ads

تاکید بر سهم گیری مردم در مبارزه با فساد

همزمان با روز جهانی مبارزه با فساد اداری، دیده بان شفافیت، اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل و کلید گروپ با راه اندازی کنفرانس یک روزه در کابل بر سهم گیری مردم در نظارت از ارایه خدمات تاکید کردند.

نویسنده: The Killid Group
20 قوس 1391
تاکید بر سهم گیری مردم در مبارزه با فساد

همزمان با روز جهانی مبارزه با فساد اداری، دیده بان شفافیت، اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل و کلید گروپ با راه اندازی کنفرانس یک روزه در کابل بر سهم گیری مردم در نظارت از ارایه خدمات تاکید کردند.

این نهاد ها تاکید کرده اند که تا زمانیکه مردم در مبارزه با فساد اداری سهم نداشته باشند، دامنه ی فساد از کشور برچیده نخواهد شد.

از سویی هم مسولین اداره مبارزه با فساد اداری از عملکرد نادرست حکومت در مبارزه با فساد اداری سخت انتفاد می کند.

یما ترابی ریس دیده بان شفافیت بر سهم گیری مردم در نظارت از ارایه خدمات و بلند بردن شفافیت از نحوه اجرا آن تاکید نموده می گوید که برای مبارزه با فساد باید نقش مردم بیشتر گردد.

به گفته ی آقای ترابی، به دلیل کم رنگ بودن نظارت مردم از کار کرد دولت در گذشته، فساد اداری به شدت گسترش یافته و اکنون افغانستان از فاسد ترین کشورهای دنیا به شمار می رود.

همچنین نادر محسنی مسول ثبت دارایی های اداره مبارزه با فساد اداری می گوید، مبارزه با فساد اداری مستلزم برنامه های دقیق و داراز مدت بوده که باجدیت عملی گردد.

به گفته ی وی، عوامل مختلف در گسترش فساد اداری در کشور دخیل بوده و اکنون فساد به اوج خود رسیده است.

در حالیکه نهاد های مختلف برای مبارزه با فساد اداری ایجاد شده اند اما علیرغم فعالیت و موجودیت این نهاد ها، افغانستان از فاسد ترین کشور های در دنیا به حساب می آید.

نجیبه ایوبی منجنگ دایرکتر کلید گروپ از بی پروایی حکومت در مبارزه با فساد انتفاد نموده می گوید، با آنکه حکومت می داند مردم از ناحیه فساد در حکومت به ستوه آمده اما برای شنیدن حرف های مردم گوش شنوا وجود ندارد. به گفته خانم ایوبی، موجودیت ارتباطات قومی و تعصبات قومی، سمتی و لسانی مانع از پیشرفت مبارزه در فساد شده است.

جان لوک لمه هایو مسول اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل از آغاز کمپاین های وسیع به منظور شرکت مردم در نظارت از ارایه خدمات خبر می دهد.

در همین حال شماری از شرکت کنندگان این کنفرانس می گویند، نهاد های مدنی و مردم باید نقش بیشتر در مبارزه با فساد داشته باشند.

این نهاد ها در حالی تلاش ها را برای مشارکت مردم در مبارزه با فساد آغاز کرده اند که براساس گزارش سالانه نهاد بین ا لمللی شفافیت، کشورهای افغانستان، کوریای شمالی و سومالیا در رده اول کشور های فاسد قرار دارند.

براساس گزارش سال گذشته این سازمان، افغانستان بعد از سومالیا در رده دوم قرار داشت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA