ads

تنها شش درصد مصارف صحی را حکومت می پردازد

با آنکه نظر به ماده 52 قانون اساسی، حکومت مکلف است تا تمامی وسایل وقایه و علاج امراض و تسهیلات صحی را به شکل رایگان برای تمامی اتباع کشور مهیا سازید اما آخرین مطالعات وزارت صحت عامه نشان می‏دهد از مجموع مصارف صحی که در کشور صورت می‏گیرد 73 درصد آن را خود مردم می‏پردازند. مقام‏های وزارت صحت عامه ضمن نقد ماده 52 قانون اساسی می‏گویند که خدمات صحی در هیچ کشوری رایگان نبوده و این امر تأثیر منفی بر کیفیت خدمات صحی در کشور گذاشته است.

نویسنده: The Killid Group
7 سرطان 1393
تنها شش درصد مصارف صحی را حکومت می پردازد

با آنکه نظر به ماده 52 قانون اساسی، حکومت مکلف است تا تمامی وسایل وقایه و علاج امراض و تسهیلات صحی را به شکل رایگان برای تمامی اتباع کشور مهیا سازید اما آخرین مطالعات وزارت صحت عامه نشان می‏دهد از مجموع مصارف صحی که در کشور صورت می‏گیرد 73 درصد آن را خود مردم می‏پردازند. مقام‏های وزارت صحت عامه ضمن نقد ماده 52 قانون اساسی می‏گویند که خدمات صحی در هیچ کشوری رایگان نبوده و این امر تأثیر منفی بر کیفیت خدمات صحی در کشور گذاشته است.
از سویی هم، با وجود پیشرفت‏های چشمگیری که در 12 سال گذشته در سکتور صحت صورت گرفته است، اما هنوزهم مردم از غیرمعیارى بودن خدمات صحى، وجود دواهای بی‏کیفیت و کمبود متخصصین صحی به خصوص داکتران زن در مراکز صحی کشور، شاکی هستند. مسوولان وزارت صحت عامه تا حدی مى‏پذیرند که مشکلات در بخش صحت در افغانستان موجود بوده اما کمبود بودجه، موجودیت مشکل قانونی و نبود راه‏های مواصلاتی را از موانع عمده پیشرفت این سکتور در سال‏های گذشته می‏خوانند. به باور آنان، وزارت صحت در اضافه تر از یک دهه گذشته بنابر مشکلات مطرح شده تلاش نموده که بیشتر به الویت‏های صحی و رفع نیازهای اولیه مردم تمرکز نماید.

73  درصد مصارف صحی توسط مردم تمویل می‏شود
به اساس مطالعه حسابات صحی ملی که در سال 2011 و 2012 از طرف وزارت صحت عامه انجام شده است، هر نفر در افغانستان، سالانه 55 دالر را بالای خدمات صحی مصرف می‏کند که از آن جمله شش درصد مجموع خدمات صحی از بودجه حکومت، 21 درصد از سوی جامعه جهانی و 73 درصد دیگر(در بخش دوا،‌ پول‏های غیرقانونی به نام شیرینی،‌ کرایه راه تا رسیدن به مراکز صحی و غیره) از جیب مردم تمویل می‏شود. این در حالی است که طبق ماده ٥٢ قانون اساسى، وسایل و تسهیلات صحى از طریق مراکز صحى دولتى، رایگان عرضه مى‏گردد. در ماده ٥٢ قانون اساسى آمده است که دولت، وسایل وقایه و علاج امراض و تسهیلات صحى رایگان را براى همه اتباع مطابق به احکام قانون تأمین مى‏نماید.
اما مسوولان در وزارت صحت عامه و نمایندگان ولسی جرگه این ماده قانون اساسی را در تضاد با توانایی‏های حکومت خوانده و خواستار تعدیل آن هستند. داکتر احمدجان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه، می‏گوید: “صحت در هیچ جایی رایگان نیست؛ یا مریض یا حکومت یا تمویل‏کننده باید پول بپردازد. یا هم وقتی در وزارت مالیه ما هیچ نباشد و بودجه ما تکافوی معاش مامورین را هم نکند و ما بگوییم که خدمات رایگان و با کیفیت باید باشد، این یک تقاضای بلند و بالا است و فکر نمی‏کنم که حکومت‏های فقیر و ممالک رو به انکشاف بتوانند از عهده آن برآیند.”
داکتر نقیب‏الله فایق، رییس کمسیون صحت، تربیت بدنی، جوانان و کار ولسی جرگه  نیز می‏گوید: “برای ارائه خدمات صحی رایگان و با کیفیت هرگاه 50 درصد کل بودجه افغانستان را به بخش صحت انتقال دهیم باز هم کافی نمی‏باشد.”
به باور وی به هدف عرضه خدمات بهتر صحى، باید ماده ٥٢ قانون اساسى تعدیل شود؛ زیرا گرفتن فیس ناچیز از بیماران، حکومت را کمک مى‏کند تا خدمات بهتری را از طریق شفاخانه‏ها و سایر مراکز صحى دولتى عرضه نماید. اما او می‏افزاید که باید سیستمى ایجاد گردد که به اساس آن از افراد بى‏بضاعت و خدمات صحی ابتدایی مثل واکسین، خدمات در کلینیک‏های دوردست، ‌کمک‏های نسایی ولادی و کمک‏های عاجل فیس اخذ نشود.
از سویی هم مقامات در وزارت صحت عامه کشور می‏گویند با وجود رایگان بودن خدمات صحی، قانونمند ساختن پرداخت‏های مالی از سوی مردم در بهتر شدن خدمات و حساب‏دهی کمک می‏کند. داکتر احمدجان نعیم می‏گوید: “با وجودی که همه توقع دارند، خدمات باید رایگان باشد اما اگر به یک شفاخانه رایگان هم برویم نیاز به پول است؛ چون بسیاری از دواها در مراکز موجود نیست و باید از بازار خریداری شود و همچنان ممکن است در آن مرکز پول غیرمجاز هم تقاضا و پرداخت شود. پس ما می‏گوییم وقتی مردم 73 درصد پول را می‏پردازند خوب است که این پول درست مدیریت شود، شاید این مقدار کاهش یابد.”
اما داکتر ثریا دلیل، وزیر صحت عامه، در صحبت با کلید می‏گوید، حکومت مکلف است تا خدمات ابتدایی را به صورت رایگان برای اتباع کشور فراهم نماید. خانم دلیل افزود: “هدف ما این نیست که همه چیز به پول باشد؛ چون این امکان ندارد. قطعاً حکومت وظیفه دارد که بعضی خدمات مثل خدمات عاجل  برای مجروحین انفجارها و حادثات کتلوی طبیعی مثل سیل و خدمات برای مادران و اطفال به شمول واکسین و امراض معمولی مثل گوش‏دردی و سینه و بغل رایگان باشد. اما خدمات امراض پیشرفته مثل سرطان، قلب و غیره مجانی نیست، همین خدمات هم برای افراد بی‏بضاعت رایگان می‏باشد.”
در این حال، نقیب‏الله فایق، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت صحت می‏گوید که این وزارت در پروسه نظارتی و مدیریتی که بتواند بخشی از این مشکلات را حل بکند، ناکام بوده است. اما وزیر صحت عامه کشور می‏گوید که کار روی این قانون بین وزارت صحت، وزارت عدلیه و شورای وزیران در جریان است و در صورت اتمام، یک گام بزرگ و اساسی در بخش صحت بلند خواهد بود.  وی ضمن اشاره به کارکردهای این وزارت در رابطه به ماده مذکور می‏افزاید در ماده 52 قانون اساسی تنها از وسایل و تسهیلات رایگان نام برده شده است اما در مورد خدمات اشاره‏ای نشده است. خانم دلیل گفت: “در ماده 52 قانون اساسی آمده است: دولت وسایل وقایه و علاج امراض و تسهیلات صحی رایگان را برای همه اتباع مطابق احکام قانون تأمین می‏نماید. ما کاری که کردیم وسایل و تسهیلات را در چوکات قانون صحت تعریف کردیم اما قانون اساسی جایگاه خود را دارد. ما  تعریف کردیم که وسایل چیست و تجهیزات چیست؟ وسایل شامل تجهیزات طبی، بستر، ماشین‏آلات و وسایل نقلیه مثل امبولانس است و تسهیلات تعمیر و الحاقیه‏هایش است که این‏ها وظیفه دولت است. بناءً، وقتی به خدمات رفتیم وسایل را از تسهیلات و خدمات جدا کردیم و خدمات را گفتیم که برای مادران و اطفال و واقعات اضطراری،‌ کتلوی،‌ حادثات ترافیکی و واقعات عاجل، مجانی می‏باشد.”
در همین حال، داکتر احمدجان نعیم می‏گوید با آنکه در این ماده قانون اساسی تنها به وسایل و تسهیلات اشاره شده و از  خدمات نامی برده نشده است با آن هم در سال‏های گذشته و حال تمامی خدمات در شفاخانه‏ها و کلینیک‏های دولتی به شکل رایگان ارائه می‏شود. وی افزود، تلاش‏های زیادی شده تا این حالت تغییر نماید: “گرچه نام از رایگان است، اما مردم احساس نمی‏کنند که چقدر پول می‏دهند و ما می‏خواهیم که همان پول را بهتر مدیریت بکنیم. چون هیچ چیز رایگان، کیفیت خوب ندارد.”

دست‏آوردهای 12 ساله سکتور صحت
از سویی هم، موجودیت خلاء قانونی در سکتور صحت، دست‏آوردهای این سکتور در سال‏های گذشته را تحت تأثیر قرار داده است. با آنکه این سکتور در سال‏های گذشته دست‏آوردهای چشمگیری داشته است اما این دست‏آورد‏ها جواب‏گوی نیازمندی‏های مردم نبوده است.
بلند رفتن آمار دسترسی مردم به خدمات صحی،‌ تطبیق برنامه‏های واکسین،‌ پایین آمدن آمار مرگ و میر مادران و اطفال در کشور، از دست‏آوردهای عمده این سکتور در سال‏های گذشته بوده است. اما در کنار مشکلات قانونی، مشکلات دیگری چون کمبود بودجه، نا‏امنی و نبود راه‏های مواصلاتی در بسیاری موارد مانع عمده گسترش فعالیت‏های وزارت صحت در کشور خوانده می‏شود. داکتر احمدجان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه کشور، می‏گوید در سال 1381 (آغاز حکومت جدید)، این وزارت، کارها را از صفر شروع کرد و از لحاظ ساختاری و منابع بشری با مشکلات زیادی روبه‏رو بود: “در آن زمان پالیسی و استراتیژی وجود نداشت. در آن زمان، عرضه خدمات برای همه اتباع قابل دسترس نبود، در سال‏های جنگ و پیش از حکومت انتقالی بیشتر خدمات از طرف انجوها عرضه می‏شد و آن‏ها تنها در شهرها و جاهای امن کار می‏کردند.”

دسترسی مردم به خدمات صحی
وزارت صحت می‏گوید که 12 سال قبل نُه درصد مردم به خدمات صحی دسترسی داشتند و در حال حاضر این رقم به 60 درصد رسیده است. به گفته این وزارت، در صورت بهتر شدن وضعیت راه‏ها و امنیت، قرار است که این رقم تا سال 2020 به 90 تا 95 درصد برسد. داکتر ثریا دلیل می‏گوید: “در حال حاضر، 60 درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند. این آمار در سال‏های آینده بیشتر خواهد شد. با بهتر شدن راه‏ها وقتی سرک ساخته شود ما مجبور نیستیم در هر قریه مرکز داشته باشیم و با خوب شدن امنیت در نظر داریم تا سال 2020 میلادی پوشش خدمات صحی به 90 تا 95 درصد برسد.”

کاهش مرگ و میر مادران و اطفال
بنابر معلومات اداره حمایت از اطفال(save the children)  با آنکه افغانستان در 12 سال گذشته از جمله بدترین جای برای مادران بوده است اما مطالعات جدید این اداره نشان می‏دهد که این وضعیت بهبود چشمگیری یافته است. داکتر محمداکبر سباوون، مشاور بخش صحی و تغذی دفتر حمایت از اطفال، می‏گوید: “موسسه حمایه اطفال همه ساله گزارش‏هایی را در مورد وضعیت مادران در کشورها به نشر می‏رساند. افغانستان در سال‏های قبل ازجمله بدترین کشورها برای مادران بود، اما در سال 2014 از جمله 187 کشور، فنلاند بهترین کشور برای مادران و سومالیا بدترین کشور است و افغانستان در رده 146 قرار دارد.”
به گفته سباوون، در این گزارش پنج شاخصه (مرگ و میر مادران، مرگ و میر اطفال، وضعیت اقتصادی خانواده‏ها، تعلیم و تربیه دختران و مادران و سهم و حضور سیاسی زنان در پارلمان) مد نظر بوده و افغانستان در بسیاری از این شاخصه‏ها توانسته نمرات خوبی بگیرد.
به اساس آمار وزارت صحت عامه، 12 سال قبل، از 100 هزار مادر، یک‏هزار و 600 تن آن‏ها در هنگام ولادت جان‏های‏شان را از دست می‏دادند، اما این رقم در سال‏های اخیر به 327 تن کاهش یافته است. همچنان، 12 سال قبل، از یک‏هزار طفل زیر سن پنج سال، 257 تن آن‏ها قبل از رسیدن به سن پنج سالگی و نیز از یک‏هزار ولادت زنده، 165 تن آن‏ها قبل از رسیدن به یک سالگی جان‏های‏شان را از دست می‏دادند. اما سروی سال 2010 نشان می‏دهد که آمار مرگ و میر اطفال زیر سن یک سال از 165 تن در یک‏هزار ولادت زنده به 77 و اطفال زیر سن پنج سال از 257 تن در یک‏هزار طفل به 97 تن کاهش یافته است.
وزیر صحت عامه در این مورد می‏گوید که میزان مرگ و میر در نزد مادران پایین آمده و این موضوعی است که توسط نهادهای معتبر بین‏المللی نیز تصدیق شده است. خانم دلیل به کلید گفت: “در 12 سال گذشته در هر 27 دقیقه یک مادر در یک جای افغانستان جان خود را از دست می‏داد، اما حالا در هر دو ساعت یک مادر در هنگام ولادت جان خود را از دست می‏دهد. در قسمت مر گ و میر کودکان هم دست‏آوردهایی داشتیم؛ 12 سال قبل از چهار نوزادی که زاده می‏شد یکی آن‏ها قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می‏داد، اما حالا از 10 کودک یکی از آن‏ها قبل از رسیدن به پنج سالگی می‏میرد.”
داکتر محمداکبر سباوون با آنکه دست‏آوردها در کاهش مرگ و میر مادران و اطفال را می‏ستاید اما می‏گوید در کاهش مرگ و میر اطفال زیر سن پنج سال کارهایی انجام شده ولی کاهش مرگ و میر نوزادان بسیار بطی بوده است: “پالیسی ای که در بخش صحت اطفال و نواجوانان وجود دارد یک پالیسی خوبی است اما بنابر کمبود منابع مالی و کمبود ظرفیت‏ها، از سوی وزارت صحت عامه درست تطبیق نشده است.”
از سوی دیگر، داکتر احمدجان نعیم، می‏گوید که پیشرفت‏های موجود در بخش کاهش مرگ و میر مادران و اطفال قناعت‏بخش نبوده و به کارها و منابع بیشتر نیاز دارد.

برنامه‏های وقایوی
امروزه برای مادران یک نوع و برای اطفال نُه نوع واکسین در کشور به طور رایگان تطبیق می‏شود. وزیر صحت عامه کنترول و وقایه امراض ساری را یکی از برنامه‏های کلان این وزارت در سال‏های گذشته خوانده و می‏گوید: “در بخش وقایه و پیش‏گیری از امراض هم کارهایی صورت گرفته است؛ یکی از مهم‏ترین کارهای ما،  پروگرام معافیت کتلوی و یا واکسین برای اطفال و مادران بوده است. امروز پوشش برنامه‏های واکسین بالا رفته و نُه مرض کشنده و خطرناک دوره طفولیت فعلاً واکسین آن توسط وزارت به صورت رایگان در خدمت مردم قرار گرفته؛ از جمله توبرکلوز یا سل، دفتری، سیاه سرفه، تیتانوس، پولیو، زردی سیاه، سرخکان، انفلوانزا، و در این اواخر واکسین سینه و بغل برای اطفال فراهم شده و همچنان برای خانم‏ها واکسین تیتانوس (کودکان) تطبیق می‏شود.”
وی می‏افزاید: “افغانستان از کشورهایی است که ویروس فلج اطفال در آن انتشار دارد و در سال‏های گذشته ما کاهش بسیار خوبی را در این زمینه داشتیم.”

منابع بشری
از سویی هم، کمبود کارمندان صحی به خصوص زنان یکی از مشکلات عمده در بخش صحت در کشور است که تا حال رفع نشده است. به اساس آمار اداره حمایت از اطفال (save the children) ، در حال حاضر، برای هر 10 هزار نفر در کشور تنها هفت کارمند صحی به شمول داکتر،‌ نرس و قابله وجود دارد؛ در حالی که نظر به سفارش سازمان صحی جهان برای هر 10 هزار نفر به طور متوسط به 23 کارمند صحی نیاز است. همچنان در حال حاضر، شمار کارمندان صحی زنانه به چهارهزار تن می‏رسد؛ در حالی که فعلاً افغانستان به شش‏هزار و 500 کارمند در این بخش نیاز دارد. داکتر اکبر سباوون، مشاور بخش صحی و تغذیه دفتر حمایت از اطفال، می‏گوید: “همین امر باعث شده تا بیشتر از 60 درصد ولادت‏ها در عدم حضور یک فرد ماهر ولادی صورت بگیرد. تنها 34 درصد مادران در جریان حمل یا ولادت توسط یک فرد ماهر ولادی یا قابله و یا نرس ولادت می‏کنند، متبافی ولادت‏ها در خانه و درعدم حضور یک فرد ماهر ولادی صورت می‏گیرد، که این خود در مرگ و میر مادران نقش داشته است.”
وی به وضعیت نامناسب جغرافیایی و امنیتی نیز اشاره نموده، می‏گوید در حال حاضر شمار کارمندان صحی در شهرها بیشتر است و در نقاط دوردست به علت مشکلات امنیتی شمار آن‏ها کم می‏باشد. داکتر سباوون تأکید می‏کند که وزارت صحت باید در بخش آموزش کارمندان صحی زن توجه بیشتر نماید؛ زیرا به باور وی، این پروسه در حال حاضر به کندی پیش می‏رود. اما وزیر صحت عامه کشور می‏گوید: “تعلیمات قابلگی در 12 سال گذشته پیشرفت‏هایی داشته است. ما برای رفع مشکلات مردم، دختران جوان را آموزش دادیم و به آن دو ویژگی دادیم؛ اول تعلیمات مبتنی بر مهارت‏ها و دوم آنکه آن را غیرمتمرکز ساختیم و از شهرها خارج و در اطراف و ولسوالی‏ها بردیم.”
به اساس آمار وزارت صحت عامه، در آغاز حکومت جدید، شمار قابله‏های کشور 490 تن بودند، اما این رقم در حال حاضر، به چهارهزار و شمار داکتران به 36 هزار رسیده‏اند. احمدجان نعیم، معین وزارت صحت، می‏گوید: “از سال 2002 به این طرف ما چهارهزار قابله تربیه کردیم؛ حال آنکه ما نیازمند بیشتر از هشت‏هزار هستیم. کار روی آن جریان دارد؛ چون مشکل منابع بشری به یک‏بارگی حل نمی‏شود.”
از سویی هم، تصویب شدن قانون صحت،‌ مقرره مراکز صحی، مقرره تغذیه با شیر مادر، ‌قانون دوا و غیره از دست‏آوردهای دیگر این سکتور طی سال‏های گذشته به شمار می‏رود.
به اساس آمار وزارت صحت عامه، 12 سال قبل در سطح کشور 400 مرکز صحی وجود داشت و حال به بیش از دوهزار و 160 مرکز رسیده که شامل شفاخانه‏های ولایتی و حوزوی، کلینیک‏های صحی جامع و اساسی و مراکز صحی فرعی می‏شود. همچنان در مدت ذکر شده، براى 12 هزار و 462 دواخانه در سراسر کشور جواز فعالیت داده شده و همه آن‏ها فعال هستند.
با این حال، وزیر صحت عامه کشور، می‏گوید طی سال‏های گذشته میزان اوسط عمر افغان‏ها هم از 46 سال به 62 سال افزایش پیدا کرده است. به گفته وی، این نشان می‏دهد که شرایط زندگی برای افغان‏ها بهتر شده است. خانم دلیل می‏گوید در این امر تنها صحت نقش نداشته بلکه سواد، زراعت، میزان عواید داخلی، زیر بناها و غیره هم نقش داشته است.
اداره حمایت از سرمایه‏گذاری( ایسا) در افغانستان می‏گوید، در سال‏های گذشته بیش از 23 ملیون دالر امریکایی در بخش صحت (مراکز تشخیصیه، شفاخانه‏ها، کلینیک‏ها و دیگر بخش‏های مربوط صحت) سرمایه‏گذاری شده است. محمدابراهیم شمس، معاون اداره حمایت از سرمایه‏گذاری، می‏گوید: “تا حال در حدود 20 شرکت خارجی و بیش از 300 شرکت داخلی در بخش صحت ثبت شده که نزدیک به 23 ملیون دالر امریکایی  در این بخش سرمایه‏گذاری شده و بیش از پنج‏هزار و 500 کارمند مسلکی در بخش صحت در این شرکت‏ها مشغول کار هستند.”
وی می‏افزاید که سرمایه‏گذاری‏ها در این بخش بیشتر از رقم ذکر شده است و این رقم تنها شامل سرمایه‏گذاری‏هایی می‏شود که هنگام توزیع جواز ثبت گردیده است.
اما مشکلات امنیتی،‌ نبود راه‏های مواصلاتی و کمبود بودجه از موانع عمده این سکتور در 12 سال گذشته بوده است. داکتر احمدجان نعیم، معین مسلکى وزارت صحت عامه، مى‏گوید که نبود بودجه کافى یکى از مشکلات عمده این وزارت در راستاى انکشاف بیشتر خدمات صحى در کشور مى‏باشد. این مقام وزارت صحت عامه می‏گوید که سالانه حدود 1.5 ملیارد دالر امریکایى در بخش صحت در افغانستان مصرف می‏شود، که از آن جمله ٧٣ درصد را مردم، شش درصد را دولت و 21 درصد را جامعه جهانى پرداخته‏اند. موصوف کمک‏هاى یادشده جامعه جهانى و بودجه تخصیص داده شده از سوى دولت براى حل مشکلات عرضه خدمات صحى در کشور را ناچیز خوانده و می‏افزاید که به همین دلیل، پیشرفت‏هاى زیادی در این عرصه صورت نگرفته است. آقای نعیم می‏گوید: “به طور مثال، همیشه، اگر 30 پروژه را برای وزارت مالیه پیشنهاد کردیم از آن جمله دو تا سه پروژه ما قبول شده و بقیه را گفته که پول نیست. قسمی نیست که ما پول نخواسته باشیم، ما پول می‏خواهیم اما می‏گویند که امکان ندارد.”
در این حال، نقیب‏الله فایق، رییس کمسیون صحی ولسی جرگه، می‏گوید که بیشترین کمک دونرها در افغانستان بعد از امنیت در بخش صحت است. به ادعای او، فعلاً، 75 تا 85 درصد تمام مصارف بودجوی وزارت صحت را دونرها می‏پردازند و چهار تا چهار اعشاریه پنج درصد آن از بودجه حکومت پرداخت می‏شود. وی تأکید می‏کند در صورتی که تدبیر اساسی برای رفع این مشکل سنجیده نشود، بعد از قطع کمک‏های خارجی، سکتور صحت افغانستان در حالت سردرگمی قرار خواهد گرفت: “تا سال 2018 میلادی، روند عرضه خدمات صحی به شکل عادی پیش می‏رود، تا که دونرها به ما کمک می‏کنند. اما تا وقتی که قانون اساسی تغییر نکند و 80 تا 85 درصد بودجه ما را که حال دونرها می‏پردازند، آن هم قطع می‏شود، بعدا ما به سردرگمی دوچار می شویم و باید نظام صحی خود را با شرایط برابر بسازیم.”
عبدالقادر جیلانى، سخنگوى وزارت مالیه، مى‏گوید در ١٢ سال گذشته، براى هر وزارت با درنظرداشت امکانات، اولویت‏ها و پروژه‏هاى پیشنهادى این وزارت‏ها، بودجه تخصیص داده شده است. موصوف مى‏افزاید که وزارت مالیه در سال‏هاى آینده تلاش خواهد کرد با بلند رفتن عواید و بهبود وضعیت مالى، براى وزارت صحت عامه بودجه بیشتری اختصاص دهد.
نظر به آمار وزارت مالیه، در سال 1393 خورشیدی، بودجه وزارت صحت عامه 328 ملیون دالر (261 ملیون آن انکشافی و 67 ملیون آن عادی) است که 4.3 % از کل بودجه کشور را تشکیل می‏دهد. این درحالی است که بودجه انکشافی این وزارت در سال 1392 خورشیدی، 189 ملیون دالر بوده است. همچنین نظر به آمار وزارت مالیه، در سکتور صحت، از سال 1383 تا 1392 خورشیدی، جامعه جهانی در حدود 2.6 ملیارد دالر تعهد کرده که از آن جمله 2.2 ملیارد دالر آن پرداخت و مصرف شده است. آقای جیلانی می‏گوید: “این رقم شامل همه کمک‏هایی می‏شود که در بودجه انکشافی اختیاری و غیراختیاری مصرف شده است.”
از سویی هم داکتر نقیب‏الله فایق، رییس کمسیون صحی ولسی جرگه، هرچند دست‏آوردهای 12 ساله سکتور صحت را می‏ستاید اما می‏گوید که افغانستان تا حال یک شفاخانه معیاری که نیازمندی‏های مردم را پوره کند، ندارد: ” تا وقتی که ما شفاخانه مجهز و استندرد یا معیاری نداشته باشیم مریضان از کشور به بیرون می‏روند؛ تا وقتی که ما در کلینیک‏ها و شفاخانه‏های ولایات، متخصصینی از بخش اناث و ولادی نسایی و دیگر بخش‏ها نداشته باشیم، مریضان از یک ولایت به ولایت دیگر می‏روند.”
از طرف دیگر داکتر ریک پیپرکورن، یکی از مسوولان سازمان صحی جهان( WHO)  در افغانستان، می‏گوید به خاطر بهبود نظام صحی، تمامی نهادهای ذیدحل به شمول حکومت افغانستان، ‌مردم و جامعه جهانی باید سرمایه‏گذاری بیشتری در این بخش نمایند. وی می‏افزاید: “در مجموع، اگر ما ببینیم که امروز در افغانستان 55 دالر هر نفر در سال بالای خدمات صحی مصرف می‏کند … در آینده به خاطر بهبود وضعیت صحی، نیاز است تا تمام این‏ها (جامعه جهانی، دولت افغانستان و مردم) سهم بگیرند ولی مسوولیت عمده حکومت افغانستان است که با همکاری سازمان صحی جهان و دیگر دونرها در اینجا سرمایه‏گذاری کنند و هر قدری که سهم حکومت و جامعه جهانی در اینجا بیشتر می‏شود باید سهم مردم به خصوص آن‏هایی که فقیر هستند در تأمین هزینه مصارف صحی‏شان کاهش پیدا کند.”
با وجود پیشرفت‏های صورت گرفته در سکتور صحت، یک تحقیق کلید نشان می‏دهد که گذشته از تلفات ناشی از جنگ‌ها و انفجار ماین‌های کنار جاده، سالانه حدود 36 هزار تن از افغان‌ها در اثر بیماری‌های مکروبی، آلودگی هوا، حوادث طبیعی و رویدادهای ترافیکی جان‌های‏شان را از دست می‌دهند که یک رقم تکان‏دهنده در بخش مرگ و میر در کشور است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA