ads

غني: در رابطه به مساله زنان، از حرف به عمل برويم!

محمد اشرف غني، رييس جمهور كشور تاكيد كرد: ديدگاه زن بايد به عنوان زن مطرح شود،‌ نه مادر، خواهر،‌ دختر و به اين منظور بايد از حرف به عمل برويم.

نویسنده: The Killid Group
9 سرطان 1394
غني: در رابطه به مساله زنان، از حرف به عمل برويم!

محمد اشرف غني، رييس جمهور كشور تاكيد كرد: ديدگاه زن بايد به عنوان زن مطرح شود،‌ نه مادر، خواهر،‌ دختر و به اين منظور بايد از حرف به عمل برويم.
رييس جمهور كشور امروز در برنامه معرفي تطبيق قطعنامه 1325 شوراي امنيت سازمان ملل در بخش زنان، صلح و امنيت گفت: پلان‌هايي كه در رابطه به زنان ساخته مي شود،‌ بايد عملي، واقع‌بينانه بوده و در بودجه گنجانيده شود.
وي با اشاره به اين كه زنان اكثريت جامعه افغانستان را تشكيل مي دهند، خاطر نشان كرد: چالش اساسي جامعه ما،‌ ايجاد شرايطي است كه در آن، زن افغان طبق قانون اساسي دوش به دوش با مرد افغان يك جامعه قانومند و مرفع را تشكيل دهد.
به باور آقاي غني، رابطه زن و مرد و نقش زن بايد در فرهنگ گنجانيده و تعريف شود.
رييس جمهور كشور از نسل نو جامعه، خواست كه دست از زن ستيزي بردارند.
وي با بيان اين كه تعهداتش را در زمينه سهيم سازي زنان در كابينه انجام داده است، افزود: در وزارتخانه هاي عمده، حداقل بايد يك معين زن حضور داشته باشد.
رييس جمهور غني با اشاره به اين كه افغانستان شامل 10 كشوري است كه بيشترين مرگ و ميرمادران را دارد، گفت: بخش صحت يك بررسي سرتاسري خواهد شد تا تغييرات بنيادي صورت گيرد.
بر اساس معلوماتي كه صلاح الدين رباني، وزير خارجه در اين نشست ارائه كرد، دولت افغانستان از سال 2012 ميلادي كار روي تهيه برنامه “عمل ملي” در پيوند به قطعنامه شوراي امنيت ملي در بخش زنان، صلح و امنيت را به رهبري وزارت خارجه آغاز كرده است.
برنامه “عمل ملي” چهار ركن دارد كه عبارتند از: مشاركت زنان در سطوح مختلف، محافظت از زنان در برابر انواع تهديدات، اتخاذ تدابير براي جلوگيري از وقوع خشونت عليه زنان، بهبود وضعيت اقتصادي و صحي زنان.
اين در حالي است كه سه زن به عنوان وزير در كابينه حكومت وحدت ملي حضور دارند و به تازگي 2 زن به عنوان والي دايكندي و غور نيز معرفي شده اند.
همچنين رييس جمهور يك زن را براي عضويت در ستره محكمه معرفي كرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA