ads

جان باختن 5 کودک مبتلا به بیماری سرخکان و مبتلا شدن 30 تن دیگر در هرات

جان باختن 5 کودک و مبتلا شدن بیش از 30 کودک دیگر به بیماری سرخکان در ولسوالی ادرسکن هرات، مسوولان صحت عامه این ولایت را بر آن داشت تا تیم صحی را جهت تداوی بیماران، به آن ولسوالی بفرستند.

نویسنده: zekria
20 دلو 1395
جان باختن 5 کودک مبتلا به بیماری سرخکان و مبتلا شدن 30 تن دیگر در هرات

جان باختن 5 کودک و مبتلا شدن بیش از 30 کودک دیگر به بیماری سرخکان در ولسوالی ادرسکن هرات، مسوولان صحت عامه این ولایت را بر آن داشت تا تیم صحی را جهت تداوی بیماران، به آن ولسوالی بفرستند.
آصف کبیر، سرپرست ریاست صحت عامه ولایت هرات، به کلید می‌گوید: براساس گزارش‌هایی که به آنان رسیده از یک هفته به اینسو 5 کودک به اثر شدت بیماری سرخکان جان باخته‌اند و بیش از 30 تن دیگر به این بیماری مصاب شدند.
وی، می‌افزاید: “تمامی وسایل و تجهیزات طبی جهت تداوی کودکان مصاب به این بیماری در منطقه دَم‌سنگ ولسوالی ادرسکن فرستاده شده‌است.”
بصیر، مردی، تقریبا 40 ساله که از منطقه دَم‌سنگ ولسوالی ادرسکن، فرزندش را به خاطر تداوی بیماری سرخکان به شهر انتقال داده، می‌گوید: مسیر دو ساعت و نیم را با پرداخت 12 هزار افغانی پیموده تا با رسیدن به مرکز صحی، جان کودک‌اش را نجات دهد.
با این حال، داکتر احمد امیر نژاد، مسوول سرویلانس امراض ساری ریاست صحت عامه هرات، می‌گوید: “هم اکنون 90 درصد باشندگان این ولایت، از مبتلا شدن به بیماری سرخکان مصوون می‌باشند.”
به گفته‌ای وی، این نخستین بار در سال جاری است که 30 کودک به سرخکان مبتلا شده و پنج تن دیگر شان در اثر این بیماری جان باخته‌اند.
نژاد، تاکید دارد، در نتیجه کمپاین واکسین سرخکان که سه سال پیش در هرات راه اندازی و تطبیق شد، شمار افراد مبتلا به این بیماری کاهش یافته، چنانچه در سال گذشته 7 واقعه بیماری سرخکان در این ولایت به ثبت رسیده‌است.
با این وجود، داکتر سید عابد، آمر شفاخانه اطفال هرات، می‌گوید: “در جریان سال جاری تنها 25 واقعه سرخکان در این شفاخانه به ثبت رسیده که از این میان 15 تن آنان به خاطر شدت بیماری شان بستری شدند.
وی، تاکید دارد، تمامی کودکان که بستری بودند، صحت شان بهبود یافته و هیچ گونه تلفات در اثر این بیماری در این شفاخانه به ثبت نرسیده است.
در همین حال، محمد جلیل شکیب، یک‌تن از داکتران متخصص داخله اطفال در هرات، می‌گوید: “بیماری سرخکان یکی از بیماری‌های ساری و خطرناک بوده که سرعت رشد آن زیاد است.”
وی، می‌افزاید: “عامل این بیماری، ویروسی به نام روبیلا است که بیشتر کودکانی را دچار می‌سازد که پس از تولد، واکسین نشده‌باشند.”
این در حالیست که، در بیش از یک و نیم دهه اخیر، ملیون‌ها دالر در راستای گسترش مراکز صحی در کشور به مصرف رسیده، اما هنوزهم دیده می‌شود که به دلیل کمبود مراکز صحی، سالانه شمار زیادی از بیماران در مناطق دور دست کشور جان شان را از دست می‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA