ads

باشندگان هرات از افزایش سگ های ولگرد نگران اند

مسئولان صحی و شماری از باشنده‌های ولایت هرات از وجود سگ‌های ولگرد در ساحات مختلف این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
14 اسد 1398
باشندگان هرات از افزایش سگ های ولگرد نگران اند

مسئولان صحی و شماری از باشنده‌های ولایت هرات از وجود سگ‌های ولگرد در ساحات مختلف این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

به باور آنان، این حیوانات باعث ایجاد ترس و وحشت شده و حتی در برخی از مناطق مسکونی شماری از افراد را گزیده‌اند.

ماه سلطان، مادری است که دو پسرش  به اثر گازگرفتگی سگ‌های ولگرد در شفاخانه حوزوی بستری شده‌اند. وی می گوید:« بیشتر از سال‌های قبل سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف هرات مشاهده می‌شود.»

این مادر که اکنون با مشکلات اقتصادی نیز مواجه می‌باشد، از داکتران می‌خواهد که برای تداوی پسران مریض‌اش رسیدگی بهتر نمایند.

در کنار شهروندان هرات، شماری از مسئولان صحی نیز  از موجودیت سگ های ولگرد داخل شهر ابراز نگرانی می‌کنند.

محمدعارف جلالی، سر طبیب شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید که روزانه دست کم 10 تن از باشندگان این ولایت به اثر گاز گرفتگی سگ‌های ولگرد به این مرکز صحی جهت تداوی مراجعه می‌نمایند.

او هم چنان می افزاید:« طی سال روان 2 تن به دلیل گازگرفتگی سگ‌های ولگرد و دیوانه، جان خود را از دست داده‌اند.»

از سوی هم عبدالحکیم تمنا، رئیس اداره صحت عامه هرات می‌گوید که در گذشته این اداره مسئولیت تزریق مواد سمی به غذای سگ‌های ولگرد را برعهده داشت؛ اما این اداره هم اکنون به دلیل کمبود امکانات و نیروی کار هیچ مسئولیتی در قسمت جمع آوری سگ‌های ولگرد ندارد.

غلام حضرت مشفق، شاروال هرات می‌گوید که این اداره به همکاری دیگر اداره های مسئول در تلاش ایجاد کمیسیونی به منظور جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر می‌باشند.

اداره‌های شاروالی و صحت عامه  در سال های گذشته جهت جمع آوری سگ های ولگرد برنامه مشترک داشتند؛ اما به باور اغلب این برنامه نتیجه‌ی قناعت بخشی به دنبال نداشته است.

غلام فاروق مجروح، نماینده مردم هرات در پارلمان، اداره های صحت عامه و شاروالی را به نداشتن برنامه‌ای منظم و جدی جهت جمع آوری این حیوانات متهم می‌نماید.

براساس معلومات مسئولان صحی، شماری از سگ‌های ولگرد داخل شهر به بیماری‌های مختلف به شمول مریضی سگ دیوانه مبتلا هستند که این بیماری از طریق سگ گزیدگی به انسان‌ها هم سرایت می کند و به همین دلیل متخصصان صحی توصیه می‌کنند در صورتی که فردی دچار گازگرفتگی سگ شد، باید سریع جهت تزریق واکسین به نزدیک‌ترین مرکز صحی منتقل شود.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA