ads

شکست های پی هم تیم ملی کریکت کشور؛ علت در کجاست؟

تیم ملی کریکت که امید درخشش برای نام نیک کشور شده است در ابتدا توانست در جایگاه 10 تیم برتر جهان قرار گیرد؛ اما  هشت بازی در رقابت های جام جهانی سال 2019 با هشت باخت متوالی، مایه پرسش برای میلیون ها تعقیب کننده در سراسر جهان شده است. صرف نظر از نبود یک مربی و کاپیتان حرفوی، بدشانسی و اشتباهات در توپزنی از سوی بازیکنان؛ عوامل دیگری چون چالشهای داخلی در فدراسیون کریکت بُورد کشور، سکوت نهادهای ناظر و منفعل بودن رسانه ها در پوشش خبری و تشویق این تیم، باعث شد تا تیم ملی کریکت کشور به رغم درخشش قبلی اش، شکست های پی هم را تجربه نماید.

نویسنده: Abdul Malik Atash
9 سرطان 1398
شکست های پی هم تیم ملی کریکت کشور؛ علت در کجاست؟

تیم ملی کریکت که امید درخشش برای نام نیک کشور شده است در ابتدا توانست در جایگاه 10 تیم برتر جهان قرار گیرد؛ اما  هشت بازی در رقابت های جام جهانی سال 2019 با هشت باخت متوالی، مایه پرسش برای میلیون ها تعقیب کننده در سراسر جهان شده است. صرف نظر از نبود یک مربی و کاپیتان حرفوی، بدشانسی و اشتباهات در توپزنی از سوی بازیکنان، عوامل دیگری چون چالشهای داخلی در فدراسیون کریکت بُورد کشور، سکوت نهادهای ناظر و منفعل بودن رسانه ها در پوشش خبری و تشویق این تیم، باعث شد تا تیم ملی کریکت کشور به رغم درخشش قبلی اش، شکست های پی هم را تجربه نماید.

هرچند از نظر تاریخی، تجربیات، امکانات و انگیزه بازیکنان تیم ملی کریکت، باید افتخار کرد، کشوری که بیش از 40 سال درگیر جنگ است و هنوز چندی از تشکیل تیم ملی کریکت اش نمی گذرد، توانست در مدت نه چندان طولانی در زمره 10 تیم برتر جهان در ردیف تیم های قدرتمند مثل انگستان، هند، استرالیا، بنگلادیش و سریلانکا  که از امکانات خوب وتجربیات بیشتر برخوردار اند، قرار گیرد.

هم چنان در ترکیب تیم ملی کریکت کشور (ببرهای آبی) بازیکنانی نامدار همچون راشد خان آرمان، شهزاد محمدی، مجیب الرحمان زدران، محمد نبی و حمید حسن، بازی می کنند که از این میان، راشد خان آرمان، ستاره ی محبوب تیم ملی کریکت به توپ انداز چرخشی شهرت دارد و در اکثر بازی های قبلی اش، تیم حریف را به چالش مواجه ساخت؛ ولی در هشت بازی جام جهانی نتوانست از خود درخشش قابل توجه برای هوادارانش نشان دهد. در حالی که این ستاره ی تیم ملی در رقابت‌های ۲۰ آوره (دور) نزدیک به دو سال است که بهترین توپ‌انداز جهان معرفی می شود.

تیم ملی کریکت در شش بازی با استرالیا، نیوزیلند، سریلانکا، آفریقای جنوبی، انگلستان و هند بر خلاف انتظارها نتوانست نتیجه پیروزی را در هیچ یکی از بازی ها به نفع خود رقم زند. در هفتمین بازی اش مقابل بنگلادیش در ورزشگاه همپشایر باول شهر ساوتهمپتون انگلستان روبرو شد که چشم امید، به پیروزی آنها دوخته شده بود، تا آنجا که یکی از تاجران کشور، انعام 100 هزار دالری در صورت پیروزی در مقابل بنگلادیش تعین نموده بود.

اما سرانجام، تیم ملی بنگلادیش با تفاوت 62 امتیاز پیروزی را به نفع خود رقم زد. تنها فرصت دو بازی برای افغانستان ( پاکستان و وست اندیز) در جام جهانی باقی مانده بود. تیم ملی کریکت در هشتمن بازی نیز با تفاوت 2 امتیاز، مغلوب پاکستان شد. در اوایل پیش بینی ها به نفع افغانستان بود، اما با اشتباهات پی در پی گلبدین نائب کاپیتان تیم ملی، با تفاوت اندک (2 امتیاز) شکست خورد و هشتیمن باخت تیم ملی کریکت کشور در رقابت های جام جهانی نیز رقم خورد.

باخت در مقابل پاکستان که بیشتر جنبه حیثتی و سیاسی داشت، موجی از واکنشها را در صفحات مجازی به همراه داشت، علاقمندان بازی کریکت در سراسر جهان از روش بازی افغانستان ناراحت اند و دلیل این باخت را خودخواهی و اشتباه گلبدین نائب عنوان می کنند.

این باخت های پی هم در حالی در کارنامه تیم ملی کریکت کشور به ثبت می رسد که چندی قبل، کاپیتان پیشین این تیم شهزاد محمدی یکی از ستاره های سرشناس و توپ انداز تیم ملی کریکت که رکورد جهانی (تیزترین 50 آور) را به نامش ثبت دارد، حین اجرای تمرین در بازی های جام جهانی از تیم ملی کشور کنار زده شد. شهزاد محمدی در مصاحبه اش به رسانه ها گفت که به دلیل نامعلومی از تیم ملی کریکت حذف شد. در حالی که کریکت بورد کشور با نشر اعلامیه ی علت حذف شهزاد محمدی را مصدومیت از ناحیه زانو، عنوان نمود.

شهزاد محمدی در دو بازی در جام جهانی حضور داشت که در برابر استرالیا بدون انجام دوش بیرون شد و در دیدار با سریلانکا توانست هفت دوش را به سود تیم ملی کشور انجام دهد. پس از بیرون شدن شهزاد محمدی، اکنون اکرام علی خیل جایگزین او شده است.

از سوی هم آسیب پذیری های قومی، پرسش های زیادی را نیز برای شهروندان کشور ایجاد کرده است، اینکه بازیکنان تیم ملی کریکت کشور منحصر به یک قوم است، در حالیکه علاقمندان زیادی از سایر اقوام دوست دارند در تیم ملی کریکت حضور داشته باشند واین تیم را حمایت کنند. ظاهرا تک قومی در تیم ملی کریکت، باعث شده است که حتی رسانه های کشور، باوجود مستقل و بی طرف بودن، از نشر و پوشش خبری آن چشم پوشی نمایند.

تیم ملی کشور در نهممین بازی اش با وست اندیز رویارویی می کند، بازی که از هر لحاظ برای کشور مهم خوانده می شود تا بتواند یک پیروزی را در جام جهانی به ثبت برساند. تاهنوز هیچ کشوری در جام جهانی کریکت، (8) باخت پی هم نداشته است؛ اما اگر تیم ملی کشور نتواند در نهمین بازی اش پیروز شود، رکورد شکن باخت متوالی در جام جهانی کریکت خواهد بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA