ads

عايدات داخلي؛ نقطهء اتكاي خودكفايي سياسي

به دنبال تقديم بودجهء سال 1389 دولت افغانستان به مجلس سنا؛ اين خبر منتشر گرديد كه عايدات افغانستان در سال 1388 نسبت به سال گذشته افزايش چشم گيري داشته است.

نویسنده: The Killid Group
7 حمل 1389

به دنبال تقديم بودجهء سال 1389 دولت افغانستان به مجلس سنا؛ اين خبر منتشر گرديد كه عايدات افغانستان در سال 1388 نسبت به سال گذشته افزايش چشم گيري داشته است.

افزايش عايدات؛ اسباب خودكفايي دولت در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، نظامي و غيره را فراهم مي آورد؛ اما بايد به اين نكته دقت شود كه عايدات افغانستان، با گرفتارشدن در مسير فساداداري به بيراهه مصرف نشود.

داكتر محمدعمر زاخيلوال  وزیر مالیه؛ همزمان با تقديم بودجهء سال 1389 به پارلمان اعلام كرده كه عايدات داخلي كشور، رو به افزايش است. براساس بودجه اي كه امسال از سوي حكومت تهيه شده؛  قرار است 115 مليارد افغاني معادل 41/2 مليارد دالر در قالب بودجهء عادي هزينه شود و 82 مليارد افغاني برابر با 72/1 مليارد دالر، در قالب بودجهء انكشافي يا توسعوي سرمايه گذاري گردد.

اين درحاليست كه در بودجهء سال 1388 براي افغانستان در مجموع 152 مليارد افغاني بود، كه 93 مليارد دالر آن، در قالب بودجهء عادي، و 59 مليارد در قالب بودجهء توسعوي يا انكشافي، هزينه شده بود. بنا بر اين مقايسه، ديده مي شود كه بودجهء امسال نسبت به بودجهء سال 1388، افزايش رقمي 45 مليارد افغانيگي داشته كه از نظر فيصدي به 18 درصد تفاوت مي رسد.

به اساس ارقامي كه پيش از سال 1388 از سوي نهادهاي مالي ارائه شده بود، قرار بود 80 درصد بودجهء عادي از منابع داخلي تمويل گردد؛ اما در سال مالي 1388 عايدات داخلي در يك برآورد مجموعي، 24 درصد افزايش داشته است كه باعث مي گردد تا ميزان فيصدي بودجهء دولت افغانستان نيز بلند برود.

تلاش براي افزايش عايدات دولت؛ يكي از سياست هاي آقاي زاخيلوال در مقام وزير ماليه محسوب مي شود. آقاي زاخيلوال بتاريخ 9 حوت سال 1388 گفته بود كه اداره اش تلاش مي كند تا با ازدياد عوايد داخلي، اتكاي مالي افغانستان به كشورهاي كمك كننده را كاهش دهد.

زاخيلوال در پروسهء تقديم بودجه سال 1389 به مشرانوجرگه اعلام كرده بود كه ميزان پيشرفت افغانستان در سال 1388، بيشتر از 10 درصد بوده كه به اساس برآوردهای ادارهء تحت مديريت وي؛ كوشش صورت خواهد گرفت تا اين پيشرفت در سال 1389 به 15 درصد برسد. البته به نقل از وزير ماليه گفته شده بود كه پيشبيني براي رسيدن رشد اقتصادي به 15 درصد وجود دارد.

آقاي زاخيلوال از روبه افزايش بودن عوايد داخلي سخن گفته بود. به گفتهء آقاي زاخيلوال در 11 ماه سال 1388، عوايد گمركات افغانستان در مقايسه با مدت مشابهي در سال 1387 نزديك به 90 درصد افزايش داشته است. با توجه به همين افزايش و چشم داشتي كه آقاي زاخيلوال در مورد افزايش عوايد داخلي دارد، وي گفته است كه از مجموع 115 مليارد افغاني بودجهء عادي افغانستان در سال مالي 1389؛ بصورت كلي 65 درصد آن از عايدات داخلي تمويل خواهد شد.

آنچه در اين خصوص قابل ذكر است اينكه افزايش عايدات داخلي دولت، تنها راه ثابت و قابل اعتماد براي دستيابي به خودكفايي مي باشد. بايد پذيرفت كه تا خودكفايي در عرصهء اقتصادي و بخصوص تامين بودجهء عادي به وجود نيايد، دولت افغانستان هرگز نمي تواند در برنامه ريزي هاي اجرايي خود نيز بصورت مستقلانه عمل كند؛ زيرا براي اجراي هرطرح و پروژه اي، به پول نياز است و كمك كنندگان، زماني از طرح ها استقبال و حمايت مي كنند كه از نظر سياسي بتوانند نقطه نظرات آنان را تامين كنند.

از سوي ديگر؛ براي دستيابي به خودكفايي در عرصهء عايدات، به مبارزهء شفاف و صريح در برابر فساد اداري ضرورت مي باشد. يعني ميتوان گفت اينكه وزارت مالیهء افغانستان از افزایش عواید داخلی کشور حرف می زند، بسيار خوب است؛ اما مهمترين مسئله اين است كه موجودیت فساد اداري، تهديدي است كه مي تواند باعث عدم اطمينان بر مصرف مناسب عايدات شود.

به نظر مي رسد با توجه به همين موضوع است كه در گفته هاي وزير ماليه به اين مسئله نيز اشاره گرديده و آقاي زاخيلوال گفته است كه به منظور ازیاد هرچه بیشتر عواید داخلی افغانستان، برنامه های مشخصي را در زمینهء مبارزه جدی با فساد و آوردن اصلاحات و ارتقای ظرفیت در ادارات، روی دست گرفته اند.

اينكه برنامه هاي مورد نظر وزارت ماليه براي مبارزه با فساد اداري، چه نتيجه اي را به دست خواهد آورد، موضوعي است كه در آينده روشن خواهد شد؛ اما ازدياد عايدات داخلي افغانستان كه بيشتر از گمركات به دست آمده، موضوع بسيار مهم مي باشد. بديهي است كه اگر دولت افغانستان؛ زمينه هاي ترانزيت گاز از تركمنستان به پاكستان و هند، زمينهء ترانزيت برق از تاجكستان به پاكستان و زمينهء ترانزيت كالا از بنادر غربي و جنوبي به كشورهاي آسياي ميانه را فراهم كند و يا از معادن افغانستان استفادهء مناسب انجام دهد، عايدات افغانستان مي تواند بيش از چند برابر شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA