ads

“بحمدالله که بازم دیدن رویت میسر شد” مصرع کمتر خوانده شده از غزلیات حافظ

نسخه خطی جدید دیوان غزلیات حافظ کشف شد.
رسانه‌های هندی گزارش می دهند که، انجمن آسیایی کلکته یک نسخه تازه از دیوان غزلیات حافظ شیرازی را دریک اقدام تصادفی کشف کرده اند.
بر بنیاد این گزارش‌ها،در این نسخه تازه که قدامت آن به هفتصد سال پیش بر می گردد و حاوی امضا و مهر طلایی شاه‌جهان یکی از پادشاهان مغول هند است یکی از غزلیات حافظ که در نسخه های پیشین وجود نداشته با مصرع “بحمدلله که بازم دیدن رویت میسر شد” نیز پیدا شده است.

نویسنده: zekria
16 حوت 1395
“بحمدالله که بازم دیدن رویت میسر شد” مصرع کمتر خوانده شده از غزلیات حافظ

نسخه خطی جدید  دیوان غزلیات حافظ کشف شد.
رسانه‌های هندی گزارش  می دهند که، انجمن آسیایی کلکته یک نسخه تازه از دیوان غزلیات حافظ شیرازی را  در یک اقدام تصادفی کشف کرده اند.
بر بنیاد این گزارش‌ها،در این نسخه تازه کشف شده که قدامت آن به هفتصد سال پیش بر می گردد و حاوی امضا و مهر طلایی شاه‌جهان یکی از پادشاهان مغول هند است یکی از غزلیات حافظ که  در نسخه های پیشین وجود نداشته با مصرع “بحمدلله که بازم دیدن  رویت  میسر شد” نیز پیدا شده است.
کارشناسان انجمن آسیایی گفته اند که شاه‌جهان این نسخه را برای کتابخانه‌ای شخصی اش تهیه  کرده  است.
در گزارش‌ها  در مورد دریافت این نسخه تازه از غزلیات حافظ آمده است  که انجمن آسیایی در پی جستجوی آثار خطی باقیمانده از میرزا غالب شاعر هندی برای بزرگداشت از 220 مین زاد روز او با  دست نویسی برخوردند  که نسخه تازه دیوان حافظ است.
محققان هندی گفته اند که نحوه انتقال این نسخه را با  محققان بخش زبان  و ادبیات در ایران  شریک کرده اند.
گفتنیست که خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی یکی از شعرای مشهور ایران است  که در سال 727 هجری قمری متولد شد و در سال 792 قمری در ایران درگذشت.
او یکی از سخنوران نامی جهان است و بیشتر اشعارش به سبک غزل است که به غزلیات حافظ شهرت دارند.
در قرن‌های هجدهم و نوزدهم اشعار حافظ  به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA