ads

حوزه غرب؛ قلمرو سرپرستان

طبق معلومات مقام‎های محلی در حوزه غرب، 16 پست ولسوالی، 33 پست ریاست‎، 60 پست آمریت و 426 پست مدیریت توسط افراد سرپرست اداره می‎شود. این مقام‎ها در مصاحبه با کلیدگروپ گفته‎اند که بیشتر این ولسوالی‎ها و ادارات بیش از دو سال می‎شود که زیر نظر افراد سرپرست کار می‎کند.

نویسنده: abdali
3 جدی 1396
حوزه غرب؛ قلمرو سرپرستان

طبق معلومات مقام‎های محلی در حوزه غرب، 16 پست ولسوالی، 33 پست ریاست‎، 60 پست آمریت و 426 پست مدیریت توسط افراد سرپرست اداره می‎شود. این مقام‎ها در مصاحبه با کلیدگروپ گفته‎اند که بیشتر این ولسوالی‎ها و ادارات بیش از دو سال می‎شود که زیر نظر افراد سرپرست کار می‎کند. مقام‎های محلی حوزه غرب می‎گویند که برای پنج ولسوالی در هرات، چهار ولسوالی در فراه، چهار ولسوالی در بادغیس و سه ولسوالی در غور، ولسوال رسمی تعیین نشده و امور مربوط به این ولسوالی‎ها زیر نظر افراد سرپرست دنبال می‎شود. همچنان امور مربوط به 20 ریاست در هرات، هفت ریاست در فراه، چهار ریاست در بادغیس و دو ریاست در غور توسط افراد سرپرست به پیش برده می‎شود. طبق معلومات این مقام‎ها، پست‎های 54 آمریت و 414 مدیریت در هرات، پنج آمریت و هشت مدیریت در بادغیس و یک آمریت و چهار مدیریت در غور نیز توسط سرپرستان اداره می‎شود.

با این حال، شماری از اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولایتی حوزه غرب، از ادامه کار سرپرستان در ادارات محلی این حوزه به شدت انتقاد دارند. به عقیده آن‎ها، واگذاری امور به عهده افراد سرپرست، یک کار غیرقانونی و زیانبار است. آن‎ها استدلال می‎کنند که اختلافات سیاسی میان سران حکومت وحدت ملی و همچنان تلاش‎ آن‎ها برای بهره‎گیری سیاسی از این وضعیت، باعث طولانی شدن عمر سرپرستان در ادارات محلی حوزه غرب شده است.

همچنان مسوولان ادارات محلی ولایت‎های هرات، فراه، غور و بادغیس، سهل‎انگاری مقام‎های مرکزی و تمرکز قدرت در نهاد ریاست جمهوری و وزارت‎خانه‎ها را از دلایل اصلی ادامه کار سرپرستان در شماری از ادارات این ولایت‎ها می‎دانند. آن‎ها به این عقیده‎اند که سرپرستان دلگرمی چندانی برای تحقق حکومت‎داری خوب ندارند و ادامه این وضعیت سبب کندی کار در ادارات محلی شده و مانع تطبیق برنامه‎های انکشافی دولت در محلات و روستاها خواهد شد.

هرات

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می‎گوید که در حال حاضر، 62 پست ریاست و 19 ولسوالی در هرات موجود است که از این میان 20 پست ریاست و پنج پست ولسوالی توسط سرپرستان رهبری می‎شود. پیش از این، هشت پست ولسوالی و 25 پست ریاست، آمریت و مدیریت در هرات توسط افراد سرپرست اداره می‎شد. فرهاد به کلیدگروپ گفت: “اداره محلی هرات، در جریان دو سال، به منظور پایان بخشیدن به کار سرپرستان، بارها درخواست کتبی به وزارت‎خانه‏های مربوط و اداره مستقل ارگان‎های محلی فرستاده است، ولی تاکنون به این مکتوب‎ها پاسخ رسمی داده نشده است.”

سخنگوی والی هرات افزود، بیش از سه سال می‎شود که تعدادی از ادارات دولتی در این ولات توسط سرپرستان اداره می‎شود و طولانی شدن این روند، حکومت محلی هرات را با مشکل مواجه کرده است. وی تصریح کرد که سرپرستان، صلاحیت لازم را به لحاظ قانونی ندارند و این باعث کندی در روند رسیدگی به مشکلات مردم و نیز ارایه خدمات دولتی شده است.

بــراســاس معلومات فرهاد، در هرات، ریاست‎هاى خـدمـات سکتــوری مقـــام ولایـت، تـــرانـسپــورت، میدان‌هوایی، مستوفیت، شهرسازی و مسکن، هلال‎احمر، تکنالوژی و مخابرات، تربیه معلم، نفت و گاز، تجارت و صنایع، تفتیش زون غرب، امور زنان، گمرک، ثبت احوال نفوس، اداره احصائیه، شفاخانه حوزوی، ریاست اقوام و قبایل و ریاست اداره کوچی‎ها از سوى سرپرستان اداره مى‎شود. افزون بر آن، مسوولیت اداره ولسوالى‎هاى انجيل، کهسان، فارسى، اوبه و گلران هرات نيز بر دوش افراد سرپرست گذاشته شده است.

طبق قانون، مسوولیت استخدام افراد در پست‎های آمریت و مدیریت در ولایت‎ها از صلاحیت‎های حکومت‎های محلی است. با این وصف، بیشتر پست‎های دولتی که در هرات توسط سرپرستان اداره می‎شود، همین پست‎های آمریت و مدیریت است. عبدالعزیز قریشی، سرپرست اداره منابع بشری ولایت هرات، می‎گوید که هم اکنون 54 پست آمریت و 414 پست مدیریت در این ولایت توسط سرپرستان اداره می‎شود. به گفته او، تعدیل طرزالعمل پروسه‎های رقابتی از سوی کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، عمده‎ترین دلیل تأخیر در انتخاب افراد واجد شرایط برای پست‎های دولتی فوق شده است. قریشی همزمان تصریح کرد که فعلاً 400 پست مدیریت که شامل بست‎های چهار تا پنج می‎شود، به رقابت گذاشته شده و قرار است با نهایی شدن طرزالعمل کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی از نزد متقاضیان امتحان گرفته شود.

اما توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، می‎گوید که سهل‎انگاری حکومت، معاملات سیاسی و نبود وحدت نظر میان سران حکومت وحدت ملی، باعث شده که مسوولیت ادارات کماکان بر دوش سرپرستان باقی بماند. او افزود که طولانی شدن کار سرپرستان در ادارات محلی سبب سرگردانی مردم و افزایش کارشکنی در این ادارات شده است.

فراه

پس از هرات، فراه دومین ولایت در حوزه غرب کشور است که شمار زیادی از ادارات آن توسط سرپرستان اداره می‎شود. محمدناصر مهری، سخنگوی والی فراه، می‎گوید که تعداد افراد سرپرست در ادارات این ولایت نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. به گفته وی، سال گذشته تعداد افراد سرپرست برای ادارات فراه تنها به سه ریاست خلاصه می‌شد، ولی امسال این رقم به هفت پست ریاست و چهار پست ولسوالی افزایش یافته است. او تصریح کرد که تعدادی از رؤسای سابق ادارات محلی فراه تقاعد شده‎اند و تعدادی هم برای تحصیل به بیرون از کشور رفته‎اند؛ بناءً این موضوع باعث افزایش تعداد سرپرستان در این ولایت شده است.

طبق معلومات ناصر مهری، در ولایت فراه، 30 پست ریاست، 17 پست آمریت و 40 پست مدیریت  وجود دارد که از این میان، پست ریاست‎های مقام ولایت، گمرک، اداره اراضی، محیط زیست، اداره احصائیه، معارف و اداره امور زنان توسط سرپرستان اداره می‎شود. علاوه بر این، مسوولیت اداره ولسوالی‎های انار دره، پرچمن، خاک سفید و بالابلوک فراه نیز بر دوش افراد سرپرست گذاشته شده است. مهری نیز تأکید دارد که تداوم کار سرپرستان باعث اخلال در سیستم خدمات‎رسانی به مردم و اجرای به موقع برنامه‎ها و پروژه‎ها در این ولایت شده است.

با این حال، جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه، به این عقیده است که ادامه کار سرپرستان در فراه نشان‎دهنده ضعف حکومت وحدت ملی است. خانم امینی تأکید دارد کــه بیشتــرین ســود از تــداوم کار سرپرستان به حساب سران حکومت وارد می‎شود. به استدلال وی، سران حکومت با حفظ وضعیت موجود تلاش دارند برای انتخابات آینده یار‎گیری کنند و نیز یاران انتخاباتی گذشته شان را راضی نگه دارند. او هشدار داد که اگر حکومت به کار سرپرستان در فراه خاتمه ندهد، شکاف عمیقی میان دولت و ملت به میان خواهد آمد.

بادغیس

بادغیس دارای پنج ولسوالی است که از این میان تنها ولسوالی جوند آن ولسوال دارد و سایر ولسوالی‎هایش تــوسـط ســرپــرستــان اداره مــی‎شــود. همچـنـان فیض‎محمد‌میرزازاده، معــاون والــی بــادغیـس، در مصاحبه با کلیدگروپ گفت که این ولایت 45 پست ریاست، آمریت و مدیریت دارد که بیش از دو سال می‎شود چهار پست ریاست، چهار پست ولسوالی، پنج پست آمریت و هشت پست مدیریت در بادغیس از سوی افراد سرپرست اداره می‎شود. به گفته وی، در کنار ولسوالی‎های قادس، آب‎کمری، بالامرغاب و ولســوالی مقــر، مســوولیـت اداره ریــاست‎های مواد مخدر، صحت عامه، تجارت و صنایع و ریاست مبارزه با حوادث این ولایت بر دوش سرپرستان گذاشته شده است. میرزازاده تصریح کرد که آن‎ها چندین بار از مقام‎های مرکزی خواسته‎اند که به کار سرپرستان در این ولایت خاتمه بدهند، ولی تاکنون هیچ توجهی از سوی آن‎ها در این خصوص صورت نگرفته است.

غور

تعداد پست‎های ریاست، آمریت و مدیریت در غور به 30 پست می‎رسد. محمدناصر خاضع، والی غور، می‎گوید که سال گذشته بین هشت تا ده پست ریاست در این ولایت توسط سرپرستان اداره می‎شد، اما در حال حاضر تنها دو پست ریاست، یک پست آمریت و چهار پست مدیریت در اختیار افراد سرپرست قرار دارد. او افزود که پست‎های سه ولسوالی غور نیز توسط سرپرستان اداره می‎شود. به گفته والی غور، هم اکنون ریاست‎های معارف و مبارزه با مواد مخدر، آمریت اقوام و قبایل و ولسوالی‎های دولت‌یار، چهارسده و لعل‎و سرجنگل این ولایت را سرپرستان اداره می‎کنند. خاضع تأکید کرد که کار سرپرستان در مدت سه سال در غور خالی از مشکل نبوده و اداره محلی این ولایت را در راستای تطبیق پروژه‎های انکشافی و خدمات اداری با مشکل روبه‎رو کرده است.

با این حال، فضل‎الحق احسان، رییس شورای ولایتی غور، طولانی شدن کار سرپرستان در شماری از ادارات محلی غور را خلاف قانون عنوان می‎کند. وی مدعی است که رهبران حکومت وحدت ملی در پی شکار منافع شخصی شان از خلال کار افراد سرپرست در ادارات محلی اند. به گفته وی، شرکای قدرت در حکومت وحدت ملی به فکر نفوذ بیشتر در ادارات دولتی اند و از همین رو تلاش دارند چوکی‎های ادارات را از وجود نزدیکان و هواداران شان پر کنند.

زیر سوال رفتن حکومتداری خوب

غلام فاروق مجروح، عضو ولسی جرگه، می‎گوید که تداوم کار سرپرستان در ادارات محلی، اصل حکومت‎داری خوب در کشور را زیر سوال برده است. به گفته او، ناکارآمدی اداراتی که توسط سرپرستان اداره می‎شود، باعث دوری و نارضایتی مردم از دولت شده است. او از سران حکومت وحدت ملی خواست که در امر گزینش و تعیین مسوولان در ادارات محلی برخورد سیاسی نکنند و از شفافیت در پروسه استخدام به همگان اطمینان دهند.

اما دفتر سخنگوی ریاست جمهوری و همچنان اداره مستقل ارگان‎های محلی، اختلافات سیاسی میان سران حکومت، امتیازگیری آن‎ها از وضعیت سرپرستی و نیز عدم شفافیت در پروسه استخدام افراد جدید برای پست‎های دارای سرپرست را رد می‎کنند. دواخان مینه‎پال، معاون سخنگوی رییس‎جمهور، می‎گوید که هیچ‎گونه اختلافی میان سران حکومت درباره پایان دادن به کار سرپرستان موجود نیست. او همچنان افزود که سرپرستان در ادارات محلی لزوماً از یاران انتخاباتی سران حکومت در گذشته نیستند و نیز تأخیر در این پروسه به معنای یارگیری انتخاباتی برای آینده هم نیست. منیره یوسف‎زاده، سخنگوی اداره مستقل ارگان‎های محلی، نیز تأکید دارد که پروسه استخدام ولسوال‎ها، شاروال‎ها و رؤسای دفاتر والی‎ها کاملاً شفاف است. به گفته او، در تمام حوزه غرب، 20 پست ولسوالی، شاروالی و ریاست دفاتر والی‎ها خالی است که به زودی پر خواهد شد. یوسف‎زاده تصریح کرد که شماری از این پست‎ها مدتی است که به رقابت گذاشته شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA