ads

شکیب مصدق با ” آیلان” به کشور برگشت

صدها تن از باشندگان کابل درساعات پایانی روز سه شنبه گرد هم آمده بودند تا فارغ از احوال و اوضاع شهر، فضای متفاوتی را تجربه کنند. هرچند برنامه با کمی تاخیر برگزار شد اما استقبال از رونمایی آلبوم “آیلان” بسیار گسترده بود.

نویسنده: The Killid Group
6 عقرب 1394
شکیب مصدق با ” آیلان” به کشور برگشت

صدها تن از باشندگان کابل درساعات پایانی روز سه شنبه گرد هم آمده بودند تا فارغ از احوال و اوضاع شهر، فضای متفاوتی را تجربه کنند. هرچند برنامه با کمی تاخیر برگزار شد اما استقبال از رونمایی آلبوم “آیلان” بسیار گسترده بود.
بسیاری از شهریان کابل که در جمع آن‌ها خانواده‌ها، جوانان و کهن سالان دیده می‌شدند، آمده بودند تا پیام شکیب مصدق، هنرمند مهاجر افغان مقیم آلمان را از لای ترانه‌هایش دریابند و موسیقی متفاوتی را بشنوند.
شکیب مصدق، مسعود حسن‌زاده، آرش بارز وگروه موسیقی “آفیسکو” در این برنامه هنرنمایی کردند. این برنامه با اجرای یک پارچه کلاسیک توسط شاگردان گروه موسیقی آفیسکو کلید خورد و به تعقیب آن شماری دیگر از این هنرمندان پارچه‌های هنری اجرا کردند.
یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه روز گذشته این بود که کودکان پرورشگاه ها که خود در محیط به دور از خانواده بزرگ شده اند، دو ترانه‌ی کودکانه را برای همنوعان‌اش اجرا کردند. این ترانه‌ها از ساخته‌های مسعود حسن‌زاده است و با استقبال گرم حاضران روبرو شد.
شهلا یکی از شرکت کنندگان گفت، که با اجرای کودکان، به آینده آن‌ها امیدوار شده است. او افزود که خوشحال است کودکان کشورش تجربه جدیدی را در پیش می‌گیرند و فرصت کارهای بهتر را دارند.
رونمایی آیلان
بخش اصلی این برنامه به رونمایی از آلبوم آیلان اختصاص داشت. شکیب مصدق پس از سال‌ها دوری از کشور آمده بود تا هفدهمین آلبوم موسیقی‌اش را در حضور هواداران‌اش رونمایی کند. 
او که با ترانه “کبوتر” روی صحنه آمد، در مورد آلبوم جدیدش گفت، که ایلان ” نمادي از یک فاجعه‌ی بزرگ بحران پناه جویی در جهان است. فاجعه‌اي که جنگ، خشونت و وحشت را بوجود آورده است.”
آقای مصدق در حاشیه این برنامه به کلید گفت که ایلان حرف‌هایي در مورد بحران پناه جویی دارد. در این آلبوم وضعیت غربت هم در داخل کشور و هم در بیرون از آن بازتاب یافته. این آلبوم هشت ترانه دارد. سه آهنگ این آلبوم مربوط به موضوع مهاجرت و پناهجویی می‌شود، دو آهنگ آن، عاشقانه‌های متفاوت است و آهنگ‌های باقی مانده هم به گفته وی، تعریفی از وضعیت‌های غربت نشینی نسل ماست.
او گفت، که مهاجرت پدیده بسیار وحشت ناک و خطرناک است و او امیدوار است که در افغانستان شرایطی به وجود بیاید که افغان‌ها مجبور به مهاجرت نشوند. آقای مصدق افزود مهاجرت را با تمام وجودش حس کرده و اکنون این جا آمده تا به زبان موسیقی و شعر، این واقعیت‌ها را به مخاطبان‌اش بازگو کند.
شکیب مصدق از شمار هنرمندانی است که موسیقی اعتراضی را در افغانستان دنبال می‌کند و به همین دلیل است که راه او همواره از دیگر هنرمندان جدا بوده است.  آقای مصدق معتقد است که “موسیقی در افغانستان همیشه یک پدیده تفننی بوده، گاهی در موسیقی پیام‌ها یک جانبه بوده و صرف توانسته که دلخوشی کاذبی بوجود آورد.  سعی ما بر این است که با پدیده موسیقی، مردم افغانستان را با حقیقت روبرو کنیم، حقیقتی که گاهی تلخ و زمانی هم شرین است.”
فانوس بصیر که خودش را از هوادران ترانه‌های آقای مصدق معرفی کرد، گفت که :” در آشفته بازارموسیقی کشور، شکیب مصدق، آهنگ‌های بهتری برای هواداران‌اش دارد. آهنگ‌هایی که در آن موضوع وطن دوستی و مسایل اجتماعی بازتاب یافته است.”
شکیب مصدق از ده سال به این سو موسیقی کار می‌کند. او تا اکنون هفده آلبوم موسیقی به بازار عرضه کرده. “اسیر”، “شکاف”، “پنجره”، “مسافران فردا”، “لیلا دروغ بود”، “گزارش اقلیت” و “ما دو تا” از جمله آلبوم‌های او هستند.
شکیب مصدق، از میان این آلبوم‌ها، دو آلبوم آن که شامل 15 ترانه می‌شود، را به صورت مشترک با گروه “مورچه‌ها” کار کرده و آلبوم‌های باقی مانده دیگر، از کارهای مستقل او می‌باشد.
گفتنی است که کنسرت روز گذشته به هدف کمک به کودکان پرورشگاه‌ها برگزار شده بود اما برگزار کننده‌گان این برنامه، در پایان اعلام کرده اند که نزدیک به 65هزار افغانی را که از این کنسرت بدست آورده اند به آسیب دیده‌گان زلزله کشور کمک می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA