ads

تهديدات قاچاق سلاح درغرب كشور

مقامات محلي در غرب كشور با تاييد مواردي از كشف وضبط سلاح و مهمات، مدعي جلوگيري از قاچاق چندين محموله سلاح به ديگر نقاط اين حوزه مي باشند. بربنياد گفته هاي مسؤلان پوليس زون 606 انصار، از آغاز سال روان تا اكنون بيش از صد ميل سلاح  مختلف النوع و دهها تن مهمات توسط نيروهاي امنيتي كشف و ضبط شده است.

نویسنده: The Killid Group
22 جدی 1390
تهديدات قاچاق سلاح درغرب كشور

مقامات محلي در غرب كشور با تاييد مواردي از كشف وضبط سلاح و مهمات، مدعي جلوگيري از قاچاق چندين محموله سلاح به ديگر نقاط اين حوزه مي باشند.

بربنياد گفته هاي مسؤلان پوليس زون 606 انصار، از آغاز سال روان تا اكنون بيش از صد ميل سلاح  مختلف النوع و دهها تن مهمات توسط نيروهاي امنيتي كشف و ضبط شده است.

سمونوال عبدالرووف احمدي مسؤل مطبوعاتي پوليس در غرب كشور در گفتگوي اختصاصي به كليد اظهار داشت: اين سلاح و مهمات عمدتا از كشور پاكستان وارد ولايات جنوبي گرديده به مقصد ولايت هرات بارگيري كه در مسير راه  توسط نيروهاي امنيتي كشف و عاملين آن نيز به پنجه قانون سپرده شدند.

از سويی سخنگوي والي غور هم با بيان اينكه قاچاق سلاح در اين ولايت نيز در سال روان جريان داشته است گفت:  قاچاق سلاح در ولايت غور بيشتر در سطح ولسوالي هاي اين ولايت صورت ميگيرد و عامل بيروني ندارد.

وي ياد آور شد با آنكه در 10 ماه گذشته حدود 50 ميل سلاح و مقاديري مهمات بدست نيروهاي امنيتي افتاده، ولي با آنهم همين نيرو ها در تلاش مهار قاچاق سلاح ميباشند.

بحث قاچاق سلاح در داخل كشور تازه گي نداشته، چنانكه چندي پيش در ولايت فراه نيز دو تن از اتباع كشور ايران با سلاح دست داشته توسط نيروهاي امنيتي آنولايت دستگير شدند.

آمر امنيت قومانداني امنيه فراه گفته است، ورود غير قانوني افراد خارجي بداخل كشورعمدتا به منظور اعمال تخريبي و استخباراتي صورت ميگيرد، و همين امر مي تواند تهديدات امنيتي را بيشتر سازد.

در همين حال معاون شوراي ولايتي هرات با ابراز نگراني از كاركرد نيروهاي امنيتي در راستا مهار قاچاق سلاح و مهمات، تداوم اين روند را در طولاني ترشدن بحران كنوني كشورتاثير گذار ميداند.

تور محمد ظريفي با بيان اينكه عمدتا قاچاق سلاح در اين ولايات  به منظور بقاي باندهاي مافياي صورت مي گيرد گفت:هر چند  فعاليت نيروهاي امنيتي در راستاي كشف و ضبط سلاح با  دستاورد هاي همراه بوده است، ولي به حدي نبوده كه نگراني هاي موجود را كاهش دهد.

قبل بر اين مقامات ناتو نيز در افغانستان از قاچاق سلاح به اين كشور ابراز نگراني نموده و گفته اند، برخي كشور هاي منطقه در اين امر دخيل اند.

قو ماندان پيشين نیروهای ناتو مستقر در افغانستان، حلقات مشخص بيروني را در ارسال اسلحه به مخالفين دولت افغانستان قلمداد می کرد.

نگراني از تداوم قاچاق سلاح و تاثيرات آن روي وضعيت امنيتي درحالي بيان ميگردد كه برخي از صاحب نظران اتخاذ سياسيت هاي حكومت افغانستان در قبال عملكرد كشورهاي همسايه نسبت به افغانستان را مورد انتقاد قرار داده و همين امر را عامل اصلي تداوم همين روند ميدانند.

خليل پارسا از صاحب نظران در هرات معتقد است كه سياست هاي مبهم حكومت افغانستان در قبال همسايگان، مخصوصا در چند سال اخير را ميتوان عامل عمده افزايش برخي نا بساماني موجود بويژه در غرب كشور خواند.

از جانبی هم برخي از باشنده گان هرات مداخله كشورهاي همسايه را در امور داخلي افغانستان از عوامل تاثير گذار در روند ادامه قاچاق اسلحه خوانده به اين باورند، قطع مداخلات بيروني مي تواند به ختم اين روند بي انجامد.

كارشناسان نظامي امنيت شكننده در برخي مناطق و همچنين موجوديت باند هاي مافيايی را عامل اصلي تداوم روند قاچاق سلاح دانسته به اين باورند كه مخالفين نيز از اين فرصت استفاده نموده و تجديد قوا مي نمايند تا در برابر عمليات هاي ناتو و قواي افغان ايستاده گي نمايند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA