ads

حکیم اطرافی، از بازیگران معروف سینمای افغانستان وفات کرد

حکیم اطرافی، از بازیگران معروف سینمای افغانستان به عمر 80 سالگی در زيلاند نو وفات کرد. اطرافی نخستین کارهای هنری اش را در درامه های مکتب سلطان شهر هرات که هنوز دانش آموز بود، تجربه کرد و پس از آن به کابل آمده و در ادامه خدمت سربازی به پوهنحی ننداری (هنرهای زيبا) با کاکایش درامه نویس، شاعر و ترانه ساز مشهور استاد سایر هراتی نقش های کمیدی را بازی کرد. مرحوم اطرافی، از سال 1339 الی 1354 به ولایت هلمند می رود و به عنوان معلم ایفای وظیفه می کند؛ اما عشق وافر و استعداد سرشار اش وی را وا میدارد که در کنار شغل معلمی برای نخستین بار تیاتر هلمند را نیز پایه گذاری کند.

نویسنده: The Killid Group
29 حوت 1394
حکیم اطرافی، از بازیگران معروف سینمای افغانستان وفات کرد

حکیم اطرافی، از بازیگران معروف سینمای افغانستان به عمر 80 سالگی در زيلاند نو وفات کرد.
اطرافی نخستین کارهای هنری اش را در درامه های مکتب سلطان شهر هرات که هنوز دانش آموز بود، تجربه کرد و پس از آن به کابل آمده و در ادامه خدمت سربازی به پوهنحی ننداری (هنرهای زيبا) با کاکایش درامه نویس، شاعر و ترانه ساز مشهور استاد سایر هراتی نقش های کمیدی را بازی کرد.
مرحوم اطرافی، از سال 1339 الی 1354 به ولایت هلمند می رود و به عنوان معلم ایفای وظیفه می کند؛ اما عشق وافر و استعداد سرشار اش وی را وا میدارد که در کنار شغل معلمی برای نخستین بار تیاتر هلمند را نیز پایه گذاری کند.
این بازیگر معروف سینمای کشور در سال 1354 به زادگاه اش ولایت هرات بر می گردد و در هرات نیز به کار هنری اش ادامه میدهد و در هرات ننداری نیز پارچه های تمثیلی اش را به صحنه می کشاند.
وی در سال 1357 همزمان با تاسيس تلویزيون افغانستان عازم شهر کابل می شود و  همراه با خانواده اش سکونت اختیار می کند؛ اما جنگ های داخلی مجبور اش می کند که در نخستین روز های که کابل به تصرف طالبان در آمد، کشور را ترک و در شهر پشاور پاکستان مهاجر شود. به همین ترتیب، مرحوم استاد اطرافی در سال 2000 میلادی از پشاور پاکستان راهی زيلاند نو می شود و  در دیار غربت وفات می کند.
در حال حاضر از حکیم اطرافی، دها پارچه تمثیلی در رسانه های مختلف افغانستان به شمول تلویزيون ملی به جا مانده است که کار های هنری  اش نام او را پس از مرگ اش نیز ماندگار نگهمیدارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA