ads

خانواده‎های خوشبخت، ارمغان ازدواج دسته جمعی

در حالی که عرف های ناپسند حاکم بر جامعه، سدهای محکمی را فراروی جوانان در امر تشکیل خانواده ایجاد کرده است، اما برپایی محافل عروسی دسته‎جمعی از سوی نهادهای خیریه و برخی تاجران ملی، فرصت‎هایی را برای عبور از این سدها به میان آورده است. طویانه‎های بلند، برگزاری محافل عروسی مجلل و پرهزینه، مهریه‎های سنگین، خرید بیش از حد طلا و … از جمله مشکلاتی است

نویسنده: The Killid Group
28 سرطان 1395
خانواده‎های خوشبخت، ارمغان ازدواج دسته جمعی

در حالی که عرف های ناپسند حاکم بر جامعه، سدهای محکمی را فراروی جوانان در امر تشکیل خانواده ایجاد کرده است، اما برپایی محافل عروسی دسته‎جمعی از سوی نهادهای خیریه و برخی تاجران ملی، فرصت‎هایی را برای عبور از این سدها به میان آورده است. طویانه‎های بلند، برگزاری محافل عروسی مجلل و پرهزینه، مهریه‎های سنگین، خرید بیش از حد طلا و … از جمله مشکلاتی است در حالی که عرف های ناپسند حاکم بر جامعه، سدهای محکمی را فراروی جوانان در امر تشکیل خانواده ایجاد کرده است، اما برپایی محافل عروسی دسته‎جمعی از سوی نهادهای خیریه و برخی تاجران ملی، فرصت‎هایی را برای عبور از این سدها به میان آورده است. طویانه‎های بلند، برگزاری محافل عروسی مجلل و پرهزینه، مهریه‎های سنگین، خرید بیش از حد طلا و … از جمله مشکلاتی است که در سال‎های گذشته به عنوان عرف‎های ناپسند در جامعه تکوین و رشد یافته است. اما اکنون در کنار شمار زیادی از جوانان و خانواده ها، علمای دین و نمایندگان مردم در شورای ملی نیز از رسم برگزاری عروسی‎های دسته جمعی استقبال نموده و بر مبارزه با رسم و رواج‎های ناپسند تأکید می‎کنند. به گفتۀ آنان، رسم‎های ناپسند حاکم بر جامعه و بیکاری سبب شده است تا جوانان نتوانند در سن قانونی تشکیل خانواده دهند. به باور آنان، رسم و رواج‎های ناپسند موجود، زمینه‎ساز بسیاری از خشونت‎های خانوادگی و مهاجرت جوانان به کشورهای همسایه برای تأمین مصارف عروسی شان شده است.

مراسم کم‎هزینه و زندگی مملو از آرامش
جــوانــانــی که درعــروسی‎هــای دستــه جــمعی اشتراک کرده‎اند، می‎گویند که آنان آرامشی را که با عروسی‎ دسته‎ جمعی به دست آورده‎اند هرگز با برگزاری عروسی‎های مجلل به دست نمی‎آوردند. سید الیاس حسینی، یکی از این جوانان است. او سال گذشته در ماه جوزا طی محفلی که از سوی یک نهاد خیریه برگزار شده بود، با دختری که سه ماه از نامزدی شان گذشته بود، ازدواج کرد. او اکنون دارای یک فرزند می‎باشد.
حسینی می‎گوید:”من در ابتدا به عنوان یک جوان خواب های زیاد برای چگونگی برگزاری محفل عروسی‎ام می‎دیدم. اما اشتراک در یک محفل عروسی دسته جمعی با وجودی که پول زیاد مصرف نکردم، برایم از نظر معنوی بسیار لذت‎بخش بود.”
به گفتۀ الیاس حسینی، مشوق اصلی وی برای شرکت در چنین محفلی نامزدش بوده است. او نقش دختران را در کاهش هزینه‎های عروسی مؤثر خوانده و می‎گوید:”ما مدت سه ماه نامزد بودیم و نامزدم به میل خود از من خواست تذکره‎ام را برایش بدهم تا در چنین برنامه‎‏ای ثبت نام کند. من در ابتدا اصلاً خبر هم نداشتم، وقتی این موضوع را از نامزدم شنیدم، بسیار خوشحال شدم. کاش همه دختران این گونه به جای مادیات به معنویات فکر کنند.”
الیاس که کارگر آزاد روزمزد است، می‎گوید تنها 19 هزار افغانی را در محفل کوچکی که پس از اشتراک در محفل عروسی دسته جمعی برگزار کرده بود، مصرف کرده است.
او می‎افزاید:”در صورتی که در چنین برنامه‎ای اشتراک نمی‎کردم، ممکن بود سال‎ها به نسبت مشکلات اقتصادی، قادر به برگزاری عروسی نمی شدم و یا هم ممکن بود قرضدار شوم و پس از عروسی با مشکلات زیاد مقابل شوم.” او همچنان از سایر جوانان که قادر به برگزاری عروسی شان نیز هستند، می‎خواهد از مصارف گزاف در عروسی‎های شان جلوگیری کنند و به جای آن همان پول را برای آیندۀ شان پس‎انداز نمایند.
همسر الیاس نیز که خود مشوق اصلی شوهرش برای برگزاری محفل عروسی کم هزینه بوده است، از آنچه انجام داده، ابراز رضایت می‎کند. او می‎گوید در کنار این که خودش خواستار مصارف گزاف نبوده است، خانواده و کاکاهایش نیز وی را در این راستا تشویق کرده‎اند.
خــانم حسینی می‎گــوید آرامشی را که از این گــونه عروسی به دست آورده است، هیچ‎گاه از عروسی‎های مجلل به دست آورده نمی‎توانست. او گفت:”چیز بسیار مهمی که من به دست آوردم، آرامش بود، که اگر در عروسی دسته جمعی اشتراک نمی‎کردم این آرامش را نمی‎‏داشتم و مجبور می‎شدم سال‎ها مشکلات اقتصادی را متحمل شوم. فعلاً زندگی آرام دارم و به این فکر نمی‏کنم که امروز قرضدار می‎آید و پول خود را از ما می‎خواهد. در کنار ما خانوادۀ ما هم بسیار خوش هستند.”
او از سایر دختران نیز می‎خواهد تا مطابق شریعت گام برداشته و از مصارف گزافی که کمر داماد را خم می‎کند، به خاطر داشتن زندگی سالم در آینده، جلوگیری نمایند.
سید قاسم یکی دیگر از جوانانی است که همراه با نامزدش حدود دو ماه پیش در یکی از محافل عروسی دسته جمعی، ازدواج شان را جشن گرفته‎اند. او می‎گوید که کارگر روزمزد است و روزانه تنها 300 افغانی عاید دارد. به گفتۀ قاسم، با این پول مصارف روزانۀ خود را به بسیار مشکل تأمین می‎کند و چیزی برای برگزاری محفل عروسی در دستش باقی نمی‎ماند.
قاسم می‎گوید در صورتی که چنین محفلی دایر نمی‎گردید او قادر به تأمین مصارف عروسی‎اش نبود. وی می‎افزاید:” اگر این رسم نمی‎بود، من نمی‎توانستم مصارف عروسی‎ام را بپردازم، ناچار به ایران می‎رفتم و سال‎ها کار می‎کردم تا هزینۀ عروسی را تأمین می‎کردم؛ در غیر این صورت در افغانستان برای کارگران روزمزد مثل من که حمایت کنندۀ دیگری هم ندارم، عروسی کردن ناممکن است.”

استقبال از محفل عروسی کم‎هزینه
در این حال، شمار زیادی از خانواده‎ها و علمای دین از برگزاری عروسی‎های دسته جمعی و کم هزینه استقبال نموده و از نهادهای خیریه و تاجران ملی می‎خواهند چنین برنامه‎هایی را حمایت مالی کنند. به گفتۀ آنان، در حال حاضر 90 درصد جوانان در کشور قادر به تأمین مخارج عروسی شان نبوده و این امر سبب گسترش مفاسد اخلاقی و در بسیاری موارد سبب مهاجرت‎های اقتصادی جوانان به کشورهای همسایه شده است. سیف‎الله باشندۀ ولایت غزنی، می‎گوید:” ازدواج‎های دسته جمعی یک فرهنگ خوب و پسندیده است و برای جوانانی که مشکل اقتصادی دارند، بسیار خوب می‎باشد و این کار دیگر جوانان را هم تشویق می‎کند تا از مصارف گزاف در عروسی‎های شان جلوگیری کنند.”
او می‎گوید تا حال دو – سه بار در غزنی چنین محفلی برگزار شده و طی آن صدها جوان موفق شده‎اند تا تشکیل خانواده دهند. وی همچنان از تاجران ملی می‎خواهد تا چنین برنامه‎هایی را حمایت کنند.
در این حال شماری از علمای دین نیز از این رسم استقبال نموده و آن را مطابق آموزه‎های اسلام توصیف می‎کنند.
محسن دانش، عضو شورای سراسری علمای کشور در ولایت بلخ، می‎گوید:”ما در موضوع ازدواج با رسم و رواج‎‏های خیلی ناپسند در کشور مواجه هستیم که این کار منجر به فــروپــاشــی جــامـعـه، طلاق‎ها و خـودکشی‎‏هـا می‎شود و این رسم‎ها هیچ صبغۀ دینی هم ندارد. گرفتن طویانه، عیدی، براتی و خرید طلا همه غیرانسانی و غیراسلامی است.”
این عالم دین همچنان می‎افزاید:”ازدواج‎های دسته جمعی هم اسلامی و هم انسانی است و به اساس آموزه‎های اسلام دایر می‎شود که در آن جوانان با هزینۀ کم، پیوند خود را جشن می‎گیرند و این امر سبب می‎شود که جوانان علاقۀ زیاد به ازدواج پیدا کنند و اعضای جامعه هم به سوی آرامش و خوشی سوق داده ‎شوند.”
اسدالله یوسفی، یکی از مسوولان برگزارکنندۀ جشن عـروسی دستـه جـمعی، می‎گـوید به اساس یافته‎های آنان، در حال حاضر، بیش از 90 درصد جــوانـان در کشور قادر بــه تــأمین مــصارف عــروسی شان نمی‎باشند و برای تأمین مخارج عروسی نیازمند مساعدت اقارب خود هستند. اما او می‎گوید که بنیاد خیریۀ “حضرت ابوالفضل عباس” به کمک تاجران ملی از سال 1393 خورشیدی برنامۀ تدویر عروسی‎های دسته جمعی را آغاز کرده و تا حال مراسم عروسی بیش از 400 زوج جوان را در پنج مرحله برگزار کرده است.
به گفتۀ وی، در کنار تدویر مراسم عروسی به شکل دسته جمعی، برای هر زوج 42 قلم اسباب و وسایل منزل نیز تهیه شده است. او همچنان می‎‏گوید که آنان به جوانانی حق اشتراک در این مراسم را می‎دهند که توان تأمین مخارج عروسی شان را ندارند.
یوسفی در مورد اهداف این برنامه می‎گوید:” با وجودی که سطح اقتصادی جامعۀ ما پایین است، اما بسیار دچار خرافات و عرف‎گرایی است و هر کس کوشش می‎کند بیشترین مصرف را در محفل عروسی خود داشته باشد و این امر سبب شده تا هزینه‎های محافل عروسی بلند رفته و بسیاری از جوانان نتوانند ازدواج کـنند. از آن جــایی که مـصارف بـلـند از ازدواج جـوانان جلـوگیری می‎کند، ما تلاش می‎کنیم تا این مانع بزرگ را از سطح جامعه برداریم. در کنار آن می‎خواهیم مانع فساد و فحشا در جامعه شویم، چون وقتی جوانان به سن قانونی ازدواج می‎رسند و زمینۀ ازدواج برای شان میسر نمی‎شود، به طرف فحشا کشانده می‎شوند.” او همچنان می‎گوید که برگزاری این گونه محافل سبب ترویج همدیگرپذیری در بین جوانان و نیز از بین رفتن فرهنگ‎های ناپسند حاکم در جامعه می‎شود.

رسوم پرهزینه و کمرشکن
رسم و رواج‎های ناپسند قبل و بعد از نامزدی و هزینه‎های گزاف عروسی، سال‎ها است که جوانان کشور را از تشکیل خانواده بازداشته و بسیاری از پسران جوان را به مهاجرت‎های ناخواسته سوق داده است.
شمار زیادی از جوانان می‎گویند در حال حاضر برای تشکیل خانواده باید حدود دو ملیون افغانی با خود داشته باشند تا خواسته‎های خانوادۀ عروس را تأمین کنند. به گفتۀ آنان، همین امرباعث شده تا تعداد زیادی از جوانان پس از نامزدی ترک وطن کنند.
جــوانــان خــواسـتار آگـاهــی‎دهـی بــرای مـردم هستند تا رسوم ناپسندی که در بین مردم جا گرفته است، کم‎رنگ شود.
محمد متین، باشندۀ ولایت غزنی که مدت یک سال از عروسی‎اش می‎‏گذرد، می‎‏گوید برای تشکیل خانواده، هر جوان نیاز به دو مـلیون افغـانــی دارد. او می‎افزاید:” من تنها یک ملیون و 200 هزار افغانی بابت طویانه به خانوادۀ همسرم پرداخت کردم و در حال حاضر هم قرضدار هستم. امروز در غزنی طویانه کم‎تر از 600 هزار افغانی نیست و پوره کردن آن برای جوانان بسیار مشکل است. در کنار آن به بهانه‎های مختلف باید لباس ببرند و مخارج عروسی را هم تهیه کنند که این کار برای جوانانی که ماهانه شش هزار افغانی معاش دارند، بسیار سخت است.”
انیسه یکی از شهروندان هرات، گرفتن طویانه و مصارف گزاف در عروسی‎ها را یک رسم نادرست خوانده و می‎گوید:”بسیاری از خانواده‎ها در هرات به این باور هستند در صورتی که طویانه نگیرند، در آینده، دختر شان نزد خانوادۀ شوهرش بی‎قدر خواهد شد.” وی با نکوهش چنین باور می‎گوید برای تغییر این باورها نیاز است از سوی رسانه‎ها آگاهی‎دهی شود.
علی رضا، باشندۀ ولایت غزنی، می‎گوید با آن که چهار سال از نامزدی‎اش می‎گذرد، اما به نسبت طویانۀ بلند قادر به تشکیل خانواده نــشده است. وی مــی‎‏گــویــد:” من ماهانه 12 هزار افغانی معاش دارم و در دو جای هم کار می‎کنم. مبلغ طویانه‎ام هم 500 هزار افغانی است و باید محفل عروسی مجلل هم برگزار نمایم، من حیرانم که چگونه این هزینه‎ها را تأمین کنم.” در ایــن حــال، مـسوولان وزارت امــور زنــان و شماری از نمایندگان مردم در شورای ملی نیز با انتقاد از عرف‎های ناپسند، در از بین بردن آن تأکید می‎کنند.
ماهرخ یــوسفزی، رییس امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وزارت امور زنان، می‎گوید در حال حاضر، جوانان به علت بیکاری، طویانۀ بلند، مصارف گزاف محافل عروسی و هم‎چشمی‎ها قادر به تشکیل خانواده نمی‎باشند.
او می‎گوید:”وزارت امور زنان برای کاهش این مشکلات، در ولایت‎های کابل، هرات، بلخ و پروان به کمک تاجران ملی، محافل عروسی دسته جمعی را برگزار کرده که در هر دور آن حدود 50 زوج اشتراک داشتند.”
اما او می‎گوید برای حل بنیادی این چالش ها نیاز است تا نهادهای مسوول کارهای بنیادی در زمینۀ اشتغال جوانان و نیز آگاهی‎دهی برای کاهش مصارف عروسی‎ها انجام دهند.

انتقادها از قانون کاهش مصارف عروسی
سال گذشته قانون کاهش مصارف عروسی‎ها از سوی مشرانو جرگه و ولسی جرگه تصویب شد. بر بنیاد این قانون، مراسم عروسی ای که بیش از ۵۰۰ مهمان در آن اشتراک کنند، جواز برگزاری در هوتل را ندارد و پرداخت طویانه و جهزیه نیز منع است. همچنان برگزاری مراسم شب حنا، شیرینی خوری، نامزدی، لفظ‌گیری، خــتــنه ســوری، شب شـش، خــویــش خــوری، تخت جمعی، پایوازی، سالگرد، بازگشت از حج و نامگذاری طفل در هوتل ها نیز منع قرار گرفته است. طبق قانون کاهش مصارف عروسی‎ها، انواع غذای هوتل‎ها نیز باید از ۱۰ نوع به دو یا سه نوع کاهش یابد.
در آن زمان گفته شده بود که هدف از این قانون، این است که جلو مراسم ناپسند و پرهزینه‎ گرفته شود و زمینۀ ازدواج برای جوانان با شرایط مناسب فراهم شود.
اما ماهرخ یوسفزی، رییس امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وزارت امور زنان، می‎گوید قوانین در صورتی خوب است که تطبیق شود. به گفتۀ وی، در کنار این قانون، قوانین دیگری نیز وجود دارد، اما جنبۀ عملی پیدا نکرده است. در این حال، پیمان، رییس تالار عروسی ستارۀ شهر، مشکل عمدۀ جوانان امروزی را پایین بودن سطح اقتصاد و نبود کار عنوان می‎کند. او می‎گوید:” در قانون کدام مشکلی نیست، بل در شرایط زندگی افراد تغییر آمده است. در گذشته هم هر فرد مطابق توانایی اقتصادی اش محفل عروسی خود را برگزار می‎کرد و چیزی برای آنان به جبر وجود نداشت و ما هوتل‎هایی در کابل داریم که با نرخ بسیار پایین کار می‎کنند و جوانان با اقتصاد پایین در آن جا محفل می‎گرفتند، اما در این اواخر مشکل عمدۀ جوانان هوتل نه بلکه نبود کار است.”  او نیز به این باور است که جوانان به نسبت طویانۀ بلند، رسم و رواج‎های نادرست و خرید طلا و وسایل قیمتی، نمی‎توانند عروسی کنند.  به گفتۀ وی، نیاز است در قدم اول امنیت کشور بهبود یابد و زمینۀ کار برای جوانان فراهم شود و در قدم دوم در مورد عنعنات ناپسند و از بین بردن آن آگاهی‎دهی شود تا جوانان بتوانند محافل عروسی خود را مطابق درآمد و اقتصاد شخصی شان برگزار نمایند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA