ads

بیجاشدگان و زمستان سرد

وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان می‎گوید که در جریان 9 ماه امسال، در سراسر کشور، 60هزار خانواده‎ به دلیل جنگ‎ها مجبور به ترک محل زندگی شان شده‎اند. شمار بیجاشدگان جنگ در طول 12 ماه سال گذشته در سراسر کشور، 135 هزار خانواده بود.

نویسنده: abdali
6 جدی 1396
بیجاشدگان و زمستان سرد

وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان می‎گوید که در جریان 9 ماه امسال، در سراسر کشور، 60هزار خانواده‎ به دلیل جنگ‎ها مجبور به ترک محل زندگی شان شده‎اند. شمار بیجاشدگان جنگ در طول 12 ماه سال گذشته در سراسر کشور، 135 هزار خانواده بود.

طبق معلومات وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان، زون شمال با 24 هزار و 500 خانواده بیجاشده، بیشترین شمار بیجاشدگان را از ماه حمل تا ماه قوس امسال داشته است. زون شرق با 10هزار خانواده بیجاشده در جایگاه دوم، زون جنوب‎غرب با 9700 خانواده بیجاشده در جایگاه سوم، زون غرب با 9700 خانواده بیجاشده در جایگاه چهارم و زون مرکز با 3697 خانواده بیجاشده در جایگاه پنجم قرار دارد. و اما زون جنوب که با 2500 خانواده بیجاشده در جایگاه ششم این فهرست قرار دارد، امسال کم‎ترین رقم بیجاشدگان جنگی را به خود اختصاص داده است.

محمدرضا باهر، معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان، می‎گوید که در مدت 21 ماه گذشته (از حمل 1395 تا قوس 1396) 195هزار خانواده در سراسر کشور بیجاشده‎اند.

او گفت در این مدت، تنها حدود 13هزار خانواده بیجاشده موفق به بازگشت به محل اصلی زندگی خود شده‎اند.

طبق معلومات باهر، تا هنوز 183هزار خانواده چانس بازگشت به محل اصلی زندگی شان‌را نیافته‎اند. او افزود که وزارت امور مهاجرین و عودت‎کنندگان، به کمک نهادهای امدادی، در مدت نزدیک به دو سال، برای حدود 62 هزار خانواده بیجاشده کمک‎رسانی کرده است. معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان در گفتگو با کلید همچنان تصریح کرد که رقم بیجاشدگان جنگی در جریان امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وضعیت ناگوار بیجاشدگان جنگی

شماری از بیجاشدگان کندزی که به دلیل جنگ‎ها به کابل آمده‎اند، از عدم توجه مسوولان در برابر وضعیت شان سخت انتقاد می‎کنند. ماه‎گل باشنده ولسوالی امام صاحب کندز است. وی که اکنون همراه با 9عضو خانواده‎اش در چهارراهی “قنبر” شهر کابل در یک سرپناه موقت زندگی می‎کند، می‎گوید که 8 ماه می‎شود به کابل آمده است. او مدعی است که خانواده‎اش در این مدت هیچ کمکی از جانب دولت و سازمان‎های بین‎المللی دریافت نکرده است.

آقامحمد، یکی دیگر از آسیب‎دیدگان جنگ کندز است. او نیز به شهر کابل آواره شده است. آقامحمد در جریان جنگ‎های کندز، یک دست خود را نیز از دست داده است. وی به کلید گفت که در جریان جنگ‎ها در کندز، شش عضو خانواده‎اش کشته شده‎اند.

با توجه به این که فصل سرما از راه رسیده است، بیجاشدگان جنگ بیش از هر زمان دیگر نیاز به کمک‎های زمستانی دارند. محمدرضا باهر می‎گوید که برای حمایت از بیجاشدگان جنگ به 15ملیون دالر امریکایی نیاز است. او تصریح کرد که این مبلغ توسط “کمیته اجرایی عودت‎کنندگان” تعیین شده است. این کمیته امسال توسط وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان با حضور نمایندگان دفتر ریاست ‎جمهوری، وزارت مالیه و سازمان‎های بین‎المللی ایجاد شده است.

باهر تأکید کرد که وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان فعلاً این مقدار پول را برای رسیدگی به مشکلات بیجاشدگان جنگی در اختیار ندارد.

معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‎کنندگان می‎گوید که یکی از عمده‎ترین مشکلات بیجاشدگان، نبود سرپناه است. باهر تصریح کرد که در حال حاضر تنها یک شهرک برای این دسته از بیجاشدگان در منطقه مسلخ ولایت هرات موجود است. او افزود که قرار است با کمک مالی سازمان بین‎المللی مهاجرت چند شهرک دیگر نیز در ولایت‎های کابل، ننگرهار و کندهار برای بیجاشدگان اعمار شود.

رقم صفر بیجاشدگان حوادث طبیعی

رقم بیجاشدگان جنگ در حالی سرسام‎آور معلوم می‎شود که امسال حتا یک خانواده در اثر وقوع حوادث طبیعی از محل اصلی زندگی خود بیجانشده است. با این حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی  می‎گوید که احتمالاً در زمستان پیش‎رو شاهد بیجاشدن بعضی از مردم در ساحات آسیب‎پذیر کشور خواهیم بود.

محمدعمر محمدی، سخنگوی این وزارت، در گفتگو با کلید تأکید کرد که مسوولیت رسیدگی به بیجاشدگان حوادث طبیعی، از زمان وقوع حادثه تا 77 ساعت بعد از آن، بر دوش وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی است. او افزود که آن‎ها در زمینه رسیدگی به بیجاشدگان حوادث طبیعی تدابیری را روی دست دارند.

محمدی افزود که تا هنوز 165ملیون افغانی پول نقد به 33 ولایت به همین منظور ارسال شده است. وی علاوه کرد که برای هر ولایت پنج ملیون افغانی توزیع شده که این پول‎ها برای کمک به بیجاشدگان، در شرایط اضطراری، مصرف خواهد شد.

سخنگوی دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اذعان داشت که زمستان امسال در مقایسه با زمستان‎های گذشته نسبتاً سرد خواهد بود. محمدی با توجه به این نکته از سازمان‎های بین‎المللی و کشورهای کمک‎کننده خواست که در زمستان پیش‎رو بیشتر متوجه اوضاع در افغانستان باشند.

او گفت که تا هنوز سازمان‎های بین‎المللی غذا و مهاجرت و نیز موسسه داکار برای کمک در بخش رسیدگی به مشکلات ناشی از حوادث طبیعی به افغانستان اعلام آمادگی کرده‎اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA