ads

تجلیل از هفته کتاب و دل‌سردی کتاب فروشان در بلخ

بی‌توجهی دولت به فرهنگ کتاب‌خوانی در ولایت بلخ، باعث دل سردی فروشندگان کتاب در این  ولایت گردیده است. کتاب فروشان شهر مزار شریف میگویند  که بی توجهی دولت و ریاست اطلاعات فرهنگ این ولایت باعث دل سردی فروشندگان کتاب در این شهر گردیده است.

نویسنده: The Killid Group
5 ثور 1393
تجلیل از هفته کتاب و دل‌سردی کتاب فروشان در بلخ

بی‌توجهی دولت به فرهنگ کتاب‌خوانی در ولایت بلخ، باعث دل سردی فروشندگان کتاب در این  ولایت گردیده است.

کتاب فروشان شهر مزار شریف میگویند  که بی توجهی دولت و ریاست اطلاعات فرهنگ این ولایت باعث دل سردی فروشندگان کتاب در این شهر گردیده است.

این کتاب فروشان میگوید که افغانستان از جمله، کشور هایی است که دولت از وارد کردن کتاب مالیه می‌گیرد.

غلام سرور سعادت یک تن از کتاب فروشان شهر مزار شریف میگوید  که دولت تا کنون هیچ نوع کمکی در راستای تجارت کتاب و ایجاد بازارها و نمایشگاه های کتاب انجام نداده است.

در حال حاضر از سه  کتابخانه عامه در ولایت بلخ تنها دو کتاب خانه فعال است و شماری زیادی از جوانان از نبود کتاب های چاپ افغانستان در بازارها و کتاب خانه ها شکایت دارند.

محمد میرویس یک تن از محصلان در شهر مزار شریف میگوید که ریاست اطلاعات فرهنگ این ولایت هیچ نوع کمک و سر مایه گزاری در چاپ و انتشار کتاب های نویسنده های افغان نکرده است.

وی می افزاید زمانی که به کتاب خانه ها وکتاب فروشی های شهر مراجعه میکند با کتاب های چاپ ایران روبه رو میشود که از لحاظ نوشتاری واستفاده واژه ها مشکل فروانی برای محصلان ایجاد میکند

در حالی که افغانستان خود دارای بهترین نویسندگان درسطح منطقه و جهان است  اما هیچ نوع حمایتی از سوی دولت از انها صورت نمی گیرد.

صالح محمد خلیق؛ رییس اصلاعات فرهنگ ولایت بلخ میگوید که هیچ تفاوتی میان کتاب های چاپ ایران و افغانستان وجود ندارد و هر دو کشور داری یک زبان هستند. آقای خلیق علل افزایش کتاب های چاپ ایران را درکشور نبود نویسندهای خوب و ضعف دانش استادان و نویسنده های کشور عنوان میکند.

رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ  می گوید که هم اکنون در این ولایت بیش از 30 چاپ خانه فعال بوده اما توانایی چاپ و صحافی کتاب را ندارند، از همین رو اکثریت نویسندگان برای چاپ کتاب‌های شان به کشور های همسایه میروند.

اما از سوی دیگر مسوولان چاپ خانه ‌های خصوصی شهر مزار شریف با رد ادعای رییس اطلاعات فرهنگ ولایت بلخ میگویند که آنان توانایی چاپ هر نوع کتاب را با کیفیت بالا  در سطح منطقه در داخل کشور و در شهر مزار شریف دارند و با دستگاه هایی که در اختیار شان است، توانایی چاپ هزاران جلد کتاب را در یک زمان دارند.

گفتنی است چاپ و نشر کتاب در افغانستان به دلیل بی توجهی دولت به نویسندگان  و ناشران با رکود مواجه است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA