ads

بیماری های فصلی در هرات افزایش یافته است

مسئولان صحی در ولایت هرات از افزایش بیماری های فصلی با گرم شدن هوا ابراز نگرانی نموده و می افزایند که با افزایش شدت گرما شیوع بیماری های فصلی به خصوص “تب خون‌دهنده” بیشتر شده است.

نویسنده: Abdul Malik Atash
1 اسد 1398
بیماری های فصلی در هرات افزایش یافته است

مسئولان صحی در ولایت هرات از افزایش بیماری های فصلی با گرم شدن هوا ابراز نگرانی نموده و می افزایند که با افزایش شدت گرما شیوع بیماری های فصلی به خصوص “تب خون‌دهنده” بیشتر شده است.

محمدعارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات به کلید می‌گوید:”روزانه 60 تا 70 بیمار دچار مسمومیت و مبتلایان دیگر امراض فصلی به این مرکز مراجعه می‌نمایند که از این میان 10 تا 15 تن آنان جهت تداوی بستر می‌شوند.”

به گفته او بیشتر مبتلایان بیماری های فصلی در تابستان اطفال هستند.

وی افزایش نفوس، عدم رعایت حفظ ‌الصحه و مصئونیت غذایی را از عوامل اصلی شیوع بیماری‌های فصلی عنوان می‌کند.

محمدعارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات هم چنان می افزاید که بیماری “تب خون‌دهنده” یکی دیگر از بیماری‌های فصل تابستان می باشد که طی چهار ماه اخیر 75 تن از مبتلایان این بیماری به شفاخانه حوزوی هرات جهت تداوی بستر شده‌اند.

او علاوه می کند بیشتر افراد ابتلا به این بیماری افرادی که با مواشی سر وکار داشته اند که در این مدت 6 تن آنان به دلیل وخامت بیماری شان جان باخته‌اند.

بیماری تب خون دهنده از یک نوع کنه‌ی مواشی به انسان منتقل می‌یابد.

این بیماری چهار مرحله مختلف دارد که  در مراحل نخست آن امکان بهتر تداوی وجود دارد؛ اما با پیشرفته شدن آن فرد مبتلا با خطر جدی مواجه خواهد شد.

داکتر ابراهیم، مسئول بخش انتانی شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید:” از جمله علایم ابتدایی این بیماری سردرد شدید، تب و اسهال بوده که باید بیمار به داکتر مراجعه کند.”

او تاکید می‌کند، برای جلوگیری از این بیماری باید کنه از بین برده شود.

براساس گفته‌های او، اداره زراعت و شاروالی باید در قسمت کشتار مواشی و انتقال آنها برنامه منظمی را روی دست گیرند تا از شیوع این مرض جلوگیری شود.

از طرف دیگر اداره زراعت هرات از نظارت جدی بر مواشی که به این ولایت وارد می شوند، سخن می زند.

بشیراحمد احمدی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت هرات به کلید می‌گوید:”گام‌های برای نابودی این نوع کنه برداشته شده و در حال حاضر یک کمیته در این بخش موظف است.”

براساس آمارهای صحت عامه هرات در سال 2016 میلادی 20 مورد بیماری تب خون دهنده، درسال 2017، 25 مورد و درسال گذشته 41 مورد ثبت شده‌ است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA