ads

بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی افغانستان در سال 2011

  در عرصه فرهنگی و اجتماعی در جریان سال 2011 کنفرانس ها، نمایشگاه ها و سمینارهای زیادی در سطح کشور برگزار شد. در دهم دسمبر در پنجمین اجلاس وزرای فرهنگی کشورهای عضو ایکو، هئیت امنای  این سازمان با توجه به نامزدی شهر تاریخی غزنی، به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از این تصمیم اعلام حمایت […]

نویسنده: The Killid Group
11 جدی 1390

 

در عرصه فرهنگی و اجتماعی در جریان سال 2011 کنفرانس ها، نمایشگاه ها و سمینارهای زیادی در سطح کشور برگزار شد. در دهم دسمبر در پنجمین اجلاس وزرای فرهنگی کشورهای عضو ایکو، هئیت امنای  این سازمان با توجه به نامزدی شهر تاریخی غزنی، به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از این تصمیم اعلام حمایت کردند. همچنین در تاریخ سوم اپریل 2011، کابل شاهد كنفرانس دیگری در مورد جلب كمك هاي جهان براي احياي شهر تاريخي غزني بود. درين كنفرانس،‌ حكومت از نماينده گان كشورها و نهادهاي كمك كننده خواست تا بخاطر احيا و آماده سازي شهر غزني براي سال 2013 كمك مالي كنند. اما سوال این است که آمادگی ها برای استقبال از قرار گرفتن غزنی به عنوان پایتخت تمدن اسلامی در سال 2013 خوب پیشرفته است.

همچنین در این عرصه شاهد برگزاری کنفرانس های دیگری چون، کنفرانس انکشافی منطقوی در ماه فبروری در قندهار و سمینار دو رزه “هرات در گذر تاریخ” در ماه می هرات بوده ایم.

شرح بیشتر در مورد تحولات فرهنگی و اجتماعی مربوط به افغانستان در سال 2011 در گزارشی که توسط کلید گروپ تهیه شده است، در پی می آید:

 

الف – بررسی تحولات اجتماعی:

عوامل اصلی فقر در افغانستان

افغانستان بعد از سومالیا دومین کشور فقیر جهان خوانده شده است. یکی از عوامل اساسی فقر در کشور، بی برنامگی دولت یا عدم استراتیژی دقیق و همه جانبه برای بیرون رفت از این معضل می باشد. عدم برنامه ریزی دقیق برای شکوفایی اقتصاد دهات كه حدود 70 درصد جمعیت كل كشور را می سازد، می تواند به حیث عامل مهم فقر شناخته شود.

بیكاری:

بیكاری عامل ديگر فقر در كشور به خصوص دهات افغانستان است و وجود بیش از 4 میلیون جوان بیكار، خود بیانگر این واقعیت تلخ می باشد. سه دهه جنگ از بین رفتن زیربناهای اقتصادی، بیجا شدن صدها هزار نفر در داخل کشور و عدم کنترول نفوس در خانواده‌ها توانسته اين مشكل را چند برابر سازد. بر اساس آمار و ارقام رسمی منتشر شده حدود 3 میلیون جوان در کشور بیکار هستند. مسؤلان گفته اند، به منظور جذب نیروهای متخصص افغان از خارج، ازطریق سازمان بین المللی مهاجرت اقداماتي را انجام داده اند.

‌فساد اداری:

رئيس جمهور کرزی اواسط ماه دسمبر سال 2011، در مراسم روز جهانی تجلیل از مبارزه علیه فساد اداری گفت: عدم تطبیق قانون، معافیت، زورگویی، عدم اطمینان کارمندان دولتی به آینده و واسطه‌بازی از جمله عوامل مهم ناکامی دولت در امر مبارزه علیه فساد اداری بوده‌ است. رییس جمهور افزود: کشورهای خارجی در افغانستان ـ در برخی از موارد ـ از افراد متهم به فساد حمایت کرده‌اند که این موضوع باعث گسترش فساد در کشور شده است

افغان ها، رکورد دار مهاجرت در جهان:

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اواخر ماه جون سال 2011 اعلام کرد، پناهندگان افغان تا هنوز بزرگترین رقم مهاجران در جهان را تشکیل می دهند. گفته مي شود بيش از پنج میلیون افغان در ايران، پاكستان و كشور هاي اروپايي بسر مي برند. این درحالیستکه بر بنياد گفته هاي مقامات، ظرف یک دههء اخیر، بیش از پنج و نیم میلیون افغان به صورت داوطلبانه از کشورهای دیگر به خصوص ایران و پاکستان به کشور باز گشته اند. وزارت عودت مهاجرین همچنان گفته است در نظر دارد تا 60 شهرک را در 32 ولایت برای عودت کنندگان اعمار نمايد.

افزایش گرسنگی:

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت زراعت و آبیاری، سرمايه گذارى در بخش زراعت، در جريان سه دهه جنگ، 43 درصد کاهش داشته و منجر شده تا حدود9ميليون تن در کشور در فقر زنده گى کنند. وزير زراعت و آبياري اواخر ماه اكتبرسالروان در مراسم تجليل از روز جهاني غذا در کابل گفت: به منظور مبارزه علیه فقر و افزایش حاصلات زراعتی، قرار است حدود 20 هزار تُن تخم اصلاح شده تا ختم سال جارى براى دهاقين كشور توزيع شود. به گفته آقاي رحيمي ظرف 18ماه گذشته، بهاى برنج سه درصد و از جوارى تا 74درصد افزايش داشته و همين امر باعث افزایش مشكلات مردم و تشدید گرسنگی شده است.

افزایش فرار زنان و دختران از منزل:

در سال 2011 میلادی فرار زنان و دختران از منزل در افغانستان افزایش داشته است. مسئولان كميسيون مستقل حقوق بشر در ماه فبروي اعلام کردند، پدیده فرار از منزل میان زنان و دختران در گذشته ها هم اتفاق می افتاد، اما در جریان سال روان (2011) این مشکل دوبرابر افزایش یافته است. عواملي چون عدم آگاهی از تعلمیات شرعی، مداخلات خانواده ها میان زن و شوهر، نامزدی های اجباری، از موارد اساسي  فرار دختران و زنان از منزل خوانده شده است.

زنان قربانی عرف های ناپسند:

گرایش به عرف و عنعنات بـــــه حدی در جامعۀ افغانستان نفوذ كرده كه خانواده هـــــا خود را مكلف به انجام آن ها می دانند. در ایـــــن میان زنان افغان بیش از دیگران قـــــربانی چنین عنعنات ناپسند می شوند. در كنار اینكه آنان آگاهی از حقوق خود ندارند، دولت نیز حمایت چندانی از زنان به ویژه در ولایت های ناامن نکرده و زنان ناگزیر فدای خواسته های بیجای مردان زن ستیز می شوند.

قانون تنظيم عروسي‏ها:

وزارت عدلیه اواسط ماه اپريل از آماده سازی پیش نویس قانونی تحت نام “قانون تنظیم عروسی‏ها” خبرداد. مطابق به این قانون برخی مصارف گزاف در عروسی‏ها و رسم و رواج های نادرست، محدود یا ممنوع شده و هم چنين مهر حق شرعی خانم دانسته شده، اما طویانه به صورت کل منع قرار داده شده است. حضور بیشتر از 300 مهمان و استفاده مینوی غذایی بالاتر از سه صد افغانی نیز در این قانون منع شده است. در محافل عروسي، ‌مصارف اضافي و گزاف محدود شده است. همچنان لباس هايي كه خلاف رسم و رواج هاي محلي و  شريعت اسلام باشد، پوشیدن آن منع شده است

افزایش تولید مواد مخدر:

یک سروی جدید سازمان ملل متحد و وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان كه در ماه سپتمبر صورت گرفته نشان می‌دهد، کشت کوکنار و تولید آن در افغانستان در سالجاری نسبت به سال گذشته 7 درصد نسبت و اعتياد به مواد مخدر 143 درصد افزايش داشته است.  مقامات ملل متحد و افغان می‌گویند: بلند رفتن قیمت مواد مخدر دلیل اصلی افزایش کشت کوکنار و روی آوردن دهقانان به این کشت می‌باشد.

نگراني‌ از افزايش زنان معتاد در هرات:

مسئولان اداره مبارزه علیه مواد مخدر ولايت هرات اوايل ماه جولاي سالجاري اعلام نمودند، براساس تحقيقاتي كه از سوي این وزارت صورت گرفته درحال حاضر بيش از يك میليون تن از جمعيت كشور معتاد به مواد مخدر هستند كه 13 درصد  شانرا زنان تشكيل مي دهند. شمار معتادان زن در هرات نيز به بيش از 5 هزار تن رسيده است.

خشونت های خانواده گی:

در جامعه سنتی افغان، زنان بیش از هر بخش دیگر قربانی چنین مسایلی شده و مدام با خشونت ها و لت و كوب هایی از طرف شوهر مواجه می باشند. مطابق قانون اساسی، تعذیب انسان منع است و مجازاتی كه برای یک انسان مطابق جزایش داده می شود، نباید خلاف كرامت انسانی باشد، اما در خانواده های افغان هنوز هم زنان بر خلاف كرامت انسانی لت و كوب و مدام شكنجه می شوند.

معلولان و درد بیكاری:

از چهارم اپريل كه مصادف است با روز شهدا و معلولان در حالی در کشور تجلیل شد كه به گفتۀ معلولان، آنان از نظر اقتصادی و معیشتی در وضعیت دشواری قرار دارند و تعداد زیادی از آنان هم اكنون در شهرهای مختلف افغانستان به گدایی مشغول اند.  بر اساس آمار اتحادیه اروپا در هر پنج خانواده افغان یك معلول وجود دارد و آمار كل معلولان افغانستان تا یك میلیون نفر ذكر شده است. افراد دارای معلولیت از بی توجهی دولت نسبت به معلولان انتقاد كرده و خواستار بالا بردن امتیازات شان هستند

اطفال كارگر؛ آسيب پذير ترين قشر جامعه:

کارهای شاقه و طاقت فرسا، خشونت های فزیکی و روانی، تجاوز و سو استفاده جنسی و عدم دسترسی به تعلیم و تربیه از عمده ترین مشکلات کودکان در کشور به شمار می رود. بر اساس آمارها، هم اکنون حدود 30 درصد اطفال به کارهای شاقه و طاقت فرسا مشغول اند. بانكه دولت افغانستان کنوانسیون بین المللی حقوق اطفال را در سال 1373 امضا نمود ولي تا هنوز در وضعيت كودكان تغيرات مثبتي رونما نشده است.

جمع آوری گدایان روند ناکام:

با آنکه از طرح روند جمع آوری گداها در کشور حدود سه سال سپری می شود. طرحی که حکم آن توسط رئيس جمهور صادر شد و طرزالعمل كميسيون منع گدایی با عضویت 15 اداره همراه است. ولي تاهنوز هم شاهد افزایش روز افزون گداها در کشور ميباشيم تاحدی که این مسله به یک بحران اجتماعی تبدیل شده و در حال حاضر لاینحل باقی مانده است. بیشتر گداها در کشور اتباع پاکستان هستند و با زبان دری و پشتو هم آشنایی کامل ندارند.

کابل آلوده ترین پایتخت جهان:

نبود كاناليزاسيون و اماکن مشخص براي جمع آوری كثافات، نبود پاركينگ براي وسايط نقليه و غيره، مشكلاتيست كه همشهريان ما در کابل با آن ها مواجه هستند. اداره محیط زیست کشور در آغاز سال 2011 هشدار داد كه آلودگی هوا و محیط زیست، تنها تاثیر وسایط نقلیه دود زا و کارخانه ها نیست، بلکه سرک ها و جاده های خاکی و سیستم کهنه و کند جمع آوری کثافات (زباله ها) نیز مزید بر علت است.

معیشت:

با روند کنونی شهرنشینی در 20 یا 30 سال آینده بیش از نصف نفوس افغانستان در شهرها خواهند زیست. هرچه جمعیت شهرها افزایش می یابد به همان نسبت مشکلات شهری بیشتر می شود. مشکلاتی که در نهایت صحت و سلامت جان و روان مردم را به طور مستقیم در معرض خطر قرار می دهد، زیرا افزایش جمعیت موجب بروز مسایلی همچون کمبود انرژی، سنگینی ترافیک، آلودهگی هوا، آب و خاک و صدا، افزایش حجم زباله، بیکاری، فقر، خشونت، ناامنی های اجتماعی و بی سرپناهی میگردد.

غصب زمین و رهایشگاه ها:

دولت، غصب زمین را یکی از دشواری های جدی در برابر سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه مسکن می داند. در حال حاضر بیشتر از 3 میلیون جریب زمین از سوی زورمندان در کشور غصب شده که حدود 90 هزار جريب آن در ولايت هرات است. با آنكه كميسيون پسگيري اراضي غصب شده در هرات تشكيل شد ولي پس از مدتي روند فعاليت آن به نسبت آنچه برخي مسؤلان نفوذ غاصبين در پست هاي بلند دولتي ميخوانند كمرنگ گرديد.

نبود مسكن:

بر اساس ارقام رسمی، بطور مجموعی در 60 درصد خانه ها دو یا هم سه خانوار و در 40 درصد خانه ها یک خانوار زندگی می کند. اين وزارت اعلام کرده در منطقه ده سبز کابل طرح ساختمانی را زیر نام کابل نو روی دست دارد كه در دو مرحله بیشتر از 90000 واحد مسکونی را اعمار نمايد. این درحالیستکه در حال حاضر بیش از 17 میلیون نفر در شهرهای افغانستان زندگی می کنند که محل سکونت 50 در صد آنان در مناطق بی نقشه محسوب می شود. افغانستان با کمبود یک ملیون واحد مسکن روبرو است که در حدود 70 درصد آن در روستاها و 30 درصد آن ( که در حدود 300000 واحد می شود) در شهرها برآورد شده است.

ترافيک سنگين:

به منظور رسيده گي به اين مشكل وزارت داخله اوايل ماه دسمبر کمپاین وسیع یکماهه ای را زیر نام بهبود وضعیت ترافیک در هفت ولایت بزرگ کشور روي دست گرفت. این کمپاین به منظور تنظیم جریان ترافیک، برداشتن موانع، متوقف ساختن وسایط بدون اسناد قانونی و شیشه سیاه، پاک سازی پیاده رو ها، تنظیم و انتقال دست فروشان به محلات تعیین شده، راه اندازی شد.

افزایش قیمت مواد سوخت و استجواب وزرا:

پارلمان کشور در اواخر ماه نوامبر به دلیل افزایش قیمت مواد سوخت سه وزیر کابینه آقای کرزی را استجواب کرد.  نمایندگان اعلام کردند، «مافیای اقتصادی و فساد در حکومت» زندگی مردم را به جهنم مبدل ساخته است. وزير ماليه، احتکار و انحصار کالاها به ویژه سوخت توسط برخی تاجران را از دلایل اصلی افزایش قیمت ها عنوان کرد. نمایندگان مي گويند: در صورت نبود برنامه اقتصادی مناسب، شمار افغان هایی که زیر خط فقر زنده گی می کنند تا چند سال دیگر به 20 میلیون تن خواهد رسید. این درحالیستکه بر اساس پیش بینی سازمان ملل متحد، جمعیت افغانستان تا سال 2050 به هفتاد وشش میلیون نفر می رسد.

مرگ و مير ماداران:

وزارت صحت در ماه جولاي اعلام كرد: در هر سی دقیقه یک مادر در افغانستان جان خود را از دست می دهد: «بالاترین میزان مرگ و میر مادران در زمان ولادت و به دلیل خون ریزی زیاد صورت می گیرد موضوعی که ظرف دو ساعت باعث مرگ مادر می شود.

ب- بررسی وضعیت فرهنگی:

در این گزارش تلاش شده است تا مهم ترین رخدادهای فرهنگی که ظرف سال 2011 میلادی در کشور به وقوع پیوسته بررسی گردد.

افزایش چشمگیر وفعالیت رسانه یی در کشورشاید یکی از بزرگترین دست آورد حکومت افغانستان طی ده سال گذشته به ویژه درسال 2011 میلادی به شمار آید . تنها درو لایت غزنی بیش از 18 شبکه رادیویی  ودوشبکه تلویزیون دولتی وغیر دولتی و شماری از نشریه های چاپی فعالیت می کنند.

مرمت و باز سازی آبدات تاریخی: عمده ترین دستاورد های دولت افغانستان در سال گذشته در بخش مرمت آبدات تاریخی قلعه تاریخی اختیار الدین در هرات وهمچنان آبده های تاریخی در ولایت غزنی میباشد. طی سال 2011 در ولایت غزنی کار مرمت ده آبده تاریخی توسط سید مخدوم رهین وزیر اطلاعت وفرهنگ کشور رسما آغاز گردید. در سال 2011 به مناسبت گرامی داشت از  حضرت حکیم سنایی غزنوی سیمینار علمی وفرهنگی در کابل از سوی وزارت اطلاعات وفرهنگ تدویر گردیده وازشخصیت والای این شاعر تصوفی گرامی داشت به عمل آمد. سفر سیاحان خارجی نسبت به سال های گذشته در سال 2011 به ولایت غزنی کمرنگ بوده است. حمید الله سروری ریس اطلاعات وفرهنگ غزنی تایید میکند که نسبت عدم امنیت مطمین جهانگردان نتوانسته اند به ولایت غزنی سفر کنند. با آنکه دولت افغانستان هر سال از روز جهانگردی تجلیل می کند، اما به گفته کارشناسان وضعیت به گونه یی است که تلاش های مقامات این کشور برای جلب جهانگردان بیشتر به ناکامی روبرو شده است.

به تاريخ 4 مي 2011 ميلادي نخستین سمینار دو روزه تحت نام “هرات در گذر تاریخ ” با اشتراک فرهنگیان کشور در ولایت هرات برگزار شد. در اين سمينار وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور خواهان سهم گيري در پیشرفت، بازسازی و حفظ و نگهداری اثار باستانی این ولایت شد. هرات از جمله ولاياتي است كه بيش از 800 آبده تاريخي داشته و یکی از گهواره‌های تمدنی در منطقه محسوب مي گردد. پانزدههم سپتامبر 2011 میلادی ولی شاه بهره، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات به دلیل آنچه وی محدودیت وظیفه ای خواند استعفا نمود. آقای بهره دلیل استعفایش را مشکلات فرهنگی عنوان کرده گفت: کاهش در بست فوق ریاست اطلاعات و فرهنگ، کاهش تشکیل کارگاه کاشی تراشی، کاهش تشکیل مدیریت روزنامه اتفاق اسلام و مدیریت تئاتر هرات از جمله عوامل استعفای وی می باشند.مسئولان فرهنگی دراین ولایت هم چنان تاسیس 5 رسانه صوتی تصویری، ایجاد چند انجمن ادبی و کانون فرهنگی، چاپ ده ها اثر ادبی و ازدیاد چند انتشارات را ازمهمترین اقدامات فرهنگی در این ولایت ظرف سال 2011 میلادی عنوان می کنند.

در 28 دسمبر سالروان برای اولین بار، نمایشگاه عکسی تحت نام «افغانستان جدید از چشم افغان‌ها» در ولايت غور برگزار شد.  این نمایشگاه که از سوی «مرکز فوتو ژورنالیزم چشم سوم»، در غور تدویر یافت ، شامل ١٤٢ قطعه عكس بود که هدف آن، تشویق مردم به رشد فرهنگ صلح در افغانستان خوانده شد.

مسئولان ولایت بادغیس می گویند: در كنار چالشهای امنیتی در سال 2011 میلادی، ساخت و ساز مكاتب در آن رشد خوبی داشته و در حال حاضر 45 باب مکتب در سال جاري میلادی در آن ولایت تهداب گذاری و یا ساخته شده است. بادغيس از ولايت هايست كه از نظر تعليمي، امكانات محدودتري نسبت به دیگر ولايات دارد.

مسئولان فرهنگی در ولایت فراه مدعی اند: در حالیکه شهر کهنه فراه، شهر اسفندیار، کافرقلعه، مزار سید محمد، مزار شاه مبارک، مزار ابونصر فراهی و مزار سلطان امیر از آبده های مهم تاریخی این ولایت هستند، توجهی چندانی در مرمت آنها نشده است.

کنفرانس انکشافی منطقوی که به تاریخ 16 فبروری 2011 میلادی در شهر قندهار برگزارشد، مهمترین رویداد فرهنگی اجتماعی در آن ولایت تلقی می گردد. والیان قندهار، نیمروز، دایکندی، ارزگان، هلمند، زابل و نمایندگان بعضی سفارت خانه ها از کسانی بودند که در این کنفرانس حضور داشتند و تحولات اجتماعی، فرهنگی و بازسازی قندهار را به بحث گرفتند. همچنان در چهارم دسمبر، پولیس 13 اثر تاریخی را در ولایت قندهار از نزد قاچاقبران به دست آورد. شواهد نشان میدهد که قدامت تاریخی این آثار به حدود سه صد سال قبل می رسد.

چهاردهم مارچ 2011 میلادی نشست دو روزه ایکو در کابل به خاطر آماده سازی ولایت غزنی برای سال 2013، یکی از بحث های مهم این سازمان بود. شهر غزنی به‌ خاطر تاريخی بودن آن از سوی سازمان علمی و فرهنگی یونسکو، در ششمين گردهمايی وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی در ليبیا به عنوان پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 انتخاب شد.

سوم اپریل 2011، کابل شاهد كنفرانس دیگری در مورد جلب كمك هاي جهان براي احياي شهر تاريخي غزني بود. درين كنفرانس،‌ حكومت از نماينده گان كشورها و نهادهاي كمك كننده خواست تا بخاطر احيا و آماده سازي شهر غزني براي سال 2013 كمك مالي كنند.

هم چنان در دهم دسمبر سالروان میلادی در پنجمین اجلاس وزرای فرهنگی کشورهای عضو، هئیت امنای سازمان ایکو با توجه به برازنده گی شهر تاریخی غزنی، به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از این تصمیم اعلام حمایت کردند. باآن هم مسئولان درولایت غزنی می گویند: در حالیکه به سال 2013 چیزی باقی نمانده ولی تا حال فقط 40 درصد از آبده های این ولایت بازسازی شده اند.

22 اکتوبر سال 2011 میلادی سیمینار پکتیا در گذرگاه تاریخ در آن ولایت برگزار گردید. به گفته مسئولان آن ولایت این سیمینار به هدف روشن سازی زوایای مختلف تاریخ ولایت پکتیا در ادوار مختلف گذشته برگزار شده بود.

22 اکتوبر 2011 میلادی مشاعره‌اى تحت نام صلح به اشتراک صدها تن از شاعران و علاقمندان شعر در خوست برگزار شد. در اين مشاعره صدها تن از شاعران مرکز و ولسوالى هاى آن ولايت اشتراک کرده و برنامه صلح را در کشور به زبان شعر ستودند.

بتاریخ 18 اکتوبر، نظامیان آلمانی وافغان مستقر در بدخشان گفتمان فرهنگی را در پایگاه نظامیان آلمان برگزار کردند. مسئولان امور فرهنگی در ان ولایت گفته اند، این نشست به هدف تبادل تجارب، فرهنگ‌ها میان افغان‌ها و نظامیان آلمانی مستقر در بدخشان، برگزار شد.

دهم اکتوبر، خبرنگاران در ننگرهار، مقامات حکومت محلی را متهم کردند که گویا بطور سیستماتیک مانع دسترسی آنان به معلومات می گردند.

30 جولای 2011 میلادی از نه صد و پنجاه مین سالروز وفات حکیم ناصر خسرو بلخی با برگزاری سمینار علمی در ولایت بغلان یادبود به عمل آمد. گفتنی است در سال جاری میلادی مؤسسه تحصیلات عالی ناصر خسرو بلخی در ولایت دایکندی نیز مزین به نام ناصر خسرو تاسیس شده است.

بتاریخ 7 اپریل سال 2011 میلادی، نخستین همایش فرهنگی شورای عالی جوانان در بامیان با حضور معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شد. این سمینار به هدف بررسی ابعاد فرهنگی تاریخی بامیان تدویر یافت.

بتاریخ 21 جولای 2011 میلادی چاپ کتاب رنگین کمان اقوام» تالیف نویسنده و محقق مسیح ارزگانی به دست نشر سپرده شد که در نوع خود نظر به بی طرفی نسبت به گروه های قومی مختلف، یک اثر بدیع و سنت شکن به شمار می رود.

بتاریخ 4 دسمبر2011 سنگ بنای یک پارک فرهنگی با هزینهء بیش از هشت میلیون دالر امریکائی در ولایت بلخ گذاشته شد. این نخستین پارک فرهنگیست که در شهر مزار شریف کار آن شروع شده و تا سه سال آینده به بهره برداری سپرده خواهد شد.

بتاریخ 14 جولای 2011 میلادی دادنورانی روزنامه نگار مشهور کشور بر اثر سکته قلبی درگذشت. داد نورانی یکی از روزنامه نگاران مشهور افغانستان و از منتقدان سیاست های دولت بود که رحلت وی ضایعه بزرگی برای جامعه فرهنگی کشور محسوب می شود.

بتاریخ 22 اکتوبر 2011 میلادی آرامگاه سید جمال الدین افغان پس از ترمیم و بازسازی توسط داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افتتاح گردید. سید جمال الدین افغانی در سال 1217 خورشیدی در اسعد آباد کنر زاده شد و در سال 1275 خورشیدی در استانبول وفات کرد.

در ماه اکتوبر سالروان از نمایش فیلم مدرسه جلوگیری شد. فلم “مدرسه” توسط اسد اسکندر فلمساز افغان تهیه گردیده است. این فلم نمائى از وضعیت اسفبار مهاجران افغان در ایران می باشد. بنا به گزارش های خبری، سفارت ایران با استفاده از نفوذ خود در اداره کابل، از نمایش این فلم در سینماها جلوگیری کرد. این امر سبب شد تا وزیر اطلاعات و فرهنگ به ولسی جرگه احضار شود.

بتاریخ 10 نوامبر سال روان نمایشگاه عکاسی و نقاشی پاچاخان در کابل افتتاح شد. درین نمایشگاه بیست و دو اثر نقاشی که بیانگر گوشه های مختلف زنده گی خان عبدالغفار خان از بزرگان قبایل بود، به نمایش گذاشته شد.

بتاریخ 16 نوامبر2011 میلادی افغانستان شاهد برگزاری جرگه عنعوی بود که سی و نهمین کمیته لوی جرگه حاضر به اجرای فعالیت نشد. اعضای این کمیته گفتند که عدد 39 در میان مردم به دشنام ناموسی تعبییر شده و ما نیز حاضر به پذیرفتن مسوولیت در این کمیته نیستیم که لازم است تا مسئولان فرهنگی برای ازمیان رفتن خرافات و سنت های ناپسند تلاش بیشتری نمایند.

درسال 2011 میلادی در چارچوب شبکه های انترنتی، ادبیات و بخصوص ادبیات کشور هم، پیشرفت های کمی و کیفی کرده است. آگاهان امور معتقد اند، آسانی تولید و تکثیر مواد باعث ازدیاد این کمیت شده است.

نتیجه:

در بررسی مختصری که از ولایات کشور به عمل آمد ولایات هرات، بلخ و کابل در امر بازسازی فرهنگی ظرف سال 2011 میلادی پیشتاز بوده اند و به استثنای چند ولایت بزرگ کشور تحولات فرهنگی در سایر ولایات انگشت شمار و یا هیچ بوده که لازم است، مسئولان امور با برنامه ریزی، ابتکار و تشویق مردم، برای سهمگیری زمینه های بهسازی فرهنگی تلاش بیشتری نمایند.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA