ads

ثبت بیش از ۸ هزار قضيه خشونت علیه زنان در وزارت صحت عامه

مقام هاي وزارت صحت عامه افغانستان مي گويند كه از سال 2014 تا هنوز 8188 واقعه ي خشونت عليه زنان در اين وزارت ثبت شده است.

نویسنده: zekria
14 قوس 1395
ثبت بیش از ۸ هزار قضيه خشونت علیه زنان در وزارت صحت عامه

مقام هاي وزارت صحت عامه افغانستان مي گويند كه از سال 2014  تا هنوز 8188 واقعه ي خشونت عليه زنان در اين وزارت ثبت شده است.
احمد جان نعيم معين وزرات صحت عامه روز يكشنبه كه در جريان يك كنفرانس خبري در مورد رسيدگي سكتور صحت بر خشونت مبتني بر جندر در كابل برگزار شده بود، صحبت مي كرد افزود كه وزارت صحت عامه از سال 2014 به اين سو واقعات خشونت عليه زنان را در 12 ولايت كشور ثبت نموده است كه از اين ميان بيشترين آن خشونت هاي فزيكي بوده است.
احمد جان نعيم میګويد: ((1207 محروميت از منابع 15 درصد، 403 ازدواج اجباري 5 درصد، 2806 تجاوز فزيكي و لت و كوب 34 درصد ، 3470 احساسات رواني جريحه دار شده 42 درصد، 1066 تجاوز جنسي 2 درصد  و اذيت و ازار جنسي 136  درصد از قضیه ها ثبت شده است)).
از سويي هم شاه گل رضايي از اعضاي ولسي جرگه در اين كنفرانس مي گويد با آنكه در جريان 15 سال گذشته زنان افغان در سطوح مختلف در كشور فعاليت داشتنه اند اما حضور زنان در پارلمان، كابينه، سفارت خانه ها، پست هاي معينيت، نهادهاي علمي و اكادمي، رسانه ها و جامعه ي مدني چشم گير نبوده و در حال حاضر مشكلات زيادي فرا راه زنان افغان به وي‍‍ژه زناني كه در قرا و قصبات دور دست كشور زندگي مي كنند وجود دارد.
رضايي می افزايد:(( بعد از 15 سال مبارزه زنان با  تغيير رويكرد وارد عرصه دادخواهي براي زنان و دادخواهي براي محو خشونت عليه زنان شديم)).
در همين حال متين شاهين نماينده اداره UNFPA  ( صندوق جمعيت سازمان ملل ) به اين باور است كه بحث خشونت عليه زنان در افغانستان يك مشكل جدي است و طبق اماري كه انها در اختيار دارند بيشتر از 80 درصد زنان از خشونت هاي موجود در جامعه افغانستان  رنج مي برند.
از سويي هم بي بي گل غني خانم نخست كشور با ارسال بيانه اي ابراز داشته است، كه زنان ستون هاي اصلي جامعه را تشكيل مي دهند و زناني كه با خشونت روبرو مي شوند استدلال فكري خود را از دست داده و ديگر قادر نخواهند بود تا امور روزمره خود را به درستي به پيش ببرند و با اين كار نه تنها خانواده ها بل تمام اجتماع متضرر خواهد شد.
اين در حاليست حكومت همواره از كاهش مشكلات زنان در بخش هاي مختلف سخن زده است اما نهاد هاي جامعه مدني و دفاع از حقوق زنان كار هاي حكومت را در اين زمينه كافي نميدانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA