ads

تولید 350 هزار تن کچالو در بامیان

دهقانان بامیان امسال از مزارع شان حدود 350 هزار تن کچالو برداشت کرده‎اند. ماه‎های سنبله، میزان و عقرب، دوران برداشت کچالو در این ولایت است. بامیان بزرگ‎ترین تولیدکننده کچالو در سطح کشور می‎باشد.

نویسنده: zekria
10 قوس 1395
تولید 350 هزار تن کچالو در بامیان

دهقانان بامیان امسال از مزارع شان حدود 350 هزار تن کچالو برداشت کرده‎اند. ماه‎های سنبله، میزان و عقرب، دوران برداشت کچالو در این ولایت است. بامیان بزرگ‎ترین تولیدکننده کچالو در سطح کشور می‎باشد.
دهقانان بامیانی امسال برخلاف سال گذشته، محصولات کچالوی شان را به قیمت مناسبی فروخته‎اند. به گفته آنان، هم اکنون هر سیر کچالو (7 کیلوگرام) در این ولایت، با قیمت 90 تا 100 افغانی به فروش می‎رسد. سال گذشته نرخ یک سر کچالو در بامیان، بین 50 تا 60 افغانی بود.
با این حال، امان‎الدین، یکی از دهقانان بامیان، به کلید گفت از احتمال کاهش در نرخ کچالوی این ولایت به شدت نگران است. به گفته وی، نبود مارکیت و ذخیره‎گاه برای کچالو در بامیان، از عوامل عمده کاهش نرخ کچالو در این ولایت است.
بامیان یک ولایت سردسیر و زراعتی است که اقلیم آن برای کشت کچالو مناسب می‎باشد. در حال حاضر، 85 درصد از باشندگان بامیان در بخش زراعت مشغول به کار اند. محصولات عمده زراعتی در بامیان شامل کچالو، گندم، جو و میوه‎های تازه و خشک می‎شود.
امان‎الله، یکی دیگر از دهقانان بامیان، می‎گوید که محصولات کچالو امسال نسبت به سال‎های گذشته در ایــن ولایت افـــزایــش یافتـــه است. او می‎گوید: «یکــی از دلایـــل افزایش محصولات کچالو، دسترسی دهقانان به تخم‎های اصلاح شده می‎باشد که دهقانان در این سال‎ها، از تخم‎های باکیفیت و سالم استفاده می‎کنند و این امر سبب رشد تولیدات کچالو در بامیان شده است.»
اداره زراعت و مالداری بامیان در همکاری با شماری از موسسات بین‎المللی، بیش از دو هزار ذخیره‎گاه کچالو در بامیان تأسیس کرده‎اند که گفته می‎شود تنها 10 درصد از نیازهای دهقانان را برطرف کرده است.
از سویی هم، تاجران ملی و محلی از وارد شدن محصولات کچالوی کشورهای پاکستان و ایران در مارکیت‎های افغانستان شاکی هستند. آنان می‎گویند با وارد شدن کچالوی این کشورها، نرخ کچالوی بامیان کاهش یافته و تاجران کچالو زیان خواهند دید. حاجی سلطان، یکی از تاجران محلی در بامیان، می‎گوید: «قیمت هر سیر کچالوی پاکستانی و ایرانی در مارکیت‎های کابل، 90 افغانی است و در بامیان هم هر سیر کچالو به 90 افغانی فروخته می‎شود. با این حال، کچالویی را که تاجران از بامیان به کابل انتقال می‎دهند، نرخ تمام شد آن با احتساب کرایه راه، قیمت بوجی و بارگیری آن، از 110 افغانی هم تجاوز می‎کند. در این حالت واضح است که تاجران در این معامله تاوان می‎کنند و قادر به فروش آن در بازارها نخواهند شد.»
مسوولان اداره زراعت، مالداری و آبیاری بامیان میگویند در حالی که دهقانان این ولایت نیمی از کچالوی مورد نیاز کشور را تولید میکنند، اما نبود مارکیت و ذخیره‎گاه‎های مناسب باعث شده که آنان نتوانند از این محصول خود سود بهتر اقتصادی به دست آورند. عبدالوهاب محمدی، رییس اداره زراعت، مالداری و آبیاری ولایت بامیان، به کلید گفت که امسال سطح کشت در مرکز بامیان و ولسوالی‎های شیبر و یکاولنگ این ولایت کم بود. به گفته وی، سطح کشت کچالو اما در ولسوالی‎های ورس، پنجاب و سیغان بامیان امسال بیشتر بوده است. محمدی خاطرنشان کرد که نبود مارکیت مناسب برای فروش کچالو، کمبود ذخیره‎گاه‎ها، عدم صادرات کچالوی بامیان به کشورهای منطقه و واردات بی‎حد و حصر کچالو از ایران و پاکستان، عمده‏ترین مشکلات اداره زراعت بامیان و دهقانان این ولایت است.
رییس اداره زراعت، مالداری و آبیاری بامیان همچنان گفت در گذشته، محصولات کچالوی این ولایت بــه کشــورهــای قــزاقــسـتان، تاجکستان و پاکستان صادر می‎شد، اما امسال هیچ قراردادی برای صادرات محصولات کچالوی بامیان به این کشورها صورت نگرفته است.
با این حال، آگاهان تأکید دارند تا زمانی که مشکل بازاریابی برای فروش کچالوی بامیان برطرف نشود و همچنان ذخیره‎گاه‎های مناسب برای نگهداری از این محصول مهم زراعتی ایجاد نگردد، سطح درآمد دهقانان از تولید و فروش آن به حد مطلوب خود نخواهد رسید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA