ads

زگهواره تا گور، دانش بجوی

داكتر “حامده هما نورستانی”، رییس تربیه معلم معینیت سواد آموزی وزارت معارف، خانمی است خیلی صمیمی و پركار. مصاحبه‏ مختصری را با این زن با استعداد انجام داده‏ایم كه خدمت شما خوانندگان گرامی به نشر می‏سپاریم

نویسنده: The Killid Group
13 میزان 1392
زگهواره تا گور، دانش بجوی

داكتر “حامده هما نورستانی”، رییس تربیه معلم معینیت سواد آموزی وزارت معارف، خانمی است خیلی صمیمی و پركار. مصاحبه‏ مختصری را با این زن با استعداد انجام داده‏ایم كه خدمت شما خوانندگان گرامی به نشر می‏سپاریم:

مرسل: برای خوانندگان ما از فعالیت‏‌های‏تان بگویید.

نورستانی: من در جهت تامین و گسترش سواد برای هموطنان ما فعالیت‏ هایی را انجام می‏دهم كه شامل بخش‏های نصاب تعلیمی، تربیه معلم، كورس‏های سواد آموزی و اداره و نظارت می‏باشد. در كشور ما سطح بی‏ سوادی خیلی بلند است، اما ما توانسته‏ایم در طول 11 سال، 10 فی‏صد سطح سواد را بلند ببریم. امسال نیز استراتیژی‏های جدید را در برنامه‏‌های سواد آموزی طرح نموده‏ایم و از نقاط مشخص آن می‏توان به بلند بردن 60 فی‏صد سطح سواد آموزی الی سال 2020 اشاره كرد كه فی‏صدی زیاد آن را زنان باید تشكیل بدهند و نیز ” تعلیمات سریع”  یا تقویه فارغان از كورس‏های سواد آموزی كه هدف آن شامل شدن آنان [فارغین كورس ‏های سواد آموزی] به مكاتب سواد حیاتی و در ادامه تحصیلات عالی است.

چاپ كتاب‏های مشخص از دیگر اهداف این استراتژی است، تا فرد فارغ شده از كورس ‏های سواد آموزی، در یك سال، دو صنف را پشت سر بگذراند؛ چون كلان سالان وقت زیاد ندارد تا آهسته آهسته گام بگذارند. بخش دیگر این استراتژی شامل آموزش حرفه است؛ چرا كه اشخاص شامل برنامه سواد آموزی را افراد بین سنین 15-45 ساله تشكیل می‏دهند  و بزرگسالان باید مسلكی درس بخوانند تا بتوانند در آینده خود كفا شوند كه عملی شدن این طرح نخست به شكل امتحانی و سپس همگانی خواهد بود.

مرسل: آیا زنان برای باسواد شدن علاقمندی دارند؟

نورستانی: بلی، اكنون بهترین حاضری و نمرات عالی را خواهران ما در كورس‏های سواد آموزی دارند، ولی با تاسف بنا به سنت ‏های ناپسندی كه در خانواده ‏ها وجود دارد، تعداد زیاد خواهران ما نمی‏ توانند درس بخوانند. از ناامنی هم نمی‏ توانیم چشم پوشی كنیم، چون در ولایات، در كنار سنت‏ های ناپسند، این مشكل عمده برای با سواد شدن زنان ممانعت‏ هایی را به وجود آورده است.

مرسل: شما راه حل را در چی می‏بینید؟

نورستانی: افراد با سواد در باسواد شدن دیگران همكاری كنند و رسانه‏ها هم در آگاهی دهی ما را كمك كنند. ما در مجموع مسوولیت‏ های مشترك برای جامعه‏ای عاری از بی‏سوادی داریم كه در نظر است تا سواد آموزی را از طریق مساجد و تكایا هم آغاز كنیم، چرا كه در جامعه سنتی ما، ملا امامان می ‏توانند نقش مثبتی را در باسواد شدن هموطنان بی ‏سواد ما ایفا نمایند.

مرسل: شیوه تدریس چگونه است؟

نورستانی: شیوه تدریس از كل به جز است و دارای میتودهای خاص می‏باشد كه در آن تمام ارزش ‏های زندگی انسانی (دینی، اقتصادی، فرهنگی، تعلیمی، حفظ الصحه محیطی، حمایه طفل و …) شامل می‏باشد تا زمانی‏ كه یك مادر این كتاب را

می‏خواند در كنار با سواد شدن، از موضوعات مهم زندگی نیز آگاه ‏شود.

مرسل: برای بهبود بخشیدن این سیستم، چه باید كرد؟

هما ورستانی: در بخش سواد آموزی باید معلمین مسلكی توظیف گردد. طور مثال انستیتوت یا حداقل دیپارتمنت تربیه معلم سواد آموزی ایجاد گردد و ما برای هزینه آن تلاش‏ هایی داریم.

مرسل: آیا كورس‏های سواد آموزی حرفوی هم  وجود دارد؟

نورستانی: بلی، كورس‏های سواد آموزی در محلات زیست و كار فعال است. كورس‏ های حرفه‏ای مثل لوحه سازی، نجاری، فلزكاری، كمپیوتر، خطاطی و خیاطی وجود دارد. برای كوچی‏ها را نیز برنامه ‏های مشابه در نظر است.

مرسل: راز موفقیت‏تان در چی است؟

نورستانی: پشتكار، تجربه، علاقمندی و طرح تقسیم اوقات منظم.

مرسل: و پیام تان!

هما نورستانی: خواهران ما كه فعالین حقوق زن هستند، خستگی ناپذیر برای زنان در دورترین نقاط كشور كمك و یاری برساند تا آنان هم به حقوق‏شان برسند و خواهران بی‏ سواد ما در هر سن كه هستند، تلاش كنند تا خود را با زیورعلم آراسته نمایند، چنان كه گفته ‏اند: زگهواره تا گور دانش بجوی.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA