ads

خط ریل هرات – کاشغر و اهميت اقتصادی آن

قرار است به زودی کار سروی خط ریلی که می‎تواند چین را از طریق قیرغزستان، تاجکستان، افغانستان به ایران و کشورهای اروپایی وصل کند، از سوی متخصصان ایرانی آغاز گردد.  

نویسنده: The Killid Group
18 ثور 1390
خط ریل هرات – کاشغر و اهميت اقتصادی آن

 

قرار است به زودی کار سروی خط ریلی که می‎تواند چین را از طریق قیرغزستان، تاجکستان، افغانستان به ایران و کشورهای اروپایی وصل کند، از سوی متخصصان ایرانی آغاز گردد.

به اساس گفته‌های نظام حکیموف، وزیر ترانسپورت تاجکستان به تاریخ 27اپریل سال روان میلادی، کار  سروی این خط ریل (که از هرات تا کاشغر چین می باشد) در جریان هشت ماه به پایان برسد و ایران  حدود یک ملیون دالر را جهت سهیم ساختن تاجکستان اختصاص داده است.

علاقه مندی به احداث خط ریل از طریق خاک افغانستان، نه تنها برای افغانستان  بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه ضرورت جدی محسوب می گردد. چنانچه دولت چین در ماه میزان سال گذشته خورشیدی اعلام داشت که کشورش با مصرف 5 ملیارد دالر در افغانستان و آسیای مرکزی راه آهن می سازد .

با سرمایه گزاری بزرگی که شرکت MCC چینایی به خاطر استخراج معدن مس عینک در افغانستان دارد و مطابق قرار دادهای انجام شده، کار اعمار پروژه خط آهن بین افغانستان، پاکستان و ازبکستان؛ از اولویت‌های این قرار داد به حساب می آید.

اما اهداف سیاسی – اقصادی سایر کشورها به خصوص كشورهای همسایه و منطقه نیز ایجاب می کند تا هرچه زودتر روي احداث این خط ریل كار صورت گيرد.

افزایش روز افزون حجم صادرات پاکستان به کشورهای آسیای مرکزی و متقابلاً انتقال مواد خام این کشورها به پاکستان از نیاز دیگر احداث خط ریل در افغانستان می باشد.

اگر از یکسو افغانستان، مشکلات متعددی (به خصوص در زمینه‌های تجارت و ترانزیت تجارتی) با همسایه‌های خود داشته و همسایه‌ها هم در بیشتر موارد و بنا به پالیسی‌های مقطعی و سیاسی شان خواسته اند تا افغانستان را تحت فشار قرار داده امتیاز به دست آورند.

با وجود مشکلات متعددی که فراراه تجارت افغانستان با کشورهای همسایه وجود داشته موقعیت استثنایی و جغرافیایی افغانستان به عنوان پل ارتباطي يا نقطه محوري ميان كشورهاي همسايه سبب می شود تا به علاقه مندی اين کشورها در احداث خط آهن افغانستان هرچه بيشتر بیفزاید.

شهرت و اهميت تاريخي جاده ابريشم طي قرن‎هاي متمادي نظر به همين موقعيت استراتیژيك افغانستان بوده كه جایگاه پل ارتباطی ميان شرق و غرب را داشت. همين موقعيت مهم باز هم وسيله‌ فشار خواهد بود برای تأمين روابط تجاري، اقتصادي و سياسي میان اين كشورها.

ضرورت‌هاي شديد منطقه‌ای، ایجاب می کند ايجاب مي كند تا در احداث خط ریل افغانستان به استقامت كشورهاي مختلف تلاش‌هاي جدي صورت گيرد، چنانچه در دوسال اخير كارهاي قابل ملاحظه‌اي در اين راستا انجام شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA