ads

بازی با جان مردم در شاهراه ها

این روزها علاوه بر انتحاری و بمباران کورکورانه آیساف، دریوران چرسی و الکولی نیز بلای جان مردم شده و سفر مسافران را مرگ بار ساخته است. به تازگی مسؤلان ولایت بلخ از افزایش حوادث ترافیکی به علت نشه بودن رانندگان در جاده های این ولایت خبر می دهند. سمونمل محمد آجان محبت مدیر ترافیک ولایت بلخ به کلید گفت: “در سال روان در این ولایت از 213 واقعه ترافیکی، 70 آن در شاهراه ها رخ داده که در آن 32 تن جان باخته و 172 تن زخمی شده اند.”

نویسنده: The Killid Group
5 میزان 1390
بازی با جان مردم در شاهراه ها

این روزها علاوه بر انتحاری و بمباران کورکورانه آیساف، دریوران چرسی و الکولی نیز بلای جان مردم شده و سفر مسافران را مرگ بار ساخته است.

به تازگی مسؤلان ولایت بلخ از افزایش حوادث ترافیکی به علت نشه بودن رانندگان در جاده های این ولایت خبر می دهند.

سمونمل محمد آجان محبت مدیر ترافیک ولایت بلخ به کلید گفت: “در سال روان در این ولایت از 213 واقعه ترافیکی، 70 آن در شاهراه ها رخ داده که در آن 32 تن جان باخته و 172 تن زخمی شده اند.”

محبت افزود: یکی از علت های عمده حوادث ترافیکی در شاهراه ها، استعمال مواد نشه آور و الکولی است.

وی دریوری در حال سکر و نشه را براساس قانون جرم دانسته می گوید، در صورتی که شخص نشه مرتکب حادثه ترافیکی گردد، بر اساس ماده 67 ترافیک جاده، به یک الی 6 سال حبس و یا پرداخت یک الی 12 هزار افغانی محکوم می گردد.

مدیر ترافیک بلخ اشتباهات انسانی، عوارض تخنیکی، کم عرض بودن سرک، و عدم رعایت قواعد ترافیکی را از دیگر عوامل بروز رویدادهای ترافیکی می داند.

به گفته محبت اگر کسی در حال نشه به مواد مخدر و یا الکل منجر به حادثه ترافیکی گردد، بر جرمش افزوده می شود.

وی آمار مشخصی از حادثات ترافیکی ناشی از استعمال مواد نشه آور ارائه نکرد اما گفت که متخلفان پس از معاینه خون توسط ریاست صحت عامه،  به ارگان های عدلی و قضایی معرفی می شوند.

مدیر ترافیک ولایت بلخ بدون اشاره به برنامه مشخص برای جلوگیری از این گونه رویداد ها گفت: در داخل شهر مزار شریف و شاهراه ها  کار روی جلوگیری از به وقوع پیوستن حادثات ترافیکی جریان دارد.

شماری از دریوران نیز با تائید مصرف چرس و الکول از سوی رانندگان در حین رانندگی، آن را جرم پنداشته و از  دلایل اصلی افزایش حوادث ترافیکی آن را می دانند.

محمد یاسین که خود راننده است با جرم دانستن رانندگی در حالت سکر می گوید: وی این اجازه را به خود نمی دهد که با جان مردم بازی کند اما بسیاری از رانندگان با توقف در دو راهی حیرتان خود را خوب نشه کرده و سپس حرکت می کنند.

به گفته محمد یاسین بیشتر حوادث رانندگی در شاهراه ها، در اثر سرعت بیش از حد، عدم دقت راننده و استعمال مواد نشه کننده روی می دهد.

در همین حال محمد عمر یکی دیگر از دریوران می گوید: مسلکی نبودن دریوران نیز از عوامل حوادث ترافیکی است که منجر به کشته و زخمی شدن افراد می گردد.

مسافرین نیز با شکایت از تیز رانی و استفاده دریوران از مواد نشه زا؛ زندگی خود و خانواده شان را در سفرهای بین شهری در خطر می بینند.

احمد شاه که مسافر کابل است، معتقد است که شماری از دریوران در هوتل های بین راه، مکان مشخصی برای چرس زدن دارند.

محمد جاوید نیز در سفرش به مزار، از غیر عادی بودن رفتار دریور بس شکایت داشته و می گوید:  موتر بس آنان حالت عادی نداشت و با تیز رانی باعث تشویش و نگرانی مسافرین شد.

وی از دریوران خواست تا با جان مردم بازی نکرده با فکر آرام دریوری کنند.

مسؤلان ریاست صحت عامه ولایت بلخ نیز دلیل اکثر حوادث دلخراش را که منجر به کشته و زخمی شدن مسافران در شاهراه ها شده است، نشه کردن دریوران در هنگام رانندگی می دانند.

غوث الدین انوری رئیس صحت عامه ولایت بلخ با اشاره به افزایش آمار حوادث ترافیکی در 5 ماه نخست سال روان می گوید: بنا به گفته های مسافران، اکثر دریوران در شاهراه ها چرس می کشند.

مصرف چرس و الکل در بین دریوران به ویژه رانندگان شاهراه ها به عادت خیلی بد و خطرناک تبدیل شده است، عادتی که در این اواخر منجر به اکثر حوادث ترافیکی در جاده ها و داغدار کردن خیلی از خانواده شده است. این گونه حوادث هر روزه در شاهراه های کشور رخ می دهد ولی متاسفانه پولیس شاهراه ها و مسئولان ترمینل های مسافربری به سادگی از کنار آن می گذرند و بیم آن می رود که آمار قربانیان جاده از قربانیان جنگ پیشی بگیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA