ads

توزیع غذای چاشت برای 1.6 میلیون کودک گرسنه در مکاتب هند

هندوستان را در جهان به نام مرکز یا پایتخت گرسنه ها می شناسند، زیرا یک بر چهار قسمت جمعیت این کشور بخصوص اطفال، از دسترسی به غذای کافی محروم اند.

نویسنده: abdali
21 عقرب 1396
توزیع غذای چاشت برای 1.6 میلیون کودک گرسنه در مکاتب هند

هندوستان را در جهان به نام مرکز یا پایتخت گرسنه ها می شناسند، زیرا یک بر چهار قسمت جمعیت این کشور بخصوص اطفال، از دسترسی به غذای کافی محروم اند.

طبق گزارش ملل متحد، از هر 10 طفل در هند، 4 تن آنها از فقر غذایی (سوء تغذی) و عدم رشد و نموی لازم، رنج می برند. اما حکومت هند به اساس یک برنامه طرح شده غرض تشویق اطفال به خاطر رفتن به مکتب، برای صد میلیون کودک فامیل های فقیر و نادار، در بیشتر از یک میلیون مکتب، غذای چاشت را به گونه رایگان توزیع می‌کند.

در مکتب “مهرالی” در 25 مایلی غرب شهر جیپور، شاگردان مصروف خواندن مضمون ریاضیات هستند و دخترک هفته ساله‌ای بنام “نیشا پارا جی پت” نیز در میان آنها دیده می شود. وی که خیلی با استعداد و علاقمند آموزش بوده و از غذای چاشت مکتب نیز مستفید می شود، می گوید: “مکتب ما و سیستم درسی آن خیلی خوب است. هنگام چاشت برای ما غذا های گوناگون داده می شود که از خوردن آن ها خیلی لذت می برم.”

نیشا، یکی از هفت شاگرد این مکتب است که از غذای چاشت مجانی  مکتب مستفید می گردد. وی که پدرش به مرض توبرکلوز مبتلا است و توانایی تامین غذای کافی برای اعضای فامیل را ندارد، می افزاید: “برای ما در اینجا شوربا، نان چپاتی و برنج داده می شود که طعم و لذت خوبی دارند.”

شاگردان بعد از خواندن مضمون ریاضیات، به آموختن الفبای هندی می پردازند.

آقای “آشوک کمار” 38 ساله معلم آنها در مورد موثریت توزیع غذای چاشت برای شاگردان بی بضاعت، می گوید: “بعد از اینکه طرح توزیع غذای چاشت به متعلمین فقیر روی دست گرفته شد، شمار مراجعه کننده ها بیشتر شده است. اکثریت شاگردانی که به مکاتب دولتی مراجعه می نمایند، از فامیل های فقیر و  بی بضاعت می باشند که والدین شان قادر به تامین غذای مورد نیاز آنها نمی باشند. چون در اینجا برای شان غذای مجانی توزیع می شود، خیلی راضی به نظر می‌رسند.”

خانم “منجو دیوی”32 ساله مسئول برنامه‌ی توزیع غذای چاشت اطفال، می گوید: “غذایی که هنگام چاشت برای شاگردان توزیع می گردد، خیلی در پروسه نشو و نموی آنها موثر است. غذا لذیذ است و شاگردان می توانند هر اندازه ای که دل شان می خواهد، از آن نوش جان کنند. من بعد از روی دست گرفتن برنامه ی توزیع غذای مجانی، به وضوح در حالت فزیکی، روانی و صحت اطفال تغییرات مثبت را مشاهده  می کنم.”

در سال 2001 میلادی، ستره محکمه هند به تمام حکومت‌های ایالتی هند دستور داد تا برای شاگردان سنین 6 الی 14 سال مکاتب غذای مجانی توزیع کنند. در بعضی ایالات این دستور بصورت بلاوقفه ادامه دارد و شاگردان با استفاده از غذای حکومتی می توانند ویتامین و پروتین های مورد نیاز وجود خویش، از قبیل ویتامین A، آهن، فولیک اسید وغیره را بدست آورند.

غذای مورد نظر توسط انجویی بنام “بنیاد اکشی پاترا” برای 1.6 ملیون طفل، تقریبا در 14 هزار مکتب، در 12 ایالت هند توزیع می گردد.

آقای “آر گویندا داسا” رئیس انجوی مذکور می گوید: “انجوی ما به مثابه ی بزرگترین آشپزخانه هندوستان، شب و روز در خدمت اطفال بی بضاعت قرار دارد. ما به کمک ماشین آلات، صرف در ظرف سه ساعت برای 150 هزار طفل طعام تهیه نموده و روزانه به تعداد 300 هزار دانه نان خشک نیز پخته و توزیع می کنیم.”

به قول یونسکو، در حدود 1.4 میلیون طفل در هندوستان مجبور اند از مکتب فرار و برای تهیه یک وقت غذای روزانه خویش کار نمایند.

خانم “راما دیوی” 40 ساله یکی از مادرانی است که دو طفلش در مکتب “مهرالی” درس می خواند.  وی که مدعی است، توزیع غذای چاشت برای آنها اوضاع فامیلی اش را تغییر داده است، می گوید: “من دارای چهار طفل بودم و بعد از اینکه شوهرم از جهان رفت، خواهرم به سبب اینکه نیاز های غذای چهار طفل را تامین کرده نمی توانستم، دو طفلم را با خود برد. حالا دو طفلی که با من است نیز غذای چاشت خود را در مکتب می خورند و با پولی که من پیدا می کنم، غذای شب مان آماده می گردد.”

جسویندر سیهگال – صدای آسیا – جیپور، هند

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA