ads

جوانان، مصرف کنندگان تنباکو

بر اساس آمار ارایه شده از سوی سازمان صحی جهان، بیشتر مصرف‌کنندگان سگریت در افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند و 90 درصد سگریت را قبل از سن 13 سالگی تجربه کرده اند.

نویسنده: The Killid Group
21 جوزا 1391
جوانان، مصرف کنندگان تنباکو

بر اساس آمار ارایه شده از سوی سازمان صحی جهان، بیشتر مصرف‌کنندگان سگریت در افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند و 90 درصد سگریت را قبل از سن 13 سالگی تجربه کرده اند.

داکتر احمد فراه شدول؛ نماینده سازمان بین‌المللی صحت می گوید که تنباکو دومین عامل مرگ ومیر در سطح جهان بوده و سالانه مسوول 6 ملیون واقعه مرگ می‌باشد.

وی هشدار می دهد، در صورتی که جلو استفاده از تنباکو در جهان گرفته نشود این گیاه تا سال 2020 میلادی جان 10ملیون تن را خواهد گرفت.

آقای شدول افزود: “در افغانستان بیش از 60 درصد جوانان به کشیدن سگریت عادت داشته و دود سگریت آنان بر45 درصد نفوس کشور تاثیر مستقیم و غیرمستقیم می گذارد.”

وی افزود:” سروی سازمان صحی جهان در سال 2010 نشان می‌دهد که بیشتر از 60 درصد جوانان  سگریت را تجربه کرده ‌اند و بیش از 90 درصد در سن 13 سالگی سگریت کشیده اند، 17در صد اطفال به شکل غیرمستقیم از دود سگریت متاثر شده ‌اند و 20درصد شاگردان گفته ‌اند که بیشترین تعداد نزدیک‌ترین دوستان آنها سگریت می‌کشند و 18درصد شاگردان می‌گویند که استفاده از سگریت مضر نیست.”

این مقام سازمان صحی جهان می‌گوید: “استفاده از تنباکو به شکل سگریت، قلیان و نسوار باعث امراض کشنده در بین استفاده‌ کنندگان آن شده و کشیدن هر نخ سگریت یک دقیقه از عمر انسان را کم می‌سازد.”

تنباکو حاوی ماده نیکوتین بوده که دود آن پس از شش ثانیه بر جهاز تنفسی و سیستم عصبی اثر گذاشته و سیستم عصبی را مختل می‌سازد.

داکتر شریف ظریف؛ متخضض امراض داخله می‌گوید؛ استفاده از تنباکو سبب سرطان شش، معده و روده شده و هم‌چنان باعث کاهش دید چشم، ضعف جسمی و جنسی می‌گردد.

به گفته وی کشیدن سگریت برای خانم‌های حامله اثرات ناگواری چون سقط جنین و امراض تنفسی برای نوزادان را در پی دارد.

در همین حال برخی مصرف‌کنندگان تنباکو با آن‌که از ضررهای آن آگاه هستند می‌گویند، به دلیل استفاده طولانی مدت حالا نمی‌توانند آن را ترک کنند.

شیرین 34 ساله که بیش از 15 سال سگریت دود کرده، می‌گوید:”سگریت زیاد ضرر داره، مثلا گلویم خراب شده، سینه‌ام خراب شده، مشکل تنفسی پیدا کدم، این را هم می‌دانم که دود سگریت من نه تنها برای خودم بل برای اعضای خانواده‌ام مضر است. چون سال‌های زیاد است که سگریت دود می‌کنم حالا ترک نمی‌توانم.”

برخی دیگر از تنباکو به شکل نسوار استفاده می‌کنند. ملک باشنده کابل می‌گوید:”تقریبا از سال 1356 تا به‌ حال نسوار می‌کشم، مه بیش از نصف عمر خوده نسوار کشیدم اما در همین مدت به‌ جز ضرر فایده ندیدم.”

با این وجود وزارت صحت عامه از تلاش‌ها برای منع استفاده از سگریت و تنباکو خبر می‌دهد.

ثریا دلیل؛ وزیر صحت عامه می‌گوید، بیشتر مصرف‌کنندگان تنباکو در کشور جوانان هستند، از این رو برای محو و جلوگیری از واردات تنباکو برخی قوانین را تدوین کرده‌ اند.

خانم دلیل برنامه های خود را برای جلوگیری از واردات تنباکو در چهار بخش برمی‌شمارد: “اول؛ فراهم‌آوری پیش‌زمینه‌ها برای منع استفاده از سگریت و سایر محصولات تنباکو، دوم جلوگیری از افزایش تولید و تورید سگریت و سایر محصولات تنباکو، سوم جلوگیری از افزایش استعمال سگریت و سایر محصولات تنباکو توسط اشخاص مخصوصاً اطفال، نوجوانان و زنان، و چهارم جلوگیری از اعلاناتی که برای تشویش و ترغیب استفاده از تنباکو می‌باشد.”

اما مسوولان انجمن صحت عامه افغانستان از بی‌توجهی وزارت صحت عامه در راستای تطبیق قوانین منع دخانیات انتقاد نموده می‌گویند که در ده سال گذشته این وزارت گام‌های عملی را در این راستا بر نداشته است.

داکتر حلیم عطارد؛ رییس این انجمن می‌گوید، دست‌رسی آسان مردم به تنباکو و سگریت سبب شده حتا اطفال به کشیدن سگریت و نسوار رو آورند.

آقای عطارد می گوید :”متاسفانه در 10سال گذشته قوانین و لوایح موجود از سوی وزارت صحت عامه تطبیق نشده است که این خود باعث افزایش استفاده از تنباکو شده است.”

این در حالی است که 22 درصد نفوس کشور سگریت دود می‌کنند و تعدادی زیادی هم تنباکو را به‌

شکل نسوار و چلم مصرف می‌نمایند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA