ads

شبکه زنان افغان: ابهامات موجود در روند صلح قابل نگرانی است

مسوولان شبکه زنان افغان می‌گویند که حضور معنادار زنان در گفت‌وگوهای صلح یک نیاز است و بدون حضور زنان هرگز پروسه‌ی صلح به موفقیت نخواهد رسید.

نویسنده: Atash
29 دلو 1398
شبکه زنان افغان: ابهامات موجود در روند صلح قابل نگرانی است

مسوولان شبکه زنان افغان می‌گویند که حضور معنادار زنان در گفت‌وگوهای صلح یک نیاز است و بدون حضور زنان هرگز پروسه‌ی صلح به موفقیت نخواهد رسید.
آنان تاکید می‌کنند که حفظ دستاوردهای هژده‌ساله به ویژه درعرصه‌ی حقوق زنان خطوط سرخ شان است و نباید این دستاوردها در گفت‌وگوهای صلح به معامله گرفته شود.
روشن سیرن؛ رییس هیات مدیره‌ی شبکه زنان افغان به روز سه شنبه در واکنش به امضای احتمالی موافقت‌نامه صلح با طالبان گفت که آنان صلح سیاسی نمی‌خواهند بل صلحی می‌خواهند که در آن حقوق همه اتباع کشور به ویژه زنان تضمین شده باشد.
خانم سیرن افزود که هرگز اجازه نمی‌دهند تا بالای سرنوشت زنان معامله صورت گیرد.
از سویی هم، روشن مشعل رییس بخش دادخواهی شبکه زنان افغان می‌گوید در روند گفت‌وگوهای صلح ابهامات زیادی وجود دارد و حکومت افغانستان به عنوان یکی از طرف‌های دخیل در جنگ از مواد و آجندای گفت‌وگوها بی‌خبر است.
خانم مشعل افزود، باید مواد موافقت‌نامه صلح با مردم و حکومت افغانستان شریک ساخته شود.
در همین حال، شهلا فرید؛ استاد پوهنتون کابل و یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید، حق تعلیم و تربیه، حق مشارکت سیاسی و سایر حقوقی که در قانون اساسی برای زنان تعریف شده از جمله خطوط سرخ زنان برای رسیدن به صلح است.
خانم فرید افزود، در صورتی که از این خطوط سرخ در توافق‌نامه صلح با طالبان عدول شود این توافق‌نامه برای مردم افغانستان بالاخص برای زنان پذیرفتنی نخواهد بود.
با تماس‌های مکرر، نتوانستیم دیدگاه وزارت دولت در امور صلح را در این زمینه داشته باشیم.
پیش از این حکومت افغانستان گفته بود، از هر گامی که در راستای آوردن صلح در کشور برداشته شود در چهارچوب منافع و مصالح علیای کشور و با حفظ ارزش‌های هژده سال پسین، از آن حمایت خواهد کرد.
این درحالی‌ست که به تازه‌گی سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده است که موافقت‌نامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان نهایی شده و قرار است تا دو هفته‌ی دیگر این توافق‌نامه به امضا برسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA