ads

بندهای آبی، مایه‎ امید به آینده

افتتــاح بنـد سـلــما، امضــای قرارداد بازسازی و انکشاف بند کجکی و امضای 29 قرارداد راجع به احداث بندهای آبی در سایر نقاط کشور، خبرهای امیدوارکننده‎ای بود که هفته گذشته شنیده شد.

نویسنده: The Killid Group
23 جوزا 1395
بندهای آبی، مایه‎ امید به آینده

افتتــاح بنـد سـلــما، امضــای قرارداد بازسازی و انکشاف بند کجکی و امضای 29 قرارداد راجع به احداث بندهای آبی در سایر نقاط کشور، خبرهای امیدوارکننده‎ای بود که هفته گذشته شنیده شد. افتتــاح بنـد سـلــما، امضــای قرارداد بازسازی و انکشاف بند کجکی و امضای 29 قرارداد راجع به احداث بندهای آبی در سایر نقاط کشور، خبرهای امیدوارکننده‎ای بود که هفته گذشته شنیده شد.
بدون شک، راه‎اندازی پروژه‎های زیربنایی به همان اندازه که در رشد، پیشرفت و ترقی کشور کمک کننده واقع خواهد شد، در امر ثبات‎آفرینی و امنیت کشور نیز می‎تواند ممد باشد. این در حالی است که رییس جمهور اشرف غنی وعده سپرده تا سال جاری به سال توسعه‎ اقتصادی مبدل شده و تحول عظیم اقتصادی، شگوفایی و رشد عمومی را در کشور رقم بزند.
عبدالبصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب، نیز با اشاره به راهاندازی بند سلما، گفته است هر چند بندهای ایجاد شده ظرفیت تولید تنها 100 میگاوات برق را دارند، اما این میتواند آغاز خوبی برای استفاده از منابع طبیعی باشد. عظیمی افزود: “در سال جاری، دولت کار تدارکاتی 29 بند را آغاز کرده است که از جمله این 29 بند، در واقع 21 بند به شکل بسیار فوقالعاده توسط شخص رییس جمهور پیگیری و با دستور وی منابع مالیاش توسط وزارت مالیه تأمین شده است.”
بند سلما که از بزرگ‎ترین پروژههای زیربنایی دولت افغانستان در چند دهه اخیر توصیف شدهاست. به باور تحلیل‎گران، این بند میتواند تأثیر قابل ملاحظه بر وضعیت اقتصادی مردم و مخصوصاً دهقانان در غرب کشور بگذارد. این بند ظرفیت ذخیره بیش از ۶۴۰ متر مکعب آب را دارا است و پیش‎بینی میشود که حدود ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در ولایت هرات آبیاری کند. از بند سلما برای آبیاری زمینهای زراعتی و تولید برق، استفاده خواهد شد. این بند دارای ۳ توربین خواهد بود که همه آن‎ها ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات برق را خواهند داشت.
افتتاح بند سلما، پروژه‎ای بود که پس از چهل سال تحقق یافت و برای دست یافتن به آن نیز نه تنها عرق‎های زیادی از کارگران، انجنیران، دولت‎مردان و مردم ریخت، بلکه خون سربازان و کارگران زیادی نیز در این راه ریخت تا این پروژه به ثمر برسد. تردید نباید کرد که اجرایی شدن سایر پروژه‎ها نیز نیازمند سعی و تلاش زیاد، تأمین امنیت و جلب همکاری مردم در فراهم ساختن زمینه‎های مناسب کار روی این پروژه‎ها می‎باشد. به این معنا که اگر تلاش‎های پیگیرانه و جدی در عقب این پروژه‎ها نباشد، حاصل این پروژه‎های زیربنایی اقتصادی، بسی دیر به دست خواهد آمد و تحول شگرفی را در آینـده‎هــای نــزدیـک در اقتـصــاد کـشـور محقق نخواهد ساخت.
بنابراین، بهتر آن است که پروژه‎های اقتصادی در کشور همانند ساختن بندهای آبی با طرح و برنامه‎ریزی بهتری روی دست گرفته شود تا اجرای آن با مشکلات‎ بزرگ امنیتی و اداری مواجه نگردد. تنها در این صورت است که می‎توان انتظار نوید تازه و تحول اقتصادی را در کشور انتظار برد؛ تحولی‎که بتواند در ثبات و توسعه کشور به صورت کوتاه‎مدت آن تأثیرگذار واقع گردد. اما اگر پروسه ساختن بندهای آبی به شمول سایر پروژه‎های زیربنایی و اقتصادی با موانع امنیتی مواجه گردد، نه تنها به زودی عملی نخواهد شد، بلکه علاوه بر ناامن ساختن منطقه مربوط به پروژه، زمینه تحرکات خشونت‎آمیز را نیز فراهم ساخت.
نمونه‎های زیادی از فرصت‎های اقتصادی در کشور وجود دارد که به دلیل عدم برنامه‎ریزی درست روی اجرایی شدن آن‎ها، به جای این که فرصتی برای توسعه و انکشاف باشد، تهدید خشونت‎زا در راستای بی‎ثباتی کشور شده است. نمونه روشن آن را می‎توان در سوء استفاده از منابع معدنی در ولایت‎های چون بدخشان، لوگر، غزنی و سایر نقاط کشور مشاهده کرد. استخراج غیرقانونی سنگ لاجورد، مس و طلا در کران و منجان بدخشان یا مس عینک لوگر یا طلای زرکشان در غزنی نمونه‎های واضحی از بی‎برنامگی برای توسعه و رشد اقتصاد کشور در راستای پرداختن به مسایل اقتصادی و زیربنایی در کشور است.
لذا انتظار مردم این است که حکومت همان گونه که وعده سپـرده، چــراغ‎های امیــد روشــن شده را خاموش نساخته و بــا قــوت و قــدرت تـمــام روی اجـرایـی شـدن ایــن پــروژه‎ها کار کند. به یقین که اگر این تعهدات عملــی شود، رابطه‎ دولت – ملت نیز بهبود یـافـتـــه و موجب اعـتـبــارزایــی بــرای دولت‎مردان خواهد شد.
با این حال، امید می‎رود تا ماه‎های باقی مانده از سال جاری خورشیدی، راه روشنی برای رسیدن به آینده درخشان باز شده و پروژه‎های زیربنایی در کشور، بیشتر از پیش موجب خرسندی مردم و خودکفایی کشور گردد.
در نهایت این که راهی برای رهایی از حالت کنونی و رسیدن به مرحله‎ای که وابستگی اقتصادی زمینه فشارهای سیاسی را فراهم نماید، جز اجرای پروژه‎های ملی و دستیابی به منابع مالی با ماهیت ملی آن وجود ندارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA