ads

جشن استقلال كشور قزاقستان

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شــوروی در سال 1990 مـیلادی، قزاقــستان آخرین كشــوری بود كه از این پیـكره جداشــد. در 16 دسمبر 1991 جمهوری قزاقستان به پایتختی آلماتا در آن زمــان در پهنه جهان اعلام هویـت كــرد.

نویسنده: The Killid Group
4 جدی 1390

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شــوروی در سال 1990 مـیلادی، قزاقــستان آخرین كشــوری بود كه از این پیـكره جداشــد. در 16 دسمبر 1991 جمهوری قزاقستان به پایتختی آلماتا در آن زمــان در پهنه جهان اعلام هویـت كــرد.

افغانستان جزء نخستین كشورهایی بود كه استقلال این سرزمین پهناور را به رسمیت شناخت. در حال حاضر پایتخت این كشور به شهر تازه تاسـیس ”آسـتانه“ انتـقال پیدا كرده است كــه امسال نـیز جشن های باشكـوهی به مناسبت استقلال این  كشور در این شـهر با حضور مهمانان داخلی و خارجی بر گزار شـد.

امسال سهراب علی صفری سفیر افغانستان در ” آستانه”در مراسم تجلیل از بیستمین سالروز استقلال كشور قزاقستان طی مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار اعزامی كلید، ضمن تبریك گفتن سالروز استقلال قزاقستان به مسئولان و مردم این كشور گفت:” قزاقستان از كشورهای آسیای میانه است كه در آوردن صلح و امنیت در افغانستان تمام تلاش خود را كرده است و در این بین متعهد شده  كه برای ارتقای تحصیلات عالی در كشور بیش از 1000 بورس تحصیلی را در رشته های مخلتف به محصلان افغان فراهم سازد .”

به گفته صفری در حال حاضـر دو گروه از محصلان كه تعداد شان به 350 تن می رسد، در شهر های مختلف این كشور تحصیل میكنند .

سفیر افغانستان در كشور قزاقستان با قدر دانی از كمك های این كشور گفت: “قزاقستان در كنار این، در گذشته در عرصه های دیگر همچون ترمیم سرك پلخمری الی شیر خان بندر و9 هزار تن مواد خواركه با افغانستان نیز كمک كرده است.”

كشور قزاقستان با آن كه متشكل از اقوام، فرهنگ ها، زبان ها و ملیت های گوناگون است، اما با اتحاد خاصی به تاریخ 16 دسمبر سال جاری میلادی از بیستمین سالگرد استقلال كشورش تجلیل به عمل آورد. در این جشن كه با مراسم ویژه برگزار شد، صدها خبرنگار خارجی نیز حضور داشتند.

این كشور با آن كه كشور جوانی ا ست، اما در مدت كوتاه به رشد قابل ملاحظه ای در عرصه های مختلف دست یافته اند.

نور سلطان نظر بایف رئیس جمهور این كشور در مراسم تجلیل از سالروز استــقلال كشور گفت:”ما در نظر داریم كه تا ســال 2015 میلادی تــعداد كارخانه های تولیدی را افزایش دهیم، همچنان شما شاهد آن هستید كه استخراج نفت در كشور تا سه برابر افزایش یافته و ما تلاش می كنیم تا تولید انرژی برق نیز در كشور افزایش یابد.”

از سوی دیگر باشندگان این كشور نیز از به دست آوردن استقلال كشور شان و تجلیل از این روز اظهار خوشی می كنند، خانم الوا در این مورد می‌گوید :

من امروز بسیار خوشحال هستم چون این بزرگترین روز در زندگی من است، بخاطر این كه امروز ما بیستمین سالروز استقلال كشور خویش را تجلیل كرده و جشن گرفتیم. من خود را كامــلاً در خوشی و قدرت احساس می كنم زیـرا من باشـندۀ‌   یک  كشور مسـقتل و آزاد در ایـن دنیـا هـستم.”

یكی دیگر از باشندگان این كشور می گوید: “از همه اولتر من بسیار خوشحالم كه امروز در اینجا می باشم .این روز یک روز بسیار ارزشمند است ، نه تنها برای من  بل برای همه مردم قزاقستان برای، این روز بسیار مهم و ارزشمند است زیرا ما حالا یک كشور آزاد و مستقل می باشیم. “

قزاقستان كشوری است كه اقتصاد آن بیشتر به زراعت متكی است. نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، آهن، نیكل، كوبالت و مس از عمده‌ترین ذخایر این كشور هستند. و همچنان از نظر داشتن یورانیم دومین كشور دارای یورانیم در جهان به شمار می رود.

این كشور بیشترین تولید ناخــالص داخلی و درآمد ســرانه را در میـان جمهوری های تازه استقلال یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همكاری شانگهای است.

در روز 16 دسامبر 1991 قزاقستان به عنوان آخرین كشور از اتحادیه جماهیر شوروی سابق استقلال خود را به دست آورد. هر چند مسیر رسمی شدن استقلال قزاقستان از 25 اكتبر 1990 با پذیرفته شدن حق حاكمیت جمهوری قزاقستان بر خود به عنوان كشور مستقل از سوی شورای عالی جماهیر سابق آغاز گردید، اما این امر در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 با به تصویب رسیدن قانون اساسی كشور جمهوری قزاقستان محقق شد.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA