ads

سرمايه گزاری در صنعت كشميره

مقامات وزارت تجارت و صنايع اعلام كردند كه دو شركت خارجي حاضر شده اند تا در بخش صنعت کشمیره بافی در کشور سرمایه گزاری کنند. به گفته انوارالحق احدي؛ وزير تجارت و صنايع، شرکت‌های فایبر انگلیسی و تریتکس بلجیمی متعهد شده اند که درقسمت پروسس پشم کشمیره 4.2 ملیون دالررا سرمایه گزاری نمایند.  

نویسنده: The Killid Group
19 سرطان 1390
سرمايه گزاری در صنعت كشميره

 

مقامات وزارت تجارت و صنايع اعلام كردند كه دو شركت خارجي حاضر شده اند تا در بخش صنعت کشمیره بافی در کشور سرمایه گزاری کنند.

به گفته انوارالحق احدي؛ وزير تجارت و صنايع، شرکت‌های فایبر انگلیسی و تریتکس بلجیمی متعهد شده اند که درقسمت پروسس پشم کشمیره 4.2 ملیون دالررا سرمایه گزاری نمایند.

وزیر تجارت و صنایع کشور،  در مورد ظرفيت كاريابي و اشتغال زايي اين كارخانه ها گفته است، حدود 60 نفر به صورت مستقيم در اين كارخانه‌ها شامل كار خواهند شد، اما اين كارخانه مي تواند برای بیش از 10000 نفر شغل غير مستقيم ايجاد كند.

با این حال، تولیدات کارخانه‌های پروسس پشم در مرحله ابتدایی در حدود1000 تن درسال است و پروسس پشم کشمیره در داخل کشور باعث افزایش 7 برابر ارزش این محصول خواهد گردید.

مقام های وزارت تجارت می گویند که افغانستان یکی از سه کشور بزرگ تولید کننده پشم کشمیره در دنیا است؛  اما به دلیل عدم توانایی درپروسس آن، سود ناچیز از صنعت کشمیره به دست می‌آورد.

هرچند اين كارخانه ها از لحاظ اشغال زايي مستقيم توانايي اندكي دارند كه نمي توانند زياد محسوس باشند، اما مهمترین هدف آن، پروسس پشم مي باشد كه  مي تواند زمينه تهيۀ مواد خام را براي صنعت كشميره به خصوص صنعت قالين در داخل كشور مساعد سازد. از مشكلاتي كه تا حال صنعت قالين افغاني با آن مواجه بوده  و كشور پاكستان توانسته از اين مسئله سود ببرد، وابستگي قالين افغاني به مواد خام آن مي باشد كه عمدتاً ازمنابع بيروني تهیه می گردد.

در قدم بعدي اين سرمايه گزاري در حالي صورت مي گيرد كه به علت تهديدهای امنيتي در کشور، نه تنها علاقه مندي به سرمايه گزاري كمتر گرديده، بلكه به دلیل حوادث و واقعاتی که در نقاط مختلف كشور اتفاق افتاده، خروج سرمايه هاي تاجران و سرمايه گزاران را نیز درقبال داشته است.

آخرين مورد را در حادثۀ حمله مسلحانه و سوء قصد به جان حاجي احمد شاه حكيمي یک تن از سرمایه گزاران كشور در منطقه وزير محمداكبر خان شهر کابل می توان مثال داد. در این حمله یک تن جان باخت و مبلغ 3.24 مليون دالر آن در روز روشن به سرقت رفت.

در چنین شرایط حساس و آسيب پذير اين اقدام مي تواند يك قدم مهم در جهت تاسيس فابريكه هاي بنيادي به حساب آيد. زيرا از يكسو علاقمندي و تقاضا براي پارچه هاي كشميره كه از پشم بز تهيه ميگردد در جهان زياد بوده و ازجانب ديگر اينگونه سرمايه گزاري ها مي تواند مجدداً اعتماد سرمايه گزاران را جلب نموده و از فرار سرمايه هاي بيشتر جلوگيري به عمل آورد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA