ads

شير مادر؛ نخستين واكسن نوزاد

‌دهم اسد روز جهاني‌ تغذيه با شير مادر است و 10 تا 17 اسد مطابق اول الي هفتم آگست نيز در سراسر جهان هفته تـــــرويج تغذيـــه با شير مادر نام‌گذاري شده

نویسنده: The Killid Group
7 اسد 1389
شير مادر؛ نخستين واكسن نوزاد

‌دهم اسد روز جهاني‌ تغذيه با شير مادر است و 10 تا 17 اسد مطابق اول الي هفتم آگست نيز در سراسر جهان هفته تـــــرويج تغذيـــه با شير مادر نام‌گذاري شده است و همـــه سالــه در 120 كشور جهان از اين هفته بزرگداشت بــــه عمل مي آيد. داكتران مي گويند؛كودكاني كه در دوران نوزادي از شير مادر تغذيه مي كنند، از ميزان هوش و توان جسمي بالاتري نسبت به ساير نوزاداني كه از ديگر منابع غذايي تغذيــه مـــي شوند، بر خوردارند.شير مادر  از لحاظ داشتن مواد پروتئيني و ويتامين ها، غذاي ارزشمندي براي نوزاد بشمار مي رود.

داكتر محمـد نعيم پــوپل موظف در شفاخانه جمهوريت در مورد اهميت تغذيه طفل با شير مادر مي گويد: “شير مادر بهترين نوع تغذيه براي كودك است، كودكي كه درشش ماه‌اول زنده گي با شير مادر تغذيه مي‌شود، كمتر به اسهال مبتلا شده و در صورت ابتلا به هر نوع مريضي، شدت مرض در او كمتر است. خطر ابتلا به اسهال شديد و مرگ و مير ناشي از آن دركودكاني كه درشش ماه اول زنده گي از شير مـــادر تغذيه نمي‌شوند تا چندين برابر بيشتر از كودكاني است كـــه از شيرمادر تغذيه مي‌كنند. همچنان شير مادر به علت دارابودن ماده دفاعي بنام “ايمونوگلوبين” تـا حدود زيادي اسهال و استفراغ نوزاد را كاهش مـــــي‌دهـــد و نسبت به  امراض ديگر براي طفل مصوونيت ايجاد مي‌كند.

داكتر محمد نعيم پوپل مـي  افزايد:” شيرمادر نخستين واكسن نوزاد است، ايــــــن ماده نه‌تنها كاملترين غذا براي نوزاد به حساب مي آيد، بلكه عامل مهمي در جلوگيري از عفونت  بوده و ضامن سلامتي جسمي و رواني شيرخوار است. شيرمادر درجه حرارت مناسب داشته، از آلوده گي پاك بوده و ميزان ابتلا بــــه نفس تنگــــي و حساسيت را در شيرخوار كاهش مي‌دهد.

داكتر عفيفه عــرب موظف در شفاخانه صحت طفل در جواب سوالي كــه چه عواملي باعث مي‌شود، مادران نتوانند به اطفال شان شير بدهند، گفت:

“تغذيــــه بـــا شير مــــادر سالم ترين راه براي مراقبت از نـــــوزاد است كـــه براي  كودك و مادر سودمند مي باشد. تغذيه با شير مادر به نوزاد كمك مـــي كند تا مـــــواد مغذي مناسبي دريافت كند و فرصتي بوجود مـــي آورد كه مادر و كودك بيشتر با يكديگر مرتبط و صميمــي شوند. اما همه مادران نمي خواهند و يا نمــــي توانند به كودك خود شير دهند. مثلاً اگر مادري مبتلا به مرضHIV يا ايدز و يا هيپاتيت يا زردي باشد، نمـي تواند به كودكش شير دهدچرا كه عفونت از طريق شير مادر به نوزاد منتقل مــــي شود. مريضانـــي مبتلا بـــه تكاليف قلبي،گرده و يا كسانـــي كــــه طولاني مدت تحت تداوي قرار گرفته اند، بهتر است كودكانشان را با شير خود تغذيه نكنند. برخي تكاليف پستان مادر در چند روز اول شيردهـــــي طبيعي است اما نبايد توام با درد باشد. هر زني كــــه بــه طور مداوم نوك سينه اش زخم شود بايد نزد داكتر برود تا از بروز خونريزي، ترك و آبله زدن نـــوك سينه جلوگيري شود. اكثراً، درد سينه به اين خاطر به وجود مي آيد كه كـــودك در موقعيت صحيح شير خوردن قرار نمي گيرد و يا آنكـــه به طور صحيح با سينه تماس پيدا نمي كند. در اينگونـــه مواقع راهنمايي داكتر مشكلات را برطرف  مي سازد.

داكتر عفيفه عرب در مــــــورد اينكه چرا شير برخي مادران كم است و چه عواملي سبب افزايش شير مي گردد،گفت:

”  مادران نبايد طبق تقسيم اوقات خاصي به كودك شير بدهند. هر وقتــــي كه كودك احساس گرسنگي كند و مادر بـــه او شير دهد،باعث ازدياد شير مــادر مــــي‌گردد. امـــــا وقت مشخص براي شير‌‌دهي به توليد و ازدياد شير لطمه وارد مي‌كند. اگر مادر تمايل دارد، شيرش افزايش يابد، بگذارد كودك در هر وعده از يــك سينه بطور كامل تغذيه كند و سپس سينه ديگر را به او بدهد.همچنان اگر كودك نتواند بــه درستي شير را از سينه مادر خارج كند اين مساله باعث كاهش شير مي‌گردد، پس در فواصل بين شيردهي مادر بايد سينه را بدوشد و به كودك بخوراند. مادر بايد به طور مداوم  هر وقتي كودك خواست به او شير بدهد.  همچنان مادر بايد در اوقات معين استراحت كند، آرامـــــش داشته و غــذاي مكمل صــــرف نموده و براي رفع تشنگي مايــــعات  بنــوشد و از قطره هاي شير افزا استفاده كند. براي مادران كم شير تغذيه خوب بسيار  مهم است چرا كه هــم در كيفيت  شير تاثير مي گذارد و هم براي سلامت مادر لازم است. مادر بايد خوب و منظم غذا بخورد و از چهار گروه مهم غذايي مثل كاربوهايدريت هـا و مـــواد نشاسته اي مانند  نان، برنج، مكروني و كچالو، ميـوه و سبزيجات ، شير و لبنيات ،گوشت ، ماهي و مواد غذايي وابسته به آن استفاده كند.

همچنان مادران بايد بدانند كه  شير دادن يك جريان عرضــه و تقاضــــا است. شير در صورتي توليد مي‌شود كـــــه كودك شير بخورد و اندازه شيري كه مي‌خورد بــــه بـــدن مي‌فهماند كه چه مقدار شير نياز دارد.”

چون در كشور مـــا اقتصاد اكثر خانواده ها در حالت نسبي قرار دارد و همه مادران دسترسي به غذا هاي مكمل يا مقوي ندارند، مادران مي‌توانند از مـــــــواد اوليه بسيار ارزان ،غذاي خوب و قوي درست كنند مثلاً: بـــا جوشاندن يك مقدار برنج با چند برگ سبزي پالك و گشنيز با يك مشت لوبيا ونخود مي توان يك شوربا برنج مزه دار تهيه نمود كه در ازدياد شير مادر مفيد است .

داكتر عفيفه عرب در مورد فوايد تغذيه با شير مادر براي طفل و مادر افزود: “در مادراني كه اطفال شان را با شير خود تغذيه مي‌كنند، احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان،‌شكستگـــي لگن،‌ پوكي استخوان و مرض شكر كمتر است. همچنان به دليل ترشح هورمون مخصوص در مادرانـــي كه فرزندان شان را با شير خود تغذيــه مي‌كنند، از امنيت خاطر و شادابـــي بيشتري برخوردار بــــوده و كمتر به مرض افسرده گي دچار مــــي شوند. همچنان تغذيه با شير مــــادر، از نـــــوزادان در بــرابر امراض خطرناك محافظت مي‌كند. “

محققان به اين باور اند كــه طفل بايد تا شش ماه اول زنـــــده گـــي تنها و تنها با شير مادر بطور درست تغذيه شود و بعـد از آن در پهلوي غذا هاي كمكــــي تا دو سال ادامـــــه يابد. بــررســـي هاي اخير نشان مــــــي دهد، افرادي كه در طول دوران نوزادي، از شير مادر تغذيه مي كنند، كمتر از ديگران در معرض خطر مـــــرگ هاي طبيعي قرار مي‌گيرند و عدم تغذيــــه كامـــل نوزاد با شير مادر مي تواند، مهمترين علـت مرگ و مير نوزادان را در پي داشته باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA