ads

خِشت اول دیوار صلح

سال‎ها از کش‎وقوس مذاکرات صلح گذشت و هزینه‎های انجام شده برای مذاکرات کاذب و غیرمستقیم نیز به هدر رفت. اما اکنون گویی خِشت اول صلح با دیدار مستقیم نمایندگان طالبان و هیأت دولت کابل در منطقه “مری” اسلام‎‏آباد راست نهاده شده است.

نویسنده: The Killid Group
30 سرطان 1394
خِشت اول دیوار صلح

سال‎ها از کش‎وقوس مذاکرات صلح گذشت و هزینه‎های انجام شده برای مذاکرات کاذب و غیرمستقیم نیز به هدر رفت. اما اکنون گویی خِشت اول صلح با دیدار مستقیم نمایندگان طالبان و هیأت دولت کابل در منطقه “مری” اسلام‎‏آباد راست نهاده شده است.
این نشست به میزبانی دولت پاکستان و زیر نظر دولت‎های چین و امریکا برگزار شد. ملا عبدالجلیل، معاون وزارت خارجه در حکومت طالبان، ملا عبدالرزاق، وزیر داخله، ملا حسن رحمانی، والی پیشین قندهار، ملا عیسی، وزیر آب و برق و معادن و صنایع در زمان طالبان و عباس آخوند، وزیر صحت عامه طالبان، و ملا فرهاد، از اعضای شناخته نشده گروه طالبان در این نشست شرکت کردند. در این نشست نمایندگانی از شورای کویته و گروه حقانی نیز حضور یافتند. نمایندگان دولت نیز حکمت خلیل  کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه، حاجی دین محمد، فیض‎الله ذکی،‌ محمد ناطقی و محمدعاصم بودند که پس از بازگشت از این نشست با برگزاری کنفرانس خبری از این نشست به مثابه یک دست‎آورد مثبت یاد کردند.
هیأت مذاکره‎کننده افغانستان، پس از بازگشت، در یک نشست خبری گفتند که دولت برای اعاده حقوق و احترام به قانون اساسی، خطوط سرخ دارد و طالبان باید آن را بپذیرند. اعضای این هیأت افزودند که عدم تعدیل فصل اول و دوم‌ قانون اساسی که اولی شامل ساختار دولت و دومی نیز حقوق اتباع را بیان می‎کند، از مهم‎ترین خواسته‎های دولت افغانستان به شمار می‎رود. این هیأت گفته که در حال حاضر اعتمادسازی میان دو طرف جریان دارد و تلاش خواهد شد تا دو طرف خواسته‎ها و خطوط سرخ خود را مطرح کنند.
بسیاری از نهادهای رسمی در سطح ملی و بین‎المللی با استقبال از این روند چنان وانمود کرده‎اند که گویا این بار خِشت اول دیوار صلح به گونه‎ای نهاده شده است که این خانه تا ثریا کج نخواهد شد. اعضای شورای امنیت، گفتگوهای مستقیم را گامی به سوی صلح و آشتی ملی در افغانستان دانستند. گفتگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان هفتم جنوری در پاکستان برگزار شد که اولین گام در مذاکرات اعتمادساز میان دولت کابل و این گروه بوده است. سازمان ناتو، اعضای سازمان شانگهای، بسیاری از نهادهای سیاسی، مدنی و سایر حلقه‎های ذی‎نفوذ در کشور نیز از این نشست استقبال نموده‎اند، ولی پیشرفت آن را مشروط به صداقت پاکستان و همکاری همه‎جانبه مخالفان مسلح دانستند. دفتر حامدکرزی، ریاست‎جمهوری سابق، نیز این نشست را آغاز نیک دانسته اما فرجام آن را نیازمند صداقت دولت پاکستان دانسته است.
کاخ سفید نیز گفته است که این اجلاس، گامی مهم برای دست‌یابی به صلح برای افغانستان است و از افغانستان برای اولویت دادن به صلح و آشتی با طالبان ستایش کرده و نقش پاکستان را برجسته خوانده است. نواز شریف، صدراعظم پاکستان، این اجلاس را “گام بزرگ و پیشرفت مثبت برای دست‌یابی به موفقیت” خوانده و گفته انتظار دارد نتایجی که از این گفتگوها به دست می‌آید به صلح و ثبات افغانستان کمک کند.
شک و تردید به تعهد پاکستان در حالی است که اردوی پاکستان اعلام کرد این کشور به کمک به فرایند مصالحه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان ادامه خواهد داد. جنرال عاصم باجوه، سخنگوی اردوی پاکستان، اعلام کرد که پاکستان خواستار آن است که افغانستان کنترول کامل فرایند صلح را در دست داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: “صلح در افغانستان برای پاکستان اهمیت زیادی دارد و برای دولت افغانستان نیز همین‎گونه است. بنابراین، افرادی که تصور می‎کنند این فرایند صلح منافع شان را تأمین نمی‎کند، باید شناسایی شوند.”
محمدعارف رحمانی، عضو ولسی جرگه، با مهم دانستن این نقش پاکستان می‎گوید: “اگر آی اس ای و اردوی پاکستان نمی‎بود، یقیناً چنین نشستی برگزار نمی‎شد. واقعیت قضیه این است که طرف ما در افغانستان طالبان نیست؛ طالبان منحیث ابزار کار گرفته می‎شوند و عوامل جنگ و بحران هستند که از سوی استخبارات پاکستان هدایت می‎شوند. پیش از این در مورد صداقت پاکستان در خصوص مسأله افغانستان تردیدهای زیادی وجود داشت.”

اهمیت نشست اسلام‎آباد
اهمیت نشست اسلام‎آباد در آن است که این اولین مذاکره رودررو میان دو جانب می‎باشد و این بدان معنی است که انگیزه از جانب مخالفان مسلح برای صلح وجود دارد؛ زیرا در گذشته مخالفان مسلح با نشست مستقیم مخالف بودند. محمدعارف رحمانی، عضو ولسی جرگه، می‎گوید: “نفس برگزاری یک نشست رودررو و رسمی میان هیأت افغانستان و طالبان به میزبانی پاکستان یک پیشرفت است. این میزبانی نشان می‎دهد که ادبیات و عزم پاکستانی‌ها نسبت به بحث صلح در مقایسه به دوران رییس‎جمهور کرزی بسیار متفاوت است. اما این مذاکرات به مثابه پایان کار نیست که ما دهل و سرنا و خوشحالی کنیم که همه مشکلات حل شد و افغانستان به سمت صلح و ثبات می‎رود. پس از این چانه‎زنی‎ها تا رسیدن به نقطه مثبت دشوار و زمان‎بر خواهد بود.”
انجنیر سیداکرام، عضو دیگر ولسی جرگه، نیز می‎گوید که صلح در افغانستان به معنی صلح و ثبات در منطقه خواهد بود و اگر مشکلات کنونی کشور ادامه پیدا کند، دامنگیر همه جهان خواهد شد. اکرام افزود:”امیدواری‎هایی وجود دارد که نشست‎های رودررو نتیجه مثبت دهد؛ زیرا این نشست تحت نظارت دقیق و قوی کشورهای امریکا و چین برگزار شده است”.

بیم و امید پیامد مذاکرات
امیدواری‎ها به نشست صلح اسلام‎آباد با بیم‎هایی نیز همراه است. معامله بر سر حقوق و آزادی‎های شهروندی اولین نگرانی است که همواره از سوی شهروندان کشور مطرح بوده و ترس از آن می‎رود که با سهم‎دهی مخالفان مسلح در ساختارهای دولتی، برخی از دست‎آوردهای دموکراتیک و مدنی چهارده سال گذشته از بین رفته یا دست‎کم کم‎رنگ گردد. منیره یوسف‎زاده، فعال مدنی، با ابراز نگرانی از این موضوع می‎گوید: “امتیازدهی دولت کابل به مخالفان مسلح و حاضر شدن به تعدیل بخشی از قانون اساسی، این ترس را ایجاد نموده است که مبادا حقوق شهروندی و آزادی‎های مدنی که در متن قانون درج شده و در عمل نیز تا حدودی اعمال گردیده است، در پرتو تعامل صلح رنگ بازد.”
عدم شرکت بخشی از نمایندگان گروه طالبان از جمله اعضای دفتر قطر در این نشست، شائبه دیگری است که سایه تردید را بر سر نتیجه‎بخش بودن مذاکرات صلح اسلام‎آباد انداخته است. وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی و آگاه به موضع‎گیری طالبان، با ابراز این مطلب گفته است که عدم حضور نمایندگانی از دفتر سیاسی قطر که مرجع رسمی گروه طالبان است، نتیجه‎بخش بودن این مذاکرات را کم‎رنگ ساخته است. وی این مذاکره را بیش از آنکه در راستای صلح مؤثر بداند، گامی از سوی پاکستان برای امتیازگیری سیاسی در افغانستان دانسته است. در یادداشتی که توسط مژده نوشته شده آمده است که “گفته شد که شیرمحمد عباس استانکزی و قاری دین محمد حنیف از دفتر قطر در این مذاکرات شرکت داشتند اما نعیم وردک، سخنگوی دفتر قطر، این ادعای رسانه‌های پاکستان را رد کرد و گفت: هیچ عضوی از این دفتر در مذاکرات پاکستان شرکت نداشته است.” قبلاً شورای رهبری طالبان که ریاست آن با «مولوی اخترمحمد منصور» است طی اعلامیه‌ای بر نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر در مذاکرات صلح تأکید نموده بود.
اما گروه طالبان حضور نمایندگان این گروه را در اجلاس اسلام‎آباد نه رد کرده و نه هم تأیید. با این وجود از اعلامیه این گروه برمی‎آید، نشستی که در اسلام‎آباد برگزار شد، رهبری گروه طالبان را ناراحت نکرده است. در دفعات قبلی هرگاه نشستی برخلاف میل گروه طالبان بوده، این گروه به وضحات آن را رد کرده است. در اعلامیه کوتاه این گروه که نامی از اسلام‌آباد و پاکستان برده نشده است، آمده: “دفتر سیاسی امارت اسلامی صلاحیت دارد که با درنظرداشت شرایط و حالات، هر وقت در هر جایی که بخواهد با طرف‎های داخلی و خارجی بر اساس اصول اسلامی و منافع ملی، مذاکره کند و یا مذاکرات را متوقف سازد.”
به هرحال، این نگرانی وجود دارد که هرگاه بخشی از مخالفان مسلح حاضر به پذیرش شرایط آشتی در نتیجه مذاکرات موجود نباشند، شامل گروه داعش شده و به نحو دیگری به آتش‎افروزی‎های موجود ادامه دهند. فرشته امین، شهروند کابلی، می‎گوید: “هرگاه عده‎ای از طالبان به مذاکرات کنونی باورمند نشوند، جذب گروه داعش شده و عقده‎مندانه‎تر از پیش به آتش‎افروزی ادامه خواهند داد. لذا باید سعی دولت بر این باشد که شرکت مخالفان مسلح به صورت همگانی و گسترده‎تری صورت گیرد.”

اولویت‎های پیش رو
با این حال، برخی از نهادهای ملی مرتبط با صلح با تأکید بر این که در نشست بعدی که پس از عید رمضان برگزار خواهد شد و شاید میزبان آن دولت چین باشد، بر تحقق آتش‎بس فوری تأکید می‎کنند. این در حالی است که حاجی دین محمد شروع مذاکرات را به معنی ختم جنگ ندانسته و این مسأله در عمل نیز به اثبات نرسیده است. فضل‎هادی مسلمیار،‌ رییس مشرانوجرگه، با استقبال از این نشست گفته است که توقف جنگ یگانه اولویتی است که می‎تواند به مذاکرات صلح کمک نموده و ملت افغانستان را نیز از این مذاکرات مستفید سازد.
عبدالقادر ځاځی، عضو ولسی جرگه، نیز می‎گوید: “اگر می‎خواهند اعتمادسازی کنند بهترین طریقه این است که حکومت افغانستان مسأله تأمین آتش‎بس را با آنان مطرح کند و از همین طریق واضح خواهد شد که طرف مذاکره‎کننده سران طالبان اند و یا خیر؟ و یا کسانی اند که فاقد صلاحیت اند. اگر آنان آتش‎بس را قبول کردند و در افغانستان آتش‎بس تأمین گردید و جنگ طالبان دیگر ادامه نیافت به این معنی است که اعتمادسازی صورت می‎گیرد و اعتمادسازی هم باید از همین نقطه آغاز گردد.”
اما شهزاده شاهد، سخنگوی شورای عالی صلح، اجماع ملی را برای صلح مهم دانسته و رییس‎جمهور اشرف‎غنی نیز از شفافیت این روند و اطلاع‎رسانی عمومی به مردم سخن گفته است. شاهد می‎گوید: “با آنکه مذاکرات فعلی صلح به رهبری شورای عالی صلح آغاز گردیده است اما کوشش شده که نماینده‎های جناح‎های مختلف در آن اشتراک داشته باشند، هر پیشرفتی که در بحث گفتگوهای صلح صورت می‎گیرد، به توافق و اجماع همه افغان‎ها انجام شود، اجماع ملی در این رابطه وجود دارد و همه خواهان تأمین صلح اند.”
با این حال، باید دید که آیا نشست بعدی با فضای خوش‎بینانه کنونی برگزار خواهد شد یا تحولات زمانی در فضای سیاسی و نظامی، منجر به حالت‎های دیگری خواهد شد. لذا باید منتظر ماند و مشاهده کرد که وضعیت به کدام سو به پیش خواهد رفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA