ads

زنی که شاروال یک شهر درگیر جنگ است

با آنکه ناامنی در بسیاری از ولایت‎ها زنان را برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اداری در تنگنا قرار داده است، ولی زنانی را می‎توان یافت که علی‎رغم این تهدید آماده کار و انجام فعالیت در تمامی این عرصه‎ها هستند.

نویسنده: asir
27 اسد 1397
زنی که شاروال یک شهر درگیر جنگ است

با آنکه ناامنی در بسیاری از ولایت‎ها زنان را برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اداری در تنگنا قرار داده است، ولی زنانی را می‎توان یافت که علی‎رغم این تهدید آماده کار و انجام فعالیت در تمامی این عرصه‎ها هستند. یک تن از این زنان جسور و پرتلاش، ظریفه غفاری است که به تازگی شاروال “میدان شهر”، مرکز ولایت ناامن میدان وردک، شده است. او دومین زن افغان است که به این پست رسیده است. نخستین زنی که در مقام شاروال در کشور کار کرده است، عذرا جعفری است که از سوی اداره ارگان‎های محل برای اداره شاروالی شهر نیلی، مرکز دایکندی، انتخاب شده بود. ظریفه غفاری، از طریق رقابت آزاد با بیش از 130 مرد و یک زن دیگر برای تصدی کرسی شاروالی میدان ‌شهر رقابت کرده و به این پست دست یافته است.

میدان وردک یکی از ولایت‌های ناامن در کشور به شمار می‎رود و افراد گروه طالبان در بخش‌هایی از آن حضور گسترده دارند. اما این خانم شجاع، بدون کدام هراس می‌خواهد به عنوان اولین شاروال زن در میدان شهر به فعالیت‎هایش ادامه بدهد.

ظریفه غفاری می‎گوید که افغانستان خانه ویران شده همه افغان‎ها است و این خانه نیاز به باسازی اساسی از سوی تمام شهروندان کشور دارد. غفاری با حس مسوولیت‎پذیری که نسبت به  بازسازی کشور و به‏خصوص میدان شهر دارد، قصد دارد تا یک سال آینده چهره این شهر را با همکاری باشنده‎ها تغییر مثبت دهد.

براساس گزارش‌ها‌ی نشرشده، یگانه دلیل عدم پیشرفت زنان در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اداری در کشور، نبود امنیت است. با این حال، خانم غفاری برای مبارزه با این معضل آماده هر نوع مبارزه و فداکاری است. وی در گفتگو با مجله مرسل گفت: “من به توانایی و پشتکار خود باورمندم و شاید روزی فرا برسد که حتا گروه‎های مخالف مسلح دولت که خلاف انجام وظیفه زنان در بیرون از منزل هستند، مرا حمایت کنند و خود  شان نیز در باسازی این ولایت سهیم شوند.”

ظریفه غفاری با اشاره به گراف بلند تبعیض جنسیتی در اداره شاروالی میدان شهر گفت که به جز یک یا دو کارمند زن که شغل صفاکاری دارند، دیگر هیچ زنی در این اداره استخدام نشده است. ظریفه غفاری که سخت علاقمند حضور پررنگ همنوعان خود در اداره شاروالی میدان شهر است، از زنان باسوادی که علاقمند کار اند می‎خواهد برای تصدی پست‎هایی که در این اداره به اعلان گذاشته می‎شوند، ثبت‎نام کنند. وی گفت: “توقع من از خواهرانم این است که با مردان رقابت کنند. فرصت‎ها و امکانات فراوانی برای زنان فراهم شده است تا آن‎ها بتوانند ظرفیت‌های شان را رشد بدهند. بدون شک زنان می‎توانند در امتحانات آزاد با مردان رقابت کنند و در پست‎های دلخواه شان شامل کار شوند.”

کار در زمینه ارتقای ظرفیت جوانان و زنان، چیزی است که خانم غفاری بدان بسیار علاقه دارد و عشق می‎ورزد. این زن مستعد که علاقمند کار در رسانه‎ها نیز است، به عنوان اولین زن، با سرمایه شخصی‌ خود یک استیشن رادیویی را در ولایت میدان وردک فعال کرده است. غفاری از سال‎ها به این سو، توانمند‌سازی زنان میدان ‌وردک را در محراق توجه خود قرار داده است و فعالیت زیادی را نیز در این عرصه انجام داده است. به همین دلیل، او یک موسسه را در بخش ارتقای ظرفیت زنان در میدان وردک بنیاد گذاشته است.

باور شاروال جدید میدان شهر، حمایت مردمی در بازسای یک کشور یک شرط اساسی است. او به همین دلیل از تمام مردم میدان وردک می‎خواهد با وی همکاری کنند تا کار پروژه‎های باسازی در این ولایت با سرعت و کیفیت بهتر دنبال شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA