ads

تجاوز جنسی؛ عمل غیرانسانی و سکوت نابخشودنی

تجاوزهای جنسی در ولایت‎های مختلف کشور،‌ به‎خصوص برخی از ولایت‎های شمالی، در حالی زخم عمیق بر وجدان اجتماعی مردم ایجاد می‎کند که مجامع مدنی و دینی،‌ دستگاه‎های سیاسی و قضایی و سایر نهادهای مرتبط از شدت عمل لازم در برابر این رخدادها کار نگرفته‎اند.

نویسنده: The Killid Group
1 قوس 1393
تجاوز جنسی؛ عمل غیرانسانی و سکوت نابخشودنی

تجاوزهای جنسی در ولایت‎های مختلف کشور،‌ به‎خصوص برخی از ولایت‎های شمالی، در حالی زخم عمیق بر وجدان اجتماعی مردم ایجاد می‎کند که مجامع مدنی و دینی،‌ دستگاه‎های سیاسی و قضایی و سایر نهادهای مرتبط از شدت عمل لازم در برابر این رخدادها کار نگرفته‎اند. آخرین موارد از این اعمال غیرانسانی،‌ تجاوز بر دختران سه ساله و سیزده ساله در ولایت تخار بود که در هفته گذشته بازتاب یافت و بار دیگر روان اجتماعی مردم را داغدار ساخت و چهره غیرانسانی عاملان آن را برملا کرد. در حقیقت، این وضعیت نمایانگر تصویر دل‎خراش از جامعه‎ای است که بستر زندگی برای دست‎کم 30 ملیون انسان این سرزمین است و 99 درصد از آنان نیز به آیین و ارزش‎های اسلامی باور و ایمان دارند؛ دین و آیینی که اصول آن حفظ حیثیت انسانی بوده و هرگونه تجاوز به حریم حیثیت یک انسان را به مثابه کشتن آن تلقی می‎کند.
به همین دلیل، پس از وقوع این رخداد،‌ برخی از نمایندگان مجلس از سکوت مجامع دینی چون شورای علما و محافل مدنی در برابر این رخداد انتقاد نمودند. در حقیقت ایجاب می‎کند تا این نهادها براساس دستورهای ملی که مبتنی بر اصول اسلامی است برای حفظ حیثیت انسانی افراد و جلوگیری از هرگونه تجاوزی که باعث زیان رساندن به عزت و کرامت انسانی گردد، حرکت‎هایی را به راه انداخته و یا حداقل موضع قاطعانه‎ای را اختیار نمایند. از سوی دیگر، ارگان‎های مرتبط عدلی و قضایی نیز مکلف اند از ادامه‎ و گسترش آن جلوگیری نموده و با گرفتاری این افراد،‌ حکم لازم را هرچه سریع‎تر و روشن‎تر اجرا نمایند تا باعث عبرت دیگران گردد.
آنچه مسلم است اینکه عاملان این گونه اعمال غیرانسانی باید به جزای عمل شان رسیده و به هیچ وجه از اعمال حکم لازم بر آنان اهمال نگردد. اما شکی نیست که تنها اعمال مجازات بر عاملان این تجاوزها راهکار مؤثر برای جلوگیری از این گونه اعمال ناشایست نمی‎باشد،‌ بلکه راهکار سودمند و مفیدی که باید در خصوص مهار این اعمال روی دست گرفته شود،‌ اگاه ساختن افراد جامعه و ترویج و تبلیغ ارزش‎هایی است که آحاد این ملت به آن باور داشته و خویشتن را معتقد به آن می‎دانند.
متأسفانه نبود عوامل، ابزار و راهکارهای لازم جهت تعمیق و نهادینه ساختن فرهنگ سالم و اخلاق نیکو در جامعه از طریق امکانات تبلیغی باعث شده است یک نوع بی‎بندوباری و بی‎حیایی در جامعه حاکم شود و جدا از اینکه افراد دارای تربیت و اخلاق سالم نشوند، هیچ ترس و هراسی هم از قانون و پیگردهای قانونی نداشته باشند. از جانبی هم وجود رواج‎های اجتماعی که موجب پوشانیدن این گونه جرم‎ها شده و وابستگان قربانیان را وادار می‎سازد تا از پیگیری جرم و دادخواهی صرف نظر نمایند، عرصه را برای عوامل ارتکاب آن مهیا ساخته و به نحوی دست تجاوزگران را بازتر نگه داشته است.
مسلم است که هرگاه ما نتوانیم جلو این گونه حوادث را گرفته و از تکرار آن جلوگیری کنیم در پیامدهای وحشتناک این حوادث شریک خواهیم بود. شکی نیست که تجاوز در هر حالتی یکی از شدیدترین اتفاقاتی است که می‎تواند برای انسان اتفاق بیفتد. اتفاقی که از نظر روان‎شناسان به اندازه سیل، زلزله، مرگ عزیزان و سخت‎ترین حادثه‎های زندگی بر روان فرد اثر می‎گذارد. یگانه پیامد ناگوار تجاوز جنسی این است که افراد قربانی را برای همیشه از صحنه اجتماع می‎راند و وی را وادار می‎کند با تحمل بار مشکلات از همه برید و انزوا اختیار کند.
بنابراین،‌ برای مبارزه با پدیده تجاوز جنسی و جلوگیری از آن اگر از یک‎سو عوامل بازدارنده قضایی و عدلی و اجرایی لازم است،‌ از جانب دیگر ضروری است با ترویج و نهادینه کردن اخلاق حسنه و اسلامی در جامعه، محیط را برای همگان مصوون ساخت. همچنین برای اینکه قربانیان تجاوز جنسی بتوانند به عدالت دست‎رسی پیدا کنند و شکایات شان را در نهادهای امنیتی و محاکم به منظور مجازات عاملان تجاوز جنسی درج نمایند، نیاز است تا موانع اجتماعی از برابر آن‎ها برداشته شود.
مسلم است که یکی از بهترین راه‎ها برای جلوگیری از این گونه رخدادهای فجیع و اعمال شنیع،‌ همکاری و هماهنگی تمامی ارکان جامعه و ارگان‎های مسوول و مرتبط است، که با راه‎اندازی حرکت‎های وسیع اجتماعی می‎توان جامعه خویش را سالم و اخلاق‎مدار ساخت و هم‎نسلان و نسل‎های آینده را از افتادن در چنگ متجاوزان نجات داد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA