ads

بازیگری که از رویارویی با مشکلات نمی‌ترسد

هنرپیشه های زن در کشور با موانع اجتماعی و فرهنگی متعددی روبه‎رو هستند. چنان که دیده شده است، فعالیت‎های آن‎ها در بعضی موارد با واکنش‎های منفی شماری از افراد جامعه مواجه شده است. این هنرپیشه‎ها، به خاطر فعالیت های هنری شان، مجبورند با مشکلات زیادی در جامعه مبارزه کنند.

نویسنده: zekria
13 حمل 1396
بازیگری که از رویارویی با مشکلات نمی‌ترسد

هنرپیشه های زن در کشور با موانع اجتماعی و فرهنگی متعددی روبه‎رو هستند. چنان که دیده شده است، فعالیت‎های آن‎ها در بعضی موارد با واکنش‎های منفی شماری از افراد جامعه مواجه شده است. این هنرپیشه‎ها، به خاطر فعالیت های هنری شان، مجبورند با مشکلات زیادی در جامعه مبارزه کنند.
عادله سادات نمونه‌ای از چنین هنرپیشه‎های زن است. وی در ولایت هرات، به عنوان یک هنرپیشه در بخش تیاتر کار میکند. او علاوه بر تیاتر در برخی از سریال‌های تلویزیونی نیز حضور مییابد و با رسانههای محلی این ولایت همکاری‌های تنگاتنگی دارد.
او می‌گوید به خاطر این که چهره هنری‎اش از طریق رسانه‌ها برای مردم آشکار شده، شماری از افراد جامعه وی را به دیده منفی مینگرند و مورد آزار و اذیت قرار میدهند. اما این دختر هنرپیشه با توجه به علاقه‎ای که به کار هنری‎اش دارد، تاکنون تن به موانع اجتماعی نداده و تلاش کرده در مقابل این گونه مشکلات مبارزه کند. او می‎گوید: “من از کوچکی به هنر بازیگری در سینما و تیاتر علاقه داشتم، از وقتی که از مهاجرت برگشته و به ولایت هرات آمدم، این فرصت را یافتم که عملاً کار مورد علاقه‌ام یعنی بازیگری را آغاز کنم. ولی موانع اجتماعی زیاد است؛ چون عدهای از مردم دوست ندارند که دختران یا خانم‌ها در سینما و تیاتر کار کنند. تاکنون گپ‌های مردم خیلی اذیت و آزارم داده ولی به این گونه مشکلات اعتنا نکرده و فقط به کار و هدفم فکر کرده‌ام. البته خانواده‌ام در این کار مرا تشویق و حمایت میکنند، آن‎ها دوست دارند که فعالیت‌های هنری‌ام را ادامه بدهم.”
عادله سادات در اداره شاروالی هرات در بخش تیاتر کار میکند و از این طریق نمایش‎نامه‌های آموزشی پیرامون فعالیت‌های شاروالی هرات اجرا می‌کند. وی علاوه بر سهمگیری در نمایشات تیاتر با برخی سریال های تلویزیونی نیز همکاری دارد. او با بازی در سریال “زبان زرگری” به کارگردانی عبدالرشید عظیمی، توانایی بازیگری‌اش را به نمایش گذاشته و توانسته در ولایت هرات و فراتر از این ولایت محبوبیت کسب کند. عادله به دنبال این سریال مورد توجه سینماگران قرار گرفته و برای وی در سریال دیگری با نام “سعید و سحر” نقش داده شده است.
عادله سادات میگوید: “بازیگری کار اصلی من است که تاکنون در سریالها، فلم های کوتاه و تیاتر در نقشهای مختلف حضور یافته‎ام.” او در عین حال در تلویزیون های محلی هرات، نیز برخی برنامه های موسیقی و طنزی- تمثیلی را پیش میبرد.
وی هدفش از انتخاب بازیگری در سینما و تیاتر را چنین بیان میکند: “میخواهم به همه افغان ها نشان بدهم که خانم ها جرئت کار کردن را دارند، به خصـوص در عرصــه هنـــر. همـیشـه کوشش میکنم مشکلات جامعه به خصوص مشکلات خانم ها را از طریق هنر به نمایش بگذارم. اما نمی خواهم فعالیت های هنری‎ام خارج از چوکات اسلامی باشد.”
این دختر هنرپیشه اکنون متعلم صنف دوازدهم در “لیسه مهری” ولایت هرات میباشد و در کنار درس هایش به فعالیت های هنری و ورزشی نیز ادامه میدهد. وی در بخش ورزش علاقه شدید به رشته تکواندو دارد.
گفتنی است که عادله سادات در ولایت دایکندی متولد شده و بعــداً خانــواده وی بــه ولایت بلخ کوچیده‎اند. عادله سادات در شهر مزار شریف تا صنف چهارم آموزش دیده است. پس از آن، خـانــواده وی به کابــل نقــل مــکان کــرده‎انــد و عـادلهسـادات درس هایش را تا صنف دهم در لیسه “سیدالشهداء” در کابل دنبال کرده است. به گفته خود این هنرپیشه، اکنون وی مدت دو سال است که با خــانــواده‌اش در ولایت هــرات زندگی می‎کند و او در کنار ادامه درس هایش در این ولایت، فعالیت های هنریاش را نیز موفقانه به پیش میبرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA