ads

تهدید مراکز آموزشی، خلاف موازین حقوقی است

حمله به مراکز آموزشی یکی از مواردی است که هرازگاهی توسط گروه‎های مسلح صورت گرفته و سرچشمه‎های آن به باندهای گم‎نام و جنایتکار می‎رسد.

نویسنده: zekria
14 سنبله 1395
تهدید مراکز آموزشی، خلاف موازین حقوقی است

حمله به مراکز آموزشی یکی از مواردی است که هرازگاهی توسط گروه‎های مسلح صورت گرفته و سرچشمه‎های آن به باندهای گم‎نام و جنایتکار می‎رسد.
تازه‎ترین مورد آن هفته گذشته در حمله به پوهنتون امریکایی افغانستان رخ داد که جان دست‎کم 13 محصل و استاد را گرفت. سرنخ این حمله نیز به آن سوی خط دیورند در اقلیم همسایه‎ جنوبی ما پاکستان رسید. هرچند اسناد این حمله توسط دولت به اسلام‎آباد فرستاده شد، ولی راحیل شریف، لوی درستیز اردوی این کشور، حمله به پوهنتون امریکایی را ناشی از ضعف نیروهای امنیتی افغانستان دانست.
جدا از این که مقصر چه کسی است و کوتاهی از کدام طرف صورت گرفته، باید اذعان نمود که مسوولیت جلوگیری از چنین حملاتی مسوولیت حقوقی است که باید تمام قدرت‎ها در این راستا اقدام کنند. زیرا مصوونیت اماکنی‎که براساس حقوق بشردوستانه بین‎المللی یا حقوق جنگ از جمله ساحات حفاظت شده به شمار آمده‎اند، مسوولیت تمام کشورها می‎باشد.
به منظور توضیح بیشتر مطلب، ذکر این نکته الزامی است که حقوق بشردوستانه بینالمللی هرچند در جهان مدرن ساحات گستردهای از حیات سیاسی- اجتماعی را دربر میگیرد، اما موارد ذیل اهم حقوق بشردوستانه بینالمللی را در بر میگیرد.
1. غیرنظامیان (افرادی که هیچ دخالتی در درگیریهای مسلحانه ندارند)؛
2. مجروحان، بیماران؛
3. اسرای جنگی؛
4. نمادها (صلیب سرخ، هلال احمر)؛
5. اطفال، زنان، معلولان و اشخاص ناتوان و متقاعد؛
6. اموال فرهنگی، مساجد، اماکن مقدس و کلیساها؛
7. تأسیسات و بنیادهای اقتصادی ملکی؛
8. مکتب‎ها، پوهنتونها و سایر مراکز و کانونهای آموزشی و فرهنگی؛
9. پلها، جادهها و سایر مراکزی که جزء اموال عمومی پنداشته میشود؛
10. و همچنان مناطق مسکونی که هیچگونه پیوندی به امور نظامی و جنگی ندارند.
این موارد در اسناد کمسیون مستقل حقوق بشر کشور نیز ذکر شده که بند هشتم آن شامل مراکز آموزشی می‎باشد. دولت اسلامآباد نیز این مواد را پذیرفته، زیرا حقوق بین‎الملل بشردوستانه را قبول کرده است.
در واقع، در جهان کنونی حقوق بشردوستانه بینالمللی یکی از مهمترین ابزارهای بازدارنده در برابر طرفهای درگیر جنگ و خشونت و ناقضان حقوق جنگ است. از طریق گسترش فرهنگ جهانی صلح‎خواهی و عدالتمحوری مبتنی بر حقوق بشردوستانه بینالمللی است که میتوان از جرایم جنگی، خشونتهای بینالمللی و نقض حقوق شهروندی جلوگیری کنیم.
در شرایط کنونی که مسوولیت کشورها سخت به هم گره خورده و هرگونه تشنج و درگیری منطقهای تبعات ناگوار جهانی را به بار میآورد، مسأله‎ صلح و امنیت کشورها نیز باهم وابسته‎ است و تحقق آن  در گرو رعایت دقیق اصول و قوانین پذیرفتهشده‎ شرایط جنگی و احترام به کنوانسیونهای پذیرفته شده حقوق بشردوستانه بینالمللی میباشد.
لذا، موارد فوق از مهمتـریــن عـرصـههایی است که طرفین درگیر جنگ به طور قطع به رعایت آن در شرایط صلح و جنگ ملزم بوده و در صورت تخطی از آن محکوم به جرایم بینالمللی دانسته شده و نقضکنندگان آن نه تنها از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد سزاوار مجازات اند، بلکه محکمه بین‎المللی لاهه نیز در مجازات آن‎ها دست باز خواهد داشت.
با این حساب، هرگاه عوامل حمله به مراکز آموزشی کشور با دلایل روشن و مستندات قاطع به اثبات برسد، ضروری است تا از طریق مراجع رسمی بین‎المللی دنبال شده و حامیان این حملات نیز مورد مجازات و تنبیه قرار گیرند. با این حال، متأسفانه اقدامات دولت کابل و جامعه جهانی در خصوص چنین موارد قاطعانه و پیگیرانه نبوده و با فشار قوی علیه عوامل پشت پرده چنین حملات همراه نشده است.
بدون شک، هرگاه نظام حاکم و حامیان بین‎المللی آن نتوانند با استفاده از کنوانسیون‎های حقوقی در سطح جهانی، جلو تحرکات مخالف با موازین حقوقی را گرفته و برای دفع آن گام بردارند، روز به روز حوزه‎های مصوون دیگری نیز به خطر افتاده و آن گاه، قانون‎شکنی در این عرصه نیز به یک عرف نامشروع تبدیل خواهد شد. لذا بهتر است تا دیر نشده دولت کابل با تقاضای مکرر از جامعه جهانی و ارائه اسناد موثق به مجامع حقوقی بین‎المللی، ثابت کند که چه کسانی در حمله به مراکز آموزشی مقصر اند و چه دست‎هایی در پشت پرده این اعمال شنیع قرار دارند.
از سوی دیگر، ماهیت این‎گونه حملات نشان می‎دهد که این گونه گروه‎ها از یک سو به موازین حقوقی پای‎بندی ندارند و از جانب دیگر با منافع و ارزش‎های ملی کشور دشمنی دارند؛ زیرا مراکز آموزشی سرمایه‎های ملی و ارزش‎های اساسی را در خود جای داده‎اند. تهدیدی‎که متوجه این‎گونه مراکز است، نیز آینده نسلی را به خطر خواهد انداخت که یگانه سرمایه انسانی و ارزشمند کشور به شمار می‎آید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA