ads

تیم “سیار پولیس زن” سبب ترس و نگرانی مردم شده است

اخیرا در شهر “بهوپال” هند، یک تیم سیار پولیس زن به نام “نیربهایا” به گزمه و گردش می پردازد، تا امنیت شهروندان خصوصا زنان، بصورت بهتر تامین گردد.

نویسنده: The Killid Group
12 دلو 1392

اخیرا در شهر “بهوپال” هند، یک تیم سیار پولیس زن به نام “نیربهایا” به گزمه و گردش می پردازد، تا امنیت شهروندان خصوصا زنان، بصورت بهتر تامین گردد.

نام این دستهء پولیس سیار زن، از اسم شاگردی مشتق شده است که در سال 2012 در “دهلی نو” مورد تجاوز دسته جمعی واقع شده و سر و صدای زیادی را برانگیخت. هدف اساسی این تیم سیار، کمک به زنانی می باشد که در معرض خطر و نگرانی قرار دارند، اما هرچی باشد در مجموع سبب دور شدن ترس و هراس در میان همه زنان گردیده است.

تیم مذکور که مرکب از 6 پولیس زن می باشد، از ساعات اولیه صبح الی نا وقت های شب به سواری یک واسطه ی نقلیه در شهر به گشت زنی می پردازد. طبق آمار اعلام شده توسط “دفتر ثبت قضای جنایی هند”، ایالت “مدهیا پردیش” در سال 2011 دارای بلند ترین قضایای تجاوز به زنان بوده است.

جنرال “اس – کا – جها” یک مقام امنیتی، هدف از فعالیت تیم سیار پولیس زن را پایین آوردن گراف فوق دانسته می افزاید: “در هند حتی نیمی از باشندگان آن از شرایط مصئون زندگی برخوردار نیستند. بعد از قضیهء تجاوز به یک دختر در سال 2012 در دهلی نو، سعی به عمل آمد تا میزان آگهی عامه در مورد تجاوز علیه زنان بلند رود.  تیم پولیس سیار زن نیز بنابر همین نیازمندی ایجاد گردیده و شعار آنها هم  “پولیس زن برای زن ها و توسط زن ها” می باشد. بدینوسیله ما می خواهیم همرای زن ها و دختر ها کمک نماییم.”

ولی بعضی ها به این نظر هستند که این تیم از هدف و صلاحیت های خود تجاوز نموده و به اموری می پردازد که مربوطش نیست. مثلا امکان دارد دختر و بچهء جوانی را در پارک مجازات کننند در حالیکه دختر ها را مجبور می سازند، به والدین شان بگویند که گویا توسط “تیم پولیس سیار زن” دستگیر شده اند.

آقای “نیرمال پاتک” 19 ساله زمانی که با یک دختر در پارک نشسته بود، توسط همین تیم سیار پولیس زن، دستگیر و مجازات شده است، می گوید: “آیا به نظر شما نشستن با یک دختر در یک پارک تفریحی جنایت است؟، فکر نمی کنم آنها مجوز دست زدن به چنین اعمال ناشایسته ای را داشته باشند. ما در جامعهء زندگی می نماییم که در آن می توانیم آزادانه با کسی قدم بزنیم و صحبت نماییم. به نظر من اعمال این تیم گزمه به کلی غلط است.”

ولی خانم “نمیتا ساهو” قوماندان تیم سیار پولیس زن، ضمن دفاع از عملکرد خود و همکارانش، می گوید: “ما به امور شخصی مردم سر و کار نداریم، ولی تیم سیار پولیس زن برای حمایت از زنان ایجاد شده است. ما همیشه از دختران خواسته ایم در جا های خلوت و متروک با بچه ها و مرد ها نشست و برخاست نکنند، زیرا در این صورت، زمینهء  تعدی و آزار آنها بیشتر مساعد می گردد.”

در همین حال، اسما خان که خود یک محصل پوهنتون است، تیم سیار پولیس زن را یگانه عامل ترس و رعب در میان نسل جوان دانسته می افزاید:  “ما واقعا از دست همین تیم سیار پولیس زن در نگرانی و اضظراب به سر می بریم. تیم مذکور باید بداند که با سرزنش و توبیخ جفت های جوان نمی توان وضعیت را در شهری مانند “بهوپال” به نفع زنان تغییر داد. آنها به عوض امنیت فضای رعب و وحشت را در شهر حاکم گردانیده اند.”

به نظر می رسد، “تیم سیار پولیس زن” از حمایت همه  جانبهء سازمان های افراطی هندو ها برخوردار است. چنانچه آقای “اشوتوش جایسوال” عضو یکی از سازمان ها دست راستی هندو به نام “بجرنگ دال” می گوید: “ما قاطعانه از” تیم سیار پولیس زن” دفاع به عمل می آوریم، زیرا آنها فرهنگ و سنت های مردم هند را محافظت می نمایند. از جانبی هم مردم نباید کار هایی را که این جفت های جوان انجام می دهند، مرتکب شوند. آنها در پارک ها نشسته کار های خوبی را انجام نمی دهند. ما به هیچوجه به ایشان اجازه چنین اعمالی را نمی دهیم.”

ولی شماری از زنان دیگر نسبت به عملکرد های تیم سیار پولیس زن سخت انتقاد نموده آنرا درست نمی دانند. مثلا، خانم “ویجیا پاتک” از انجمن زنان (ماهیلا – ویردوهی –  اوت پیدم – مورچا)، به این نظر است که: “آنها باید بدانند که نشست در پارک ها یا کدام محل دیگر عمل خراب و یک اتفاق جرمی نیست. هرگاه مشاهده شود که یک دختر و یک پسر با هم نشسته  و صحبت می نمایند، به این معنی نیست که آنها کدام نیت شوم دارند. تیم “سیار پولیس زن” باید متوجه اعمال خود باشد.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA