ads

دهلیز هوایی؛ امیدی برای رشد اقتصادی

اولین دهلیز هوایی جهت توسعۀ روابط تجارتی میان افغانستان و هند افتتاح و نخستین پرواز نیز بین دو کشور صورت گرفت.

نویسنده: zekria
10 سرطان 1396
دهلیز هوایی؛ امیدی برای رشد اقتصادی

اولین دهلیز هوایی جهت توسعۀ روابط تجارتی میان افغانستان و هند افتتاح و نخستین پرواز نیز بین دو کشور صورت گرفت.
طبق اظهارات مسوولان اتاق تجارت و صنایع، این اموال توسط طیاره‎های کارگوی شرکت هوایی آریانا انجام خواهد شد که اولین محمولۀ تجارتی که 60 تن وزن دارد و بیشتر اموال آن محصولات زراعتی است، به هند انتقال می‎یابد و در روزهای آینده، محمولۀ تجارتی هند شامل دوا، وسایل آرایشی و مواد غذایی نیز به کابل خواهد رسید.
وزارت تجارت و صنایع، ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند را در زمینۀ رشد صادرات و سرمایهگذاری در کشور تأثیرگذار می‎داند. افغانستان کشوری است که با ادامۀ جنگ و نا‎امنیهای چهل ساله بارها صدمات اقتصادی را متحمل گردیده که این ناامنیها سبب ورشکست شدن اقتصاد آن شده است. وابستگیهای تــجـارتــی افـغــانستان به دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه سبب شده که این کشورها با ایجاد اندک‎ترین تشنج با کشور ما، راههای تجارتی را بر روی امتعه و اموال ما مسدود نموده و زیانها و خسارات هنگفتی را بر ملت ما تحمیل ‎کنند.بهترین مصداق این مدعا، زمستان سال گذشته است که با خرابی روابط بین افغانستان و پاکستان، دولت اسلام‎آباد راههای تجارتی تورخم و سپین بولدک را مسدود کرد که در پی این اقدام، تاجران افغان خسارات زیاد را متقبل شدند. ولی میتوان پیش‎بین بود که ایجاد این دهلیز هوایی در شرایط کنونی در رشد و انکشاف تجارت افغانستان یک گام مثبت بوده میتواند و تا حد زیاد کشور ما را از وابستگیهای تجارتی به کشورهایی که هر از گاهی با مسدود نمودن راههای تجارتی شان به بنیۀ اقتصادی ما زیان وارد میکنند، برهاند. همچنان ایجاد این دهلیز تجارتی جهت رشد و انکشاف سکتور خصوصی کشور مؤثریت خود را خواهد داشت و همین طور دوستی میان دو کشور را تقویت بخشیده و روی سیاست آن‎ها تأثیرگذار خواهد بود.
رییس جمهور غنی در حاشیــۀ ششمین اجلاس قلب آسیا در مـــورد افــغـانــستان از ایجاد یک دهلیز هوایی بین افغانستان و هند خبر داده بود. طبق اظهارات مقام‎ها، افغانستان سالانه ۳۰ ملیون دالر از ترانسپورت هوایی خود عاید به دست میآورد و ایجاد این دهلیز هوایی، می‎تواند در افزایش این عواید نیز نقش مثبت داشته باشد. هند یکی از پنج کشور اول در جهان است که در پانزده سال گذشته، بیشترین کمکها را برای بازسازی افغانستان انجام داده است. بر علاوۀ روابط تجارتی، سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما جهت تداوی به این کشور میروند. همچنان تعداد زیادی از محصلین افغان در هند، مصروف فراگیری تحصیلات عالی هستند. هند در یک و نیم دهۀ گذشته دو ملیارد دالر به افغانستان کمک کرده است. این کشور تلاش دارد تا هرچه زودتر بندر چابهار را با ظرفیت بزرگتر در آبهای ایران توسعه بدهد و راه آبی را برای گسترش صادرات و واردات با افغانستان، هند و کشورهای آسیای میانه باز کند.به هر حال در شرایط فعلی کشور هر گام مثبت که جهت پیشرفت، رشد و انکشاف اقتصاد ملی برداشته شود، امیدی است برای فردای روشن و تعالی کشور.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA