ads

طرح تعدیل قانون انتخابات از سوی کابینه تصویب شد

طرح تعدیل قانون انتخابات امروز(سه شنبه) در جلسه کابینه تصویب و توسط رییس جمهورغنی توشیح شد.

نویسنده: Abdul Malik Atash
23 دلو 1397
طرح تعدیل قانون انتخابات از سوی کابینه تصویب شد

طرح تعدیل قانون انتخابات امروز(سه شنبه) در جلسه کابینه تصویب و توسط رییس جمهورغنی توشیح شد.
طرح تعدیل انتخابات در جلسات مشترک به ریاست سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور، از سوی احزاب سیاسی، نامزدان ریاست‌جمهوری و نهادهای ناظر بر انتخابات، به روز دوشنبه مورد تأیید قرار گرفته بود که امروز در جلسه کابینه تصویب و از سوی ریاست جمهوری توشیح گردید.
در حالی که قبل از این نگرانی‌ از صلاحیت رییس جمهوری در مورد تعیین روسا و کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی وجود داشت؛ اما حبیب الله شنواری سخنگوی بنیاد انتخابات و شفافیت افغانستان ویکی از اشتراک کنندگان کمیته مشترک، می‌گوید که بر اساس فیصله این کمیته، نهاد های جامعه مدنی 15 فرد واجد شرایط هر حزب سیاسی ثبت شده در وزارت عدلیه یک فرد را به عنوان نامزد در پست های کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی به ریاست جمهور معرفی خواهند کرد و در صورتیکه رییس جمهور کاندید انتخابات ریاست جمهوری باشد، روسا و کمیشنران کمیسون های انتخاباتی به اساس آرای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تعیین می‌شوند.
با این حال، یوسف رشید، رییس نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌ گوید که طرح تعدیل قانون انتخابات پس از رایزنی های چند روزه، تائید شده و این طرح همه شمول می باشد.
رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هم چنان تاکید کرد که در نشست مشترک به رهبری معاون دوم ریاست جمهوری و احزاب سیاسی، همچنان فیصله گردید که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، لیست رای دهنده ها بایومتریک شده و در وسایل بایومتریک نیز تغیرات جدی وارد شود.
استفاده‌ی کامل از تکنالوژی بیومتریک در تمام مراحل انتخابات، تبدیل سیستم انتخابات از رائ غیر قابل انتقال به سیستم(SNTV) به (رائ قابل انتقال (MDR) و چگونگی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی از مواردی بوده که در چهارمین نشست مشورتی روی آن توافق شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA