ads

راهکار ناقص امنیتی

در اواخر ماه گذشته، برای چهارده ولایت، قومندانان امنیه جدیدی تعیین شدند. قومندانان پولیس در زون‎های شمالی و شرقی نیز تغییر کردند. وزیر امور داخله اعلام کرد که این کار با توجه به وضعیت عینی کشور و مشکلات “بی‎حد” در برابر نیروهای پولیس انجام شده است.

نویسنده: asir
6 جوزا 1397
راهکار ناقص امنیتی

در اواخر ماه گذشته، برای چهارده ولایت، قومندانان امنیه جدیدی تعیین شدند. قومندانان پولیس در زون‎های شمالی و شرقی نیز تغییر کردند. وزیر امور داخله اعلام کرد که این کار با توجه به وضعیت عینی کشور و مشکلات “بی‎حد” در برابر نیروهای پولیس انجام شده است. او گفت که این قومندانان برای سه تا پنج ماه به گونه آزمایشی کار می‎کنند و در صورت رضایت از کار آن‎ها، مدت ماموریت شان تمدید خواهد شد.

تغییرات در قومندانی امنیه چهارده ولایت و زون‎های شمالی و شرقی کشور در حالی اعمال شده است که از ماه حمل بدین‎سو وضعیت امنیتی در بسیاری از ولایت‎ها وخیم‎ گزارش شده است. عمده‎ترین دلیل وخامت اوضاع در این ولایت‎ها، تشکیلات اندک پولیس، ضعف مدیریت و عدم هماهنگی میان نیروهای دولتی عنوان شده است. اکنون پرسش این است که تغییر و تبدیلی قومندانان امنیه در این چهارده ولایت و زون‎های شمالی و شرقی چه تأثیری روی اوضاع در این ولایت‎ها و زون‎ها می‎تواند داشته باشد؟

پاسخ دولت به این پرسش بسیار روشن است. به عقیده دولت، تغییر در رهبری نیروهای پولیس در ولایت‎ها راهکاری است که می‎تواند باعث تحرک در نیروهای پولیس و در نتیجه برقراری نظم و امنیت در این ولایت‎ها شود. این پاسخ همیشگی دولت پس از هر تغییر و تبدیلی در سطح رهبری نیروهای پولیس در ولایت‎ها است. اما اگر مسوولانه به قضیه نگاه شود، این گونه تغییرات و تبدیلات با توجه به سابقه این گونه اقدامات، تأثیر قابل ملاحظه‎ای روی اوضاع امنیتی نخواهد داشت.

وزارت امور داخله حدود سه ماه پیش برای حوزه‎های امنیتی شهر کابل نیز آمرین تازه‎ای مقرر کرده بود. ویس‎احمد برمک، وزیر امور داخله، در آن زمان اعلام کرد که بیش از 90 درصد منسوبان پولیس در این حوزه‎ها چهره‎های جدید و جوان هستند. او علاوه کرد که این اقدام در پی افزایش ناامنی‎ها و به منظور جلوگیری از فساد اداری در حوزه‎های امنیتی در شهر کابل انجام شده است. اما از این اقدام یک ماه نگذشته بود که وضعیت امنیتی در شهر کابل بار دیگر وخیم‎تر شد و حملات انتحاری و انفجاری زیادی در این شهر به وقوع پیوست. در این حملات که عمدتاً افراد غیرنظامی قرار گرفته‎اند، صدها نفر کشته و زخمی شده‎اند. این نشان می‎دهد که تغییرات و تبدیلات در حوزه‎های امنیتی شهر کابل نتوانسته است نتایج مورد انتظار وزارت امور داخله را در پی بیاورد.

پیش از این نیز دولت با وخامت اوضاع در ولایت‎ها، مسوولان درجه یک ملکی و نظامی این ولایت‎ها را برکنار و به جای آن‎ها افراد جدیدی را گماشته‎اند. اما با وجود این تغییرات و تبدیلی‌ها باز هم وضعیت امنیتی در ولایت‎ها و در کل حکومتداری محلی بهبود نیافته است. با توجه به این موارد می‎توان گفت که تغییرات در رهبری پولیس در ولایت‎ها آن گونه که توقع می‎رود، به بهبود اوضاع امنیتی در این ولایت‎ها منجر نخواهد شد. دلیل عمده آن هم این است که مشکل اصلی تنها در چهره‎ها و افراد نیست بلکه بخش بزرگ مشکل در سکتور امنیت، در ساختارها، چگونگی برنامه‎ها و آموزش‎های نظامی نهفته است. به دلیل همین مشکلات است که در پی هر تبدیل و تغییری در رهبری پولیس، وضعیت امنیتی و نظم عمومی هیچ تغییر مثبتی به خود راه نمی‎دهد؛ بلکه در بیشتر موارد وخیم‎تر نیز می‎شود. بنابراین، بهتر است که رهبری وزارت امور داخله راهکارهای مناسب دیگری را برای برقراری نظم و امنیت در کشور روی دست گیرد و از تکرار راهکاری که اشتباه ثابت شده است، دست بردارد.

برای پولیس در ولایت‎ها امکانات اندکی فراهم است. به همین خاطر تاب مقاومت آن‎ها در برابر حملات مخالفان مسلح دولت بسیار کم است. از جانب دیگر، در درگیری‎ها، حمایت‎های به موقع و هماهنگ از نیروهای پولیس صورت نمی‎گیرد. علت عمده سقوط بسیاری از پوسته‎ها در ولایت‎ها همین دو مشکل است. وزارت امور داخله در کنار تغییر و تبدیل مقام‎های پولیس بهتر است در زمینه رفع این مشکلات نیز توجه کند. انتظار می‎رود که اصلاحات در صفوف پولیس به شکل همه‎جانبه و متناسب با نیازهای امنیتی جامعه اعمال شود و این اصلاحات صرفاً معطوف به گردش چهره‎ها و سمبولیک نباشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA