ads

دشواری‎های دوستی با هند و برادری با پاکستان

سفر رییس‎جمهور محمد اشرف‎غنی به دهلی نو در حالی صورت گرفت که گمانه‎ها از نارضایتی دهلی نو به دنبال نزدیکی روابط کابل با اسلام‎آباد حکایت داشت؛ چیزی که اظهارات صدراعظم هند خلاف آن را متبارز ساخت. تعهد نریندرا مودی، صدراعظم هند، مبنی بر دوستی پایدار با افغانستان و قول محکم

نویسنده: The Killid Group
12 ثور 1394
دشواری‎های دوستی با هند و برادری با پاکستان

سفر رییس‎جمهور محمد اشرف‎غنی به دهلی نو در حالی صورت گرفت که گمانه‎ها از نارضایتی دهلی نو به دنبال نزدیکی روابط کابل با اسلام‎آباد حکایت داشت؛ چیزی که اظهارات صدراعظم هند خلاف آن را متبارز ساخت. تعهد نریندرا مودی، صدراعظم هند، مبنی بر دوستی پایدار با افغانستان و قول محکم این کشور برای حمایت درازمدت از کابل و برنامه‎های حکومت وحدت ملی، چشم‎انداز سیاست دوستانه دهلی را در امتداد روابط گذشته‎اش به نمایش گذاشت. هند با سابقه دوستی 500 ساله و صداقتی که در این مسیر نشان داده است بار دیگر نشان داد که به تداوم و تحکیم این رابطه نیازمند است. شکی نیست که این موضوع به همان اندازه که برای کابل اهمیت دارد، دهلی نو نیز ارزش آن را درک نموده است. زیرا رسیدن به منابع سوخت آسیای میانه از طریق افغانستان برای اقتصاد رو به توسعه هند یک ضرورت جدی است.
در این میان چیزی که برای دولت افغانستان به عنوان گره‎ کور در روابط خارجی با هند به حساب می‎آید، ایجاد تعادل روابط با پاکستان و هند است. زیرا سنگین ساختن ترازوی سیاست خارجی به جانب هرکدام از این دو کشور، ممکن است باعث گردد که اعتماد دیگری نسبت به افغانستان از بین برود.
حکومت وحدت ملی به خوبی متوجه این نکته است که نباید دیپلوماسی کابل به خروج از حالت توازن میان دو کشور برادر “پاکستان” و دوست “هند” خارج شود. زیرا ممکن است این رویه دیپلوماتیک برای کابل سنگین تمام شده و به خصوص اینکه اعمال سیاست پاکستان با رویکرد خشونت‎آمیز و با زبان انفجار و خون‎ریزی به تصویر کشیده ‏شود.
دل بریدن از هند بری افغانستان به همان اندازه دشوار است که تعریف سیاست‏ها در عرصه تأمین صلح بدون در نظر گرفتن پاکستان غیرممکن به نظر می‏رسد. کارشناسان بر این باور اند که این دو کشور منطقه و رقیب، هرکدام از بستر افغانستان سودهای سرشار سیاسی و اقتصادی را مد نظر دارند. اما مدیریت و ایجاد توازن در روابط با این دو کشور به آسانی تمثیل نخواهد شد. چرا که برای دولت کابل که می‎خواهد هم منافع و امنیت داخلی خود را در نظر بگیرد و هم اینکه در خط و مشی سیاست خارجی‎اش، دل حامی اصلی آن یعنی ایالات متحده امریکا نیز نشکند، انتخاب یکی از این دو کشور دشوار است. کاخ سفید با در پیش گرفتن سیاست سهل‎انگارانه در برابر پاکستان و مساعدت با هند، تا هنوز هم هر دو دولت را در جمع هم‎پیمانان خود نگه داشته است، ولی نزدیکی پاکستان با چین و تعهد حکومت بیجینگ بر سرمایه‎گذاری ملیارد دالری در پاکستان، این گمانه را دامن می‎زند که ممکن است دولت اسلام‎آباد از کمک‎های سرشار واشنگتن ناامید شده و این بار برای اداره اقتصاد حمایتی‎اش از ابرقدرت شرق کمک بخواهد. شکی نیست که هرگاه اسلام‎آباد طمعه اژدهای زرد (چین) گردد،‌ انتخاب کاخ سفید از دهلی نو و اسلام‎آباد، اولی خواهد بود. در آن صورت، دولت کابل نیز ناگزیر خواهد بود در ترازوی سیاست خارجی‎اش،‌ وزنه هند را بیشتر سازد.
اما حقیقت این است که کابل باید به هر قیمتی که باشد، توازن را در سیاست منطقوی خود حفظ کند. زیرا همکاری‏‌ها در زمینه‏‌های مختلف از سوی کشورهای منطقه با افغانستان، به‏خصوص کشورهای تأثیرگذاری چون پاکستان، چین، روسیه، هند و ایران، آغازی به حساب می‏‌آید برای پایه‏‌ریزی این سیاست‏‌های منسجم در راستای مقابله با ناامنی، افراط‏‌گرایی و شورش‏‌هایی که سال‏‌ها است افغانستان و حوزه پیرامونی آن را رنج می‏دهد.
بنابراین، بهتر خواهد بود تا کابل دولت‎های منطقه را بر همکاری‎های متقابل در محور و بستر افغانستان متقاعد سازد. چرا که سود این نوع سیاست شامل تمامی کشورهای منطقه از جمله هند خواهد شد. لذا امیدواری بر آن است تا رییس‎جمهور اشرف‎‏غنی توانسته باشد در سفر به دهلی توجه مقامات هندی را برای پرهیز از مقابله با پاکستان در افغانستان جلب نموده و از ظرفیت‎های موجود در روابط دو کشور بهره مثبت را نصیب شده باشد. بدیهی است که قانع ساختن مقامات پاکستانی نیز در این راستا یک امر الزامی است. زیرا جمع کردن میان دو کشور منطقوی که دشمنی تاریخی و استراتیژیک دارند، کار دشواری است که طی سالیان درازی میسر نشده است.
هرچند امکان دستیابی به چنین هدفی در سیاست منطقوی کابل کاری است بس دشوار و چه بسا دست نیافتنی، ولی تردید نباید کرد که هرگاه این اهداف منطقوی برآورده شود و پیروزی‎هایی در این عرصه حاصل گردد، فایق آمدن بر مشکلات داخلی نیز خیلی دشوار نخواهد بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA