ads

در صورت عدم حمایت دولت، شرکت های داخلی با رکود مواجه می شود

انجمن صنایع افغانستان می گوید: تولیدات و صنایع کشور این روزها بیشتر قربانی سیاست دمپینگ کشورهای همسایه می شود و در صورتی که دولت به زودی حمایت اش را از صنایع داخلی اعلام نکند، ممکن است فعالیت کارخانه های تولیدی کشور با رکود مواجه شود.

نویسنده: The Killid Group
21 دلو 1393
در صورت عدم حمایت دولت، شرکت های داخلی با رکود مواجه می شود

انجمن صنایع افغانستان می گوید: تولیدات و صنایع کشور این روزها بیشتر قربانی سیاست دمپینگ کشورهای همسایه می شود و در صورتی که دولت به زودی حمایت اش را از صنایع داخلی اعلام نکند، ممکن است فعالیت کارخانه های تولیدی کشور با رکود مواجه شود.
سخی احمد پیمان، رئیس انجمن صنایع افغانستان تصریح کرد: حکومت باید جهت حمایت از صنایع داخلی، تعرفه های گمرکی را در برابر ورود اجناس واراداتی بالا ببرد تا بازار برای فروش صنایع داخلی فراهم گردد.
این در حالی است که به گفته آقای پیمان دولت افغانستان از محصولات وارداتی تعرفه های اندک اخذ می کند و این باعث می شود تا صنایع داخلی به حاشیه کشانده شود.
آقای پیمان امروز سه شنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: با آن که در بخش ذوب آهن بیش از 120 ملیون دالر امریکایی در کشور سرمایه گذاری شده، اما اکنون به دلیل سیاست دمپینک کشورهای همسایه شرکت های ذوب آهن افغانستان با رکود مواجه شده است.
به گفته رئیس انجمن صنایع افغانستان، در حال حاضر 13 کارخانه تولیدی ذوب آهن در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید 500 تن آهن را دارا می باشد.
آقای پیمان با ابراز نگرانی از کاهش فعالیت این کارخانه ها گفت: در صورتی که حکومت به صنایع داخلی توجه نکند، ممکن است صنعت ذوب آهن کشور با رکود مواجه شده و بیکاری روزافزون در کشور را به بار آورد.
بالا بردن تعرفه های گمرکی، کاهش در قیمت برق و حمایت از صنعت کاران از مهمترین خواست هایی بود که رئیس انجمن صنایع افغانستان از حکومت خواست به آن توجه کند.
در حال حاضر حکومت افغانستان از ورود آهن آلات خارجی به کشور 10 درصد تعرفه اخذ می کند، اما انجمن صنایع افغانستان می گوید: حکومت باید تعرفه را به 30 درصد افزایش دهد تا زمینه رشد صنایع داخلی فراهم شود.
عبدالله رسولی، رئیس فابریکه ذوب آهن “افغان فولاد” می گوید: به دلیل پایین بودن تعرفه در برابر اجناس وارداتی در افغانستان، بسیاری از کشورهای همسایه از این فرصت استفاده می کنند و زمینه را برای فعالیت شرکت های داخلی محدود می سازند.
به باور وی، دولت افغانستان کمتر به صنایع داخلی اهمیت می دهد و به همین دلیل بسیاری از شرکت های داخلی با ورشکستگی فاصله ی چندانی ندارند.
اما وزارت تجارت و صنایع کشور در پاسخ به این نگرانی ها می گوید: دولت افغانستان تعرفه ها را تنها در برابر اقلامی بالا می برد که به سرحد خودکفایی رسیده باشد.
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع به کلید گفت: در کمیته‌ای که وزارت های تجارت و مالیه، اداره آیسا و انجمن صنایع افغانستان عضویت دارند، فیصله صورت می گیرد که در برابر کدام کالاها تعرفه های گمرگی بالا برده شود.
کالاهایی که در حال حاضر در برابر آن حدود بالاتر از 30 درصد تعرفه گمرگی اعمال می شود به 16 قلم می رسد. سخنگوی وزارت تجارت می گوید، هر اقلامی که نیازهای مارکیت افغانستان را پاسخ گوید و به سرحد خودکفایی برسد حکومت از آن حمایت و تعرفه های گمرکی را در برابر اجناس وارداتی مشابه بالا می برد.
اما رئیس انجمن صنایع افغانستان می گوید، در صورتی که دولت از صنایع داخلی حمایت کند، صنعت کاران افغان قادر خواهد بود که به نیازهای مارکیت افغانستان پاسخ گویند.
توجه به صنعت و حمایت از صنعت کاران همواره از شعارهای اصلی دولت بوده است. پیش از این اشرف غنی رئیس جمهوری کشور نیز از وزارت خانه های کشور خواسته بود از محصولات داخلی استفاده کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA