بامیان می گوید که طی یک و نیم دهه، بیش از 197 قابله از مکتب قابلگی جامعه فارغ شده اند که در مراکز صحی ولایات مرکزی مصروف فعالیت اند.
مکتب قابلگی جامعه، با تمویل و حمایت مالی دولت کانادا در سال 2004 میلادی فعالیت اش را آغاز کرد که توسط بخش صحی آقاخان تطبیق می شود.
فارغان این نهاد از حکومت و بنیاد صحی آقاخان خواهان فراهم ساختن زمینه کاری در مراکز صحی اند. فاطمه اخلاقی یکی از فارغان می گوید که آنان آرزو دارند تا در روستاها برای مردم خدمت نمایند؛ اما زمینه کار برای شان مساعد نیست.
از سوی هم، مقام های محلی بامیان از افزایش فعالیت های صحی در این ولایت ابراز خوشبینی نموده و می افزایند که وضعیت امروز نسبت به 17 سال گذشته خیلی خوب شده است و انجام کار قابله ها در مراکز صحی این ولایت سبب شده است که مرگ و میر مادران و اطفال کاهش پیدا کند .
گفتنی است که در ولایت بامیان بیش از 106 مرکز صحی به شمول یک شفاخانه ولایتی و سه مرکز صحی در ولسوالی های یکاو لنگ، پنجاب و ورس این ولایت فعال می باشد. اما فعالین صحی و حقوق بشری از وضعیت صحی در این ولایت نگران اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA