ads

دستیابی 360 هزار دهقان به تخم اصلاح شده

قرار است در سال جاري بيش از 360 هزار دهقان در 34 ولايت كشور از تخم اصلاح شده مستفيد شوند و بيش از 140 هزار هكتار زمين جديد تحت كشت تخم هاي اصلاح شده قرار بگيرد

نویسنده: The Killid Group
14 میزان 1389
دستیابی 360 هزار دهقان به تخم اصلاح شده

مسئولان در وزارت زراعت آبياري و مالداري مي گويند: قرار است در سال جاري بيش از 360 هزار دهقان در 34 ولايت كشور از تخم اصلاح شده مستفيد شوند و بيش از 140 هزار هكتار زمين جديد تحت كشت تخم هاي اصلاح شده قرار بگيرد

اين مطلب را محمد آصف رحيمي، وزير زراعت، آبياري و مالداري در نخستين مراسم توزيع تخم اصلاح شده و كودكیميايي براي دهاقين منطقه قره باغ كابل در فارم بادام باغ بيان داشت و افزود: دسترسي كافي به غذايي مناسب در برقراری امنیت در كشور نقش اساسي را بازي مي كند و با در نظر داشت پیوند میان امنيت و مصئونيت غذايي، برنامه توزيع تخم هاي بذري يكي از رويدادهاي سال براي وزارت زراعت مي باشد.

پروسه توزيع تخم هاي اصلاح شده درسال 2010 كه مصرف مجموعي آن حدود 90 مليون دالر مي شود 64 مليون دالر آن توسط اداره انكشافي ايالات متحده امريكا و باقي آن از سوي كشورهاي بريتانيا، فرانسه و جاپان تمويل مي گردد .

ايكن بيري، سفير ايالات متحده امريكا كه در اين محفل اشتراك داشت، نیز به خبرنگاران گفت: حكومت ايالات متحده امريكا يكجا با شركاي تطبيق كننده، متعهد است كه در جهت بهبود توليد گندم افغانستان با وزارت زراعت همكاري نمايد ودرساحاتی كه دهاقين گندم كشت مي كنند مساعدت هاي تخنيكي را فراهم سازيم تا آنها بتوانند محصولات شان را افزايش دهند

ايالات متحده امريكا ازطريق برنامه كوپون هاي زراعتي كه عبارت از ايجاد فرصت ها براي دهاقين به منظور احياي ظرفيت توليد آنها و تجديد مكان بازارمي باشد، براي بيش از 700000 هزار دهقان با مجموع 12000 تُن تخم گندم اصلاح شده و 55000 تُن كود كیميايي در سراسر 20 ولايت از سال 2009 توزيع نموده است.

با اين حال، شماري از دهقانانی كه جهت گرفتن تخم اصلاح شده و كود كيميايي به اين محل آمده اند تخم بذري اصلاح   شده را درجهت بلند بردن سطح حاصلات شان مؤثر مي دانند.

مقامات وزارت زارعت در حالي از توزيع تخم بذري اصلاح شده براي دهقانان كشور به منظور افزايش حاصلات گندم خبر مي دهند كه شماري از كارشناسان اموراقتصادي مي گويند: درجهان امروز، شرکت هاي بزرگ زراعتي مي خواهند تخم هاي محلي و وطني را از بين ببرند و به جای آن، تخم خارجي را جایگزين کنند.

از سويی هم، گل محمد حاجير، استاد فاکولته زراعت پوهنتون كابل مي گويد: در مناطق دوردست كشور اصلا براي دهاقين تخم اصلاح شده نمي رسد.

انتقادات در حالي از عدم  توجه دولت و كشورهاي كمك كننده در بخش زراعت مطرح مي گردد كه پس از سقوط رژيم طالبان بيش از يك مليارد دالر تنها از سوي ايالات متحده امريكا در بخش هاي مختلف زراعت افغانستان كمك شده است .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA