ads

طالبان در کنفرانس بن شرکت می کنند؟

در حالی که گفتگو ها در باره حضور و عدم حضور طالبان در نشست بن دوم درجريان است، آگاهان مي گويند که بدون اشتراك مخالفان دولت در اين نشست، صلح پايدار در كشور تأمين نخواهد شد. این نشت که قراراست به تاریخ 5 دسمبرسال روان در شهر بن آلمان برگزار شود گفته مي شود كه حدود 90 نماینده سیاسی و جمعاً یک هزار اشتراک کننده در ان حضور خواهند يافت.

نویسنده: The Killid Group
7 سنبله 1390
طالبان در کنفرانس بن شرکت می کنند؟

در حالی که گفتگو ها در باره حضور و عدم حضور طالبان در نشست بن دوم درجريان است، آگاهان مي گويند که بدون اشتراك مخالفان دولت در اين نشست، صلح پايدار در كشور تأمين نخواهد شد.

این نشت که قراراست به تاریخ 5 دسمبرسال روان در شهر بن آلمان برگزار شود گفته مي شود كه حدود 90 نماینده سیاسی و جمعاً یک هزار اشتراک کننده در ان حضور خواهند يافت.

محمد معروف فضلي مسئول حزب افغان ملت در هرات نواقص كنفرانس بن در سال 2001 را عدم حضور نمايندگان طالب و حزب اسلامي دانسته مي گويد: “بايد تلاش‏هاي همه جانبه ای به راه افتد تا در كنفرانس بن دوم، نمايندگان طالبان و حزب اسلامي و نيز تمام طرف های درگيردرجنگ افغانستان حضور داشته باشند.”

اين درحاليست كه محمد اسماعیل قاسم یار منشي شورای عالی صلح چند روز قبل گفت، تا هنگامی که رهبری طالبان با دولت افغانستان وارد گفتگوهای صلح نشوند، نمی توانند درنشست بن شرکت کنند.

پیش از این نيز راین کراکر سفیرایالات متحده امریکا درافغانستان گفته بود که تنها یک هیئت از دولت افغانستان در نشست بن حضور یافته و طالبان در كنفرانس بن دوم اشتراک نخواهند کرد.

محمد انور متين كارشناس مسايل سياسي نيز معتقد است كه اشتراك طالبان در دومين نشست بن به روند صلح در افغانستان کمک خواهد کرد.

ملاعبدالسلام ضعیف یکی از مقام های پیشین رژیم طالبان گفته است که در نشست بن دوم نیز مانند نشست بن اول کسانی که نمایندگان واقعی مردم افغانستان نیستند، شرکت خواهند کرد.

وی همچنان گفته است که برگزاری این نشست، بدون حضور تمامی طرف های درگیر مشکلات را در افغانستان بیشتر خواهد ساخت.

درعين حال شماری از نهاد های مدنی  نيز خواستار حضور گروه طالبان در اجلاس بین المللی بن دوم شده اند.

گفته مي شود كه بیش از چهل نهاد مدنی در همایشی در کابل، بر حضور طالبان در اجلاس بن دوم تأکید کرده و گفته اند که شرکت این گروه در این نشست می تواند بر تأمین صلح در افغانستان کمک کند.

عبدالقادر رحيمي رئيس كمسيون حقوق بشر ولايت هرات مي گويد:”به خاطر رسيدن به صلح و ثبات دركشور بايد تمام گروه هاي درگير درافغانستان در كنفرانس بن دوم سهم داشته باشند.”

قبلاً عنوان مي شد كه امريكا و آلمان تلاش مي ‌كنند تا در اجلاس بن دوم، نمايندگان طالبان و حزب اسلامي حكمتيار را نيز شركت دهند.اما سفير جديد كشور امريكا در کابل گفته است که در این اجلاس، جایی برای طالبان وجود ندارد.

اما حضرت محمد شريف مجددي رئيس كمسيون تحكيم صلح درهرات مي گويد:”درصورتی كه اشتراك طالبان درنشست بن به پروسه صلح كمك كرده و به ختم جنگ و درگيري ها دركشور منجر شود كمسيون تحكيم صلح از آن استقبال مي نمايد.”

چندي قبل زلمي رسول وزیر خارجه کشور گفت كه حضور طالبان در نشست بن دوم بستگی به موفقیت روند صلح دارد.

وي هم چنان تاكيد كرد که دراین نشست هیئتی به نمایندگی حکومت افغانستان از تمامی نهاد های کشور شرکت خواهند داشت.

از سوی هم برخي از ناراضيان دولت كه به تازگي به پروسه صلح پيوسته اند مي گويند که حضور طالبان دراين نشست هيچ گونه كمكي به برنامه صلح نخواهد كرد.

بشير احمد پهلوان از مخالفان دولت كه سلاح دست داشته خود را كنار گذاشته و به پروسه تحكيم صلح پيوسته است به همین باور است، وی مي گويد:” فکر نه کنم که حضور طالبان به برنامه صلح کمک کند، آنان جنگ را دوام خواهد، از بیرون حمایت می شوند.”

گفتني است كه در دومین کنفرانس بن، در پهلوی دیگر کشورهای جهان و قدرت های بزرگ، کشورهای همسایه افغانستان چون پاکستان، هند، ایران، روسیه و چین نیز شرکت خواهند کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA