ads

توزیع 220 پایه کارگاه قالین بافی به صنعت کاران ولایت هرات

مسئولان اداره احیاء و انکشاف دهات ولایت هرات، 220 کارگاه قالین بافی را به ارزش مجموعی 5 اعشاریه 5 ملیون افغانی به شماری از صنعت کاران در این ولایت توزیع نمود.

نویسنده: Abdul Malik Atash
30 جوزا 1398
توزیع 220 پایه کارگاه قالین بافی به صنعت کاران ولایت هرات

مسئولان اداره احیاء و انکشاف دهات ولایت هرات، 220 کارگاه قالین بافی را به ارزش مجموعی 5 اعشاریه 5 ملیون افغانی به شماری از صنعت کاران در این ولایت توزیع نمود.

آقا محمد صدیقی، رییس این اداره هدف از توزیع این کارگاه ها را رشد اقتصاد روستایی، بالا بردن اقتصاد خانواده‌ها، ظرفیت‌سازی زنان در رشد اقتصادی و توسعه تولیدات قالین در این ولایت عنوان نمود.

به گفته او، این کار گاه ها با تمام تجهیزات و مواد خام قالین به 211 خانم و 9 مرد توزیع شد که قالین‌های تولید شده از سوی این افراد توسط  دولت خریداری می شود.

در همین حال، شماری از وکلای گذر در هرات با استقبال از حمایت دولت ازصنعت قالین بافی در این ولایت می‌گویند که همکاری و حمایت دوامدار حکومت از این صنعت، باعث رشد و توسعه اقتصاد خانواده‌ها و همچنان رشد صنعت قالین‌بافی خواهد شد.

سیدمحمد محسنی وکیل گذر ناحیه سیزدهم شهر هرات می‌گوید:” در صورتی که از صنعت قالین بافی در افغانستان حمایت شود، این کشور هم نیرو و هم توانایی تولیدات قالین با بهترین کیفیت را  دارا می‌باشد.”

از سوی هم، بانوانی که از این کمک‌ها مستفید شده اند، نبود سرمایه برای تهیه مواد خام در بخش تولیدات قالین را از جمله مشکلات اصلی‌شان عنوان می‌کنند.

به گفته این بانوان، اگر مواد خام و تجهیزات در این بخش در اختیار آنان قرار داده شود، توانایی تولید هزاران مترمربع قالین را دارند.

این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که رییس اتحادیه قالین باف ها در هرات از قاچاق  95 درصدی قالین‌های تولیدی ولایات حوزه غرب کشور به پاکستان خبر می‌دهد.

محمد رسول فایق، رییس اتحادیه قالین‌باف ها هرات با اشاره به رکود این صنعت در کشور می‌گوید:”در افغانستان سالانه یک میلیون و 500 مترمربع قالین  تولید میشود که 40 درصد آن را تولیدات ولایات حوزه غرب تشکیل می دهد.”

به گفته او، 40 درصد قالینی که در حوزه غرب تولید می‌شود بیش از 90 درصد آن به پاکستان قاچاق می‌ شود.

وی خواهان اقدامات جدی دولت برای جلوگیری از قاچاق قالین به کشورهای پاکستان وایران شد.

قالین بافی در افغانستان پیشینه طولانی دارد، از گذشته تا کنون در تمام ولایات افغانستان به ویژه مناطق مرکزی و شمالی، قالین با کیفیت جهانی به صورت گسترده تولید می‌شود.

با اینکه قالین ازمهمترین کالاهای صادراتی کشوربه شمارمی رود و تاکنون چندین بار در نمایشگاه‌ های مهم جهانی مقام نُخست راگرفته است؛اما صنعت‌کاران قالین در کشور از قاچاق قالین به کشورهای پاکستان و ایران، نبود بازار فروش و بی‌توجهی حکومت نسبت به این صنعت انتقاد می‌نمایند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA