ads

بست‌هاي گمرك هرات هنوز خالي اند

باآن‌که قراربود دوهفته پیش، امتحان 16 بست خالی ریاست گمرک هرات اخذ شود؛ اما این امتحان برگزارنشده است.

نویسنده: The Killid Group
7 دلو 1394
بست‌هاي گمرك هرات هنوز خالي اند

باآن‌که قرار بود دو هفته پیش، امتحان 16 بست خالی ریاست گمرک هرات اخذ شود؛ اما این امتحان برگزار نشده است.
احمد نجیب بیضایی، ريیس گمرک هرات در مصاحبه با کلید، تاریخ برگزاری امتحان را مشخص نكرده و اما، گفته كه این امتحان به دلیل عدم حضور وي در هرات به تاخیر افتاده است.
به گفته ريیس گمرک هرات اين بست‌ها، شامل بست‌های 4،5 و 6 می‌باشند که براي احراز آن‌ها، از 3 صد و 30 متقاضي، بعد از گزينش ابتدايي، امتحان گرفته مي‌شود.
شماری از متقاضیان از عدم شفافیت اين پروسه و هم‌چنان مداخله نمایندگان اعضای شورای ولایتی و دیگر مقام‌های حکومتی در اين پروسه انتقاد كرده‌اند. آنان از مسوولان گمرک و کمیسيون اصلاحات اداری در هرات خواسته‌‎اند از پروسه امتحان به گونه جدی نظارت نموده و از نفوذ افراد قدرتمند جلوگیری كنند.
طبق گزارش‌هایي برخی از نمایندگان پارلمان در امور داخلی گمرک هرات مداخله نموده و از روند محصولات گمرکی باجگیری مي‌كنند.
ريیس گمرک هرات وجود فساداداری و مداخله برخی از نماینده‌‎گان پارلمان و اعضای شورای ولایتی را تائید كرده است. وي گفته كه اداره اش زير تاثير اين مداخلات نيست. به گفته ريیس گمرک هرات در سال مالي 1394 عواید گمرک هرات به دلیل مبارزه با فساداداری و جلوگیری از قاچاق اموال تجاری، 31 درصد نسبت به سال قبل، افزایش یافته است.
برخی از نمایندگان پارلمان و اعضای شورای ولایتی هرات تأیید می‏ کنند که شماری از همقطاران شان از موقف خود استفاده سوء می‌کنند.
آنان می‌گویند كه برخی از نمایندگان هرات در شورای ولایتی و پارلمان تلاش دارند اقارب شان را در اداره گمرک و دیگر اداره‌های عایداتی مقرر كنند.
گمرک هرات از منابع مهم عایداتی کشور است كه افراد زيادي می خواهند در آن کار کنند.
خالي بودن بست‌هاي دولتي تنها از هرات گزارش نشده و طبق گزارش كليد، شاروالي كابل نيز به سبب نبود مديران ارشد (از جمله سرپرست) با مشكلاتي مواجه است. هم‌چنان، نتايج تيم تحقيقي كليد نشان داد كه هم‌اكنون نزديك به 27 هزار بست دولتي بدون مامور هستند. درهمين حال وزارت كار و امور اجتماعي كشور، نرخ بيكاري را 25 درصد اعلام كرده، ولي يك نهاد اين نرخ را 35 درصد گفته است.

طبق آخرين گزارش نهاد شفافيت بين المللي، افغانستان در سال 2015 در جمله فاسدترين كشورها بوده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA