ads

خداحافظ ميدان وردك!

  با خروج اولين كاروان قطعه نيروهاي خاص امريكا از ولسوالي نرخ ولايت ميدان وردك، روند تخليه نیروهای خارجی از اين ولايت رقم خورد.  خروج نيروهاي خارجي از اين ولايت پس از آن صورت مي‌گيرد كه باشندگان ميدان وردك از بدرفتاري و آزار نیروهای آمریکایی و ناتو به قول خودشان به      

نویسنده: The Killid Group
20 حمل 1392
خداحافظ ميدان وردك!

 

با خروج اولين كاروان قطعه نيروهاي خاص امريكا از ولسوالي نرخ ولايت ميدان وردك، روند تخليه نیروهای خارجی از اين ولايت رقم خورد.

 

خروج نيروهاي خارجي از اين ولايت پس از آن صورت مي‌گيرد كه باشندگان ميدان وردك از بدرفتاري و آزار نیروهای آمریکایی و ناتو به قول خودشان به ستوه آمده و شكايت‌شان را به رييس جمهوري رساند.

اين درحالي است كه در جريان سال 1391 چندين بار مردم ولايت ميدان وردك به دليل آنچه آزار واذيت از سوي نيروهاي خارجي بر مردم خوانده مي‌شد، دست به تظاهرات زدند و در يك مورد براي چند ساعت متوالي شاهراه كابل- قندهار را به روي ترافيك مسدود ساختند. همچنين ده‌ها تن از باشندگان اين ولايت به كابل آمدند و در برابر ولسي‌جرگه تظاهرات كردند و خواهان خروج فوري نيروهاي خارجي از اين ولايت گرديدند تا اينكه رييس جمهوري دستور خروج فوري اين نيرو‌ها را صادر كرد.

هرچند رييس جمهور كرزي در بياينه‌اي، خروج نظاميان خارجي از ولايت ميدان وردك را رمز موفقيت دولت خود خواند، اما هنوز كار به پايان نرسيده است و تبعات آشكار و پنهان اين قضيه به طور مشخص روشن نشده است.

مسوولیت تامین امنیت ولسوالي نرخ؛ يكي از هشت ولسوالي اين ولايت به نيروهاي امنيتي كشور واگذار شد و قرار است در آينده نه چندان دور، مسووليت تمام اين ولايت به نيروهاي افغان سپرده شود.

با آنكه روند خروج نيروهاي امريكايي و ناتو واكنش‌هاي مقامات كاخ سفيد را به همراه داشت اما پس از چند هفته کشمکش ميان کابل و واشنگتن، سرانجام خروج نظاميان خارجي از اين ولايت ظاهراً دلالت بر ایستادگی رییس جمهور کرزی و تسليم شدن آمریکا در برابر اراده دولت افغانستان بود، اما نگراني‌ها همچنان پابرجاست.

به اعتقاد داكتر هيواد همت كارشناس مسايل سياسي، درشرايطي كه گروهاي مخالف دولت از هر گونه نيرنگ براي تضعيف نظام كار مي‌گيرند، اتهام بستن به نیروهای بین‌المللی يكي از تكتيك‌هاي جنگي به شمار مي‌رود، زيرا هنوز ثابت نشده كه چه كساني در آزار واذيت مردم محل دست دارند؟

مقامات ناتو و امریکا همواره تاكيد نموده اند كه هرگز به خانه‌های مردم نرفته‌اند.

به باور داكتر همت، خروج نيروهاي خارجي از ولايت ميدان وردك پيش از اين‌كه يك تهدید و ضرب‌الاجل براي نيروهاي خارجي تلقي شود، پيامد ناگواري است كه پس از خروج آن متوجه مردم افغانستان و ساكنان آن ولايت مي‌باشد، زيرا تخليه اين مناطق در حال حاضر برای امریکا چندان مهم  پنداشته نمي‌شود و حتا بهانه خوبي براي سربازاني كه ناخواسته به افغانستان اعزام شده اند و آنها از خدای‌شان می خواهد که هرچه زود‌تر از باطلاقي كه گير‌مانده، خارج شوند.

ازسوي هم شماري مسأله خروج نیروهای بین‌المللی از كشور را به خروج سربازان شوروی سابق از كشور نسبت مي‌دهند، چون زماني‌كه گورباچف تصمیم گرفت تا نيروهاي‌ خود از افغانستان را خارج كند و سربازانش را از باطلاق جنگ نجات دهد، هيچ كس نتوانست جلو این تصمیم وي را بگیرد.

داكتر هيواد همت مي‌گويد:” با آنكه خروج نيروهاي شوروي با خروج نيروهاي بين‌المللي تفاوت دارد اما فراموش نبايد كرد كه وضعيت امنيتي كشور و خصوصاً ميدان وردك شكننده‌تر از هر زماني ديگر مي‌باشد و درچنين شرايطي بايد دولت كاري مي‌كرد كه هم به شكايات مردم رسيد‌گي مي‌شد و هم بعضي حقيقت‌هاي پنهان آشكار مي‌گرديد.”

اين كارشناس با توجه به شتاب‌زدگي پروسه خروج نيروهاي خارجي از ميدان وردك و موقعيت استراتيژيك اين منطقه، اظهارنگراني مي‌كند كه درصورت غفلت، اين ولايت به ميدان جنگ ميان نيروهاي امنیتي و طالبان مسلح تبديل خواهد شد.

چون به باور آقاي هيواد، تخليه‌ي اين منطقه از وجود نيروهاي خارجي پيش از اينكه يك پروسه از قبل طرح‌ريزي شده بوده باشد، يك پروسه احساساتي و سياسي بود و بعد از اين هر اتفاقي كه در اين ولايت به وقوع بپيوندد، بهاي سياست احساساتي دولت مردان كشور خواهد بود كه همواره با قضايا احساساتي برخورد مي‌كنند.

اين تحلیلگر، به این نکته اشاره نموده، مي‌گويد: “موقف‌گيري رييس جمهور كرزي پيش از آنكه مشتري داخلي داشته باشد مشتري خارجی دارد و این گونه موقف‌گیری‌ها، پيش از اينكه به سود مردم باشد به سود امریکا و ناتو است.”

نگران نباشید!

اما نجيب الله نيگزاد؛ معاون سخنگوي وزارت داخله، هرگونه نگراني امنيتي را پس از خروج نيروهاي خارجي از ميدان‌وردك بي‌اساس مي‌خواند، چون به گفه وی درحال حاضر مسووليت ولسوالي نرخ ولايت ميدان وردك به نیروهای افغان سپرده شده و هيچ مشكل امنيتي وجود ندارد.

نيگزاد اضافه مي‌كند: “خروج نيروهاي خارجي از ولسوالي نرخ تكميل گرديده و درحال حاضر اردو و پوليس در مساعي مشترك امنيت اين منطقه را به عهده گرفته است و مردم همچنان از نيروهاي امنيتي كشور استقبال مي‌كنند.”

به باور اين مسوول وزارت داخله نيروهاي امنيتي كشور اكنون به اين توانايي رسيده تا از وجب وجب خاك شان دفاع كنند وخروج نيروهاي خارجي از اين ولايت دستور رييس جمهوری كشور بود و ما از آن حمايت مي‌كنيم.

بهترين گزينه

به باور محمود صيقل، كارشناس مسايل سياسي، عاملان این تفکر كه بايد “نيروهاي خارجي از ميدان وردك خارج شوند”، از غرض های شخصی ناشی شده است، در غیر آن به گفته وی” پروسه انتقال” بهترين گزينه براي جابجايي اين نيروها بود.

اين كارشناس تاكيد مي‌كند، خروج نيروهاي خارجي از ميدان وردك درست زماني صورت مي‌گيرد كه چندي قبل اشرف غنی احمدزی، مسوول برنامه انتقال مسوولیت‌های امنیتی، اين ولايت را به نحوي  پناه‌گاه گروه‌های القاعده، حقانی و طالبان اعلام كرده، گفته بود تا زماني‌كه امنيت در اين ولايت برقرار نشود، كابل در امان نخواهد بود.

صيقل با انتقاد از سياست رييس جمهور كرزي مي‌افزايد: “حكومت با اعمال اين گونه سياست‌ها عمداً بر وخامت اوضاع مي‌افزايد تا جای براي انتخاباتی كه در راه است، باقي نماند و بقاي خود را براي يك دور ديگر مساعد سازد.”

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA