ads

جشنواره مهرگان منتظر ترمیم سالون نمایش لیسه استقلال

دومین جشنواره بین‎المللی مهرگان که قرار بود از 23 تا 27 قوس امسال برگزار شود، به‎خاطر انفجار در سالون نمایشات مرکز فرهنگی فرانسه (لیسه استقلال) به تعویق افتاد و قرار است با ترمیم این سالون به زودی برگزار شود. علی محمدی کیان، مدیر اکادمی هنر سینمایی و مسوول جشنواره

نویسنده: The Killid Group
19 دلو 1393
جشنواره مهرگان منتظر ترمیم سالون نمایش لیسه استقلال

دومین جشنواره بین‎المللی مهرگان که قرار بود از 23 تا 27 قوس امسال برگزار شود، به‎خاطر انفجار در سالون نمایشات مرکز فرهنگی فرانسه (لیسه استقلال) به تعویق افتاد و قرار است با ترمیم این سالون به زودی برگزار شود. علی محمدی کیان، مدیر اکادمی هنر سینمایی و مسوول جشنواره مهرگان، می‎گوید که امسال فلم‎های جدید بیشتری به جشنواره معرفی شده و نسبت به سال گذشته پیش‎رفت خوبی در آثار سینمایی دیده می‎شود. به گفته او، امسال در جشنواره فلم مهرگان، 147 اثر و فلم سینمایی از داخل و خارج کشور معرفی شده است. وی می‎گوید از مجموع آن‎ها، 110 اثر هنری و فلم سینمایی ارزیابی شده که از میان آن‎ها تنها 25 فلم برای بخش مسابقه، 19 فلم برای خارج از مسابقه و 11 فلم دیگر برای بخش مهمانان توسط کمیته گزینش جشنواره انتخاب شده است.
در این جشنواره آثار هنری و فلم‎های سینمایی، در سطوح ملی و بین‎المللی برای رقابت انتخاب شده است. در مرحله اول گزینش، سلطان بهروز جهانیار، سمیع‎الله عطایی، صغرا معتمدی و همایون پاییز، آثار هنری و فلم‎های سینمایی را گزینش کرده‎اند تا در جشنواره راه یابد.
بخش دیگر جشنواره به نمایش‎های ویژه اختصاص دارد که در پایان این جشنواره برگزار می‎شود. در این بخش، فلم‎های “افغانستان در 2014” از رازی محبی و “چند متر مکعب عشق” از جمشید محمودی که از طرف افغانستان  برای کسب جایزه اسکار نیز معرفی شده است، نمایش می‎یابد.‌ همچنین دو فلم دیگر که شامل “کهن یادگار سرزمین آذر” از سمیع‎الله عطایی و “من اسب می‎خواهم نه زن” به کارگردانی همایون پاییز برای نمایش ویژه در جشنواره بین‎المللی مهرگان انتخاب شده که شامل بخش رقابتی این جشنواره نمی‎شود. در بخش رقابتی در حدود 12 فلم ممکن است جایزه بگیرد که دیده شود کدام فلم‎ها می‎تواند به جوایز جشنواره بین‎المللی مهرگان دست یابد.
محمدی کیان می‎گوید که جشنواره مهرگان در کنار اینکه محمل نمایش و تشویق برای سینما در افغانستان است، در معرفی آثار به سطح جهانی نیز خیلی کمک می‎کند:”این جشنواره با چاپ کتاب و انتشار آثار هنری به معرفی بیشتر آثار هنری چه در داخل و چه در خارج از کشور کمک می‎کند. این جشنواره در مورد آثار سینمایی و ایجاد ارتباط با دنیای خارجی و رسانه‎ای باعث می‎شود حتی بازار فلم‎های داخلی را نیز رشد دهد.”
این دور دوم جشنواره بین‎المللی مهرگان است که در افغانستان برگزار می‎شود. مسوولان این جشنواره معتقد هستند که برخلاف دیگر جشنواره‎های فلم‎های افغانی، جشنواره مهرگان “موضوعی” نیست، بلکه این جشنواره به گونه عمومی تمام فلم‎ها و آثار هنری و تبلیغاتی را دربرمی‎گیرد.
اکادمی علوم و هنر سینمایی مسوولیت اصلی راه‎اندازی این جشنواره را به عهده دارد. محمدی کیان، مسوول اکادمی علوم و هنر سینمایی، می‎‏گوید در دور اول جشنواره مهرگان، بنیاد مهرگان عمران همکاری مالی کرد و در کنار آن دیگر نهادها نیز از لحاظ تخنیکی و مالی همکاری نمودند که در حدود 10 هزار دالر مجموع جوایز نقدی و در حدود شش هزار دالر جوایز غیرنقدی از قبیل تندیس و جوایز دیگر می‎شد. اما در دور دوم جشنواره مهرگان هیچ سازمانی، همکاری مالی نکرده و اکادمی هنر با همت و تلاش علاقمندان هنر و سینما، دور دوم جشنواره را راه‎اندازی خواهد کرد. 
در افغانستان چون هیچ محملی برای بازتاب و معرفی آثار سینمایی وجود ندارد، جشنواره‎ها می‎تواند هم در معرفی و بازتاب تولیدات سینمایی کمک کند و هم تا حدودی برای فلم‎‏ها بازاریابی کند. محمدی کیان می‎گوید:”زمانی که آثار سینماگران در جشنواره راه یافته و روی آن نقد و نظر صورت می‎گیرد، توانایی‎های آن‎ها بیشتر آشکار شده و آن‎ها تجربه حاصل می‎کنند. همچنین به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم جشنواره‎ها باعث می‎شود تا فلم‎های سینمایی بازار پیدا کند.”
اما اینکه به صورت مشخص جشنواره مهرگان چه کمکی برای بازاریابی فلم‎های افغانی داشته است، محمدی کیان می‎گوید که به صورت مستقیم، جشنواره مهرگان با موسسه آمومدیا (موسسه افغان – انگلیس) که در لندن موقعیت دارد، در بخش بازاریابی فلم‎های افغانی همکاری داشته و این موسسه فلم‎های افغانی را خریداری کرده و به نشر می‎سپارد. به صورت غیرمستقیم، این جشنواره، هر سال کتابی را به چاپ می‎رساند و تمام فلم‎هایی که به جشنواره راه می‎یابد را به گونه مفصل در آن کتاب معرفی می‎کند. به گفته مسوولان جشنواره بین‎المللی مهرگان، این کتاب به هدف معرفی آثار سینمایی و سینماگران افغان در دست‎رس فلم‎سازان داخلی و خارجی، ‌تلویزیون‎های داخلی و خارجی و همچنین جشنواره‎های جهانی قرار داده می‎شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA