ads

غزنی؛ مرکز فرهنگی جهان اسلام

جشنواره معرفی غزنی به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام هفته گذشته برگزار شد و شهر غزنی رسما  به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام در آسیا نام‌گذاری گردید.

نویسنده: The Killid Group
1 ثور 1392
غزنی؛ مرکز فرهنگی جهان اسلام

جشنواره معرفی غزنی به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام هفته گذشته برگزار شد و شهر غزنی رسما  به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام در آسیا نام‌گذاری گردید.

مراسم نام‌گذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، با اشتراک ۳۷۰۰ مهمان داخلی و خارجی در تالار مقام ولایت غزنی راه‌اندازی شده بود.

غزنی در سال ۲۰۰۷، از سوی سازمان علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو) به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام برای سال ۲۰۱۳، انتخاب شده بود.

سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ در این مراسم گفت:” جشن نامگذاری غزنی می‌تواند؛ زمینه خوبی برای به نمایش گذاشتن تصویر واقعی از دنیای اسلام به جهانیان باشد و پیام صلح خواهانه اسلام را به جهانیان برساند.”

عباس صدری، نماینده سازمان آیسسکو که در جشنواره حضور داشت، خاطرنشان کرد، که کمک‌های این نهاد تنها به سال 2013 خلاصه نشده بلکه این نهاد با وزارت اطلاعات و فرهنگ در اجرای چندین پروژه دیگر نیز همکاری خواهند کرد.

آیسسکو همه ساله شماری از کشورها را به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام انتخاب می‌کند. در سال ۲۰۱۳ شهر غزنی در افغانستان، شهر مدینه در عربستان و شهر کانو در نیجریه عنوان پایتخت فرهنگی اسلام را گرفته اند.

از سویی هم، موسی اکبرزاده، والی غزنی، نام‌گذاری این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یک ” افتخار تاریخی ” خواند و گفت:” این جشنواره فرصتی است تا زمینه برای برگزاری کنفرانس های بزرگ اسلامی در افغانستان فراهم شود.”

اکبرزاده افزود:” مردم دنیا فکر نکنند که مردم افغانستان تنها جنگ را یاد دارند، جنگ را دیگران به ما صادر کردند، ما به دیگران فرهنگ صادر کردیم و دیگران متاسفانه در مقابل به ما جنگ فرستادند.”

این جشنواره که به مدت یک هفته ادامه داشت، شماری از زیادی از باشند‌گان این ولایت با ایجاد غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها، بسیاری از رسوم و عنعنات شان را نیز به نمایش گذاشتند.

در همین حال با آن که نام‌گذاری غزنی به عنوان ” پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام ” یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور در سال جاری به حساب می‌آمد و نیاز بود به صورت گسترده در رسانه‌ها بازتاب خبری می یافت، اما در مراسم نام‌گذاری غزنی به‌عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام، به ده‌ها خبرنگاری که از کابل و ولایات مختلف برای پوشش خبری این مراسم رفته بودند، اجازه داده نشد تا از این رویداد گزارش تهیه کنند.

اقدامی که با واکنش تند خبرنگاران روبرو شد و عکس‌العمل اتحادیه‌ خبرنگاران را نیز به همراه داشت.

این اتحادیه با نشر اعلامیه گفت:” وزارت اطلاعات و فرهنگ باید قبل از آغاز مراسم، این مساله را در نظر می‌داشت و اگر توافق‌نامه‌ای میان این وزارت و تلویزیون یک برای انحصار پوشش زنده مراسم عقد شده بود، بر مبنای آن از پوشش زنده هم‌زمان دیگر رسانه‌ها از مراسم می‌توانست جلوگیری کند؛ ولی انحصار پخش زنده‌ی یک رویداد؛ آن‌هم رویداد مهمی چون مراسم غزنی، به هیچ صورت نمی‌تواند مانع پوشش خبری آن از سوی رسانه‌های دیگر شود.”

با این همه، قرار است در ماه میزان امسال نیز برنامه دیگری با حضور تعداد زیادی از مهمان‌های خارجی پس از تکمیل آمادگی ها برای گشایش “مرکز ثقافت اسلامی” در غزنی برگزار شود.

هرچند تا برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره که تا شش ماه دیگر برگزار می‌شود، فرصت چندانی در دست نیست، اما هنوزهم بسیاری از پروژه‌های ولایت غزنی نیمه کاره باقی مانده است.

موسی خان اکبرزاده والی غزنی پیش از این در مصاحبه‌اش با کلید گفته بود، میدان هوایی، مکان‌های بودوباش برای مهمانان خارجی، مرکز بزرگ ثقافت اسلامی و ده‌ها پروژه‌ اساسی دیگر این ولایت ناتکمیل باقی مانده و قرار است تا ماه میزان امسال به اکمال برسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA