ads

باج گیری گروه طالبان از پروژه های میثاق شهروندی در غرب کشور

کلیدگروپ طبق معلومات منابع محلی دریافته است که در ولایت‌های حوزه غرب زورمندان و مخالفان مسلح پروژه‌های میثاق شهروندی را در برخی از ساحات ولایات این حوزه در کنترول داشته و میلیون‌ها افغانی از این درک سود می‌برند.

جمشید مجددی
9 جوزا 1398
باج گیری گروه طالبان از پروژه های میثاق شهروندی در غرب کشور

کلیدگروپ طبق معلومات منابع محلی دریافته است که در ولایت‌های حوزه غرب زورمندان و مخالفان مسلح پروژه‌های میثاق شهروندی را در برخی از ساحات ولایات این حوزه در کنترول داشته و میلیون‌ها افغانی از این درک سود می‌برند.

پروژه‌های برنامه میثاق شهروندی به کمک مالی بانک جهانی در افغانستان برای اشتغال‌زایی و سهولت بخشیدن روند زندگی مردم در تمامی مناطق از سال 1396 خورشیدی روند تطبیق آن آغاز شد.

براساس طرزالعمل این برنامه، شوراهای محل در زمینه تطبیق پروژه‌های این برنامه نقش کلیدی را دارند؛ اما اکنون مسوولان اداره‌های انکشاف دهات و اعضای شوراهای ولایتی حوزه غرب می‌گویند که زورمندان محل و حتی گروه طالبان در بعضی از ساحات ولسوالی‌های نا امن در شوراهای محل عضویت داشته و از آن پروژه‌ها بیشتر مستفید می‌شوند.

شماری از اعضای شوراهای ولایتی حوزه غرب اظهار می‌دارند که گروه طالبان از هر پروژه 10 فیصد سهم اخاذی می‌گیرند.

بهره برداری 175 پروژه  از مجموع 908 پروژه

براساس آمارهای اداره‌های انکشاف دهات ولایات حوزه غرب 908 پروژه برنامه میثاق شهروندی با هزینه 800 میلیون افغانی و 4.5 میلیون دالر در 13 ولسوالی نا امن ولایات غربی و 6 ناحیه هرات روی دست گرفته شده که از این میان طی دو سال اخیر 175 پروژه تکمیل و به بهره برداری سپرده شده است.

ساخت شبکه‌های آبرسانی، حفر چاه، قیرریزی سرک‌ها، برق سولری، اعمار مکاتب و دیوارهای استنادی، ساخت کانال‌ها، بندها و سربندها از جمله بخش‌های اساسی پروژه‌های برنامه میثاق شهروندی دانسته می‌شود.

برخی از روسای اداره‌های انکشاف دهات تشدید جنگ در برخی از ولسوالی‌ها، تهدیدات امنیتی و  مشکلات اجتماعی را از چالش‌های اصلی فرا روی پروژه‌های برنامه میثاق شهروندی عنوان می کنند.

به گفته مسوولان حدود 40 پروژه خورد و کلان در نواحی شهر هرات و ولایت بادغیس بنا به مشکلات فوق متوقف شده بود و یا هم کیفیت کار آن پروژه‌ها را پایین آورده است.

پروژه های میثاق شهروندی در ولایت هرات

پروژه‌های میثاق شهروندی طی چهار سال در ولسوالی‌های نبستا نا امن هرات چون فارسی، زنده جان، اوبه، پشتون زرغون، کرخ و کهسان و نواحی 9 تا 15 شهر هرات نیز روی دست گرفته شده است.

جهانتاب طاهری عضو شورای ولایتی هرات بیان می‌دارد که پروژه‌های میثاق شهروندی در اختیار زورمندان قرار دارد و آنان اقارب و نزدیکان خود را در شوراهای محل جای داده‌اند تا اینکه بتوانند از پول این پروژه‌ها سود بیشتر بدست آورند.

وی همچنان تصریح می کند که برعلاوه این گروه طالبان نیز از پروژه‌های میثاق شهروندی اخاذی می‌کند.

بانو طاهری نظارت‌های اعضای شورای ولایتی را در راستای شفافیت پروژه‌های میثاق شهروند ضعیف و بی‌نتیجه می‌داند.

وی شفافیت پروژه‌های میثاق شهروندی را به دلیل فساد گسترده در بدنه حکومت دور از تصور بیان می‌کند.

در همین حال آغا محمد صدیقی رییس اداره انکشاف دهات ولایت هرات اخاذی از پروژه‌های میثاق شهروندی توسط گروه طالبان را تائید و یا رد نمی‌کند؛ اما موضوع در اختیار قرار گرفتن پروژه‌های این برنامه از سوی زورمندان را نمی‌پذیرد.

به گفته وی، در قریه‌های نا امن ولسوالی‌های ذکر شده که خارج از حاکمیت دولت می‌باشند؛ مخالفان مسلح دولت عضویت شوراها را می‌توانند داشته باشند و حتی آنان پروژه‌های این برنامه را سرپرستی می‌نمایند.

آقای صدیقی تاکید می‌کند که از طریق برنامه میثاق شهروندی 300 پروژه در شش ولسوالی هرات روی دست گرفته شده است که از این میان بیش از 100 پروژه تکمیل و کار دیگر پروژه‌های نیز جریان دارد.

به گفته رییس اداره انکشاف دهات هزینه مجموعی این پروژه‌ها در ساحه هرات 4.5 میلیون دالر در نظر گرفته شده که برای هر پروژه 30 تا 50 هزار دالر اختصاص یافته است.

در کنار این؛ بیش از 100 تخته سولر که جهت بهره برداری از شبکه‌های آبرسانی پروژه‌های میثاق شهروندی از کشورهای جاپان و چین خریداری شده بود، اکنون آقای صدیقی می‌گوید که این سولرها قرار بود سال قبل از مرز ایران وارد افغانستان شود؛ اما تحریم‌های آمریکا بر ایران مانع انتقال سولرها شده است.

اداره انکشاف دهات حالا به دنبال راه بدیل برای انتقال سولرها به داخل کشور می‌باشد.

با وجود 6 ولسوالی هرات نواحی 9 تا 15 شهر هم از پروژه‌های میثاق شهروندی مستفید می‌شوند.

جاوید جویان آمر سکتوری و تخنیکی اداره شاروالی هرات می‌گوید که از دو سال به اینسو 177 پروژه در این 6 ناحیه از طریق برنامه میثاق شهروندی در نظر گرفته شده که تا حال کار 26 پروژه تکمیل گردیده است.

وی اختلافات بین اعضای شوراهای محل را جهت تطبیق پروژه های این برنامه یکی از چالش‌های اصلی قلمداد می‌کند.

جویان اضافه تاکید دارد؛ نظارت اداره شاروالی نشان می‌دهد که به دلیل اختلافات میان اعضای شوراها حدود 20 پروژه نواقص پیدا کرده بود که ساخت آنها دوباره صورت گرفت.

تطبیق پروژه های میثاق شهروند در هفت ولسوالی سه ولایت

در غور، بادغیس و فراه تنها در 7 ولسوالی این ولایات پروژه‌های میثاق شهروندی تطبیق می‌شود که در این مناطق هم به گفته مسوولان تهدیدات امنیتی و جنگ مانع تطبیق برخی از پروژه‌های این برنامه در برخی از مناطق شده و می‌شود.

شاه محمود نعیمی معاون شورای ولایتی فراه می‌گوید:”گروه طالبان در این ولایت نفوذ بیشتر دارد و اعضای این گروه از هر پروژه میثاق شهروندی ده فیصد اخاذی می‌کند.”

آقای نعیمی همچنان می‌افزاید که نا امنی و اخاذی گروه طالبان از پروژه‌های این برنامه باعث شده است تا پروژه‌ها با کیفیت پایین تطبیق شوند.

به گفته وی تامین امنیت یکی از اولویت‌های اساسی جهت شفافیت پروژه‌های انکشافی به شمول پروژه‌های برنامه میثاق شهروندی می‌باشد.

فضل‌الرحمن سروری سرپرست اداره انکشاف دهات ولایت فراه اخاذی از پروژه‌های میثاق شهروندی را از سوی گروه طالبان تائید می‌کند؛ اما رقم آن را مشخص نمی‌کند.

وی بیان می‌دارد که 109 پروژه با هزینه 200 میلیون افغانی برای ولسوالی‌های بکواه و پرچمن اختصاص یافته است؛ اما از این رقم تنها 25 پروژه در قریه‌های پرچمن تکمیل شده است.

آقای سروری اظهار می‌دارد که در ولسوالی بکواه به دلیل تشدید جنگ و تهدیدات امنیتی فقط کار سروی پروژه‌ها پایان یافته است و تا اکنون از آغاز کار عملی آنها خبری نیست.

براساس معلومات ریاست احیاء و انکشاف دهات بادغیس، 281 پروژه با هزینه 200 میلیون افغانی در ولسوالی های جوند و مقر این ولایت روی دست گرفته شده است.

بختیار الکوزی رییس انکشاف دهات ولایت بادغیس می‌گوید که در ولسوالی‌های متذکره تهدیدات امنیتی و گاهی هم جنگ جریان دارد.

وی به همین اساس اخاذی از پروژه‌های میثاق شهروندی توسط گروه طالبان در این ساحات امکان پذیر میداند؛ اما رقم اخاذی را مشخص نمی‌سازد.

به گفته وی معضل تهدیدات امنیتی حتی سبب توقف و کندی کار پروژه‌های میثاق شهروندی شده است.

رییس انکشاف دهات بادغیس تصریح می‌کند که مخالفان مسلح دولت به خاطر مشکل فوق از پروژه‌های میثاق شهروندی نیز مستفید می‌شوند.

در غور ولسوالی‌های تولک، شهرک و لعل و سرجنگل تحت پوشش برنامه میثاق شهروندی قرار گرفته‌اند.

محفوظ‌‌الله فکور رییس اداره انکشاف دهات ولایت غور اخاذی گروه طالبان را از پروژه‌های میثاق شهروندی رد نمی‌کند؛ اما می‌گوید که تهدیدات امنیتی، اختلافات و مسایل حقوقی در شوراهای محل، اقلیم سرد و فاصله راه‌های ولسوالی‌ها روند اجرای پروژه‌های این برنامه را در این ولایت به مشکل مواجه کرده است.

آقای فکور می‌افزاید که در ولایت غور 261 پروژه با هزینه 300 میلیون افغانی این برنامه شامل پلان شده که با گذشت دو سال تنها 67 پروژه به بهره برداری سپرده شده است.

به گفته وی کار 12 پروژه بنابه مشکلات ذکر شده متوقف گردیده است.

رییس اداره انکشاف دهات غور همچنان می‌گوید:”بسیاری از  اعضای شوراهای محل بی‌سواد می‌باشند و به همین دلیل مسایل حقوقی را ایجاد نموده که بنا به همین موضوع در قسمت تطبیق پروژه‌ها اختلاف نظر میان اعضای شوراها به وجود آمده است.

به گفته وی کارمندان اداره انکشاف دهات به دلیل تهدیدات امنیتی نمی‌توانند در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور با اینکه اخاذی و فساد در راستای تطبیق برنامه میثاق شهروندی را می‌پذیرد؛ ولی اطمینان می‌دهد که در صورت ثبت شکایت در این زمینه اداره محلی به این مشکلات رسیدگی خواهد کرد.

با این همه شماری از مستفید شونده‌ها و اعضای شوراهای محل از مکانیزم تطبیق پروژه های برنامه میثاق شهروندی انتقاد می‌کنند.

آنان می‌گویند که بسیاری از پروژه‌ها باید به گونه تخنیکی و مسلکی اجرا شود؛ اما به دلیل اینکه کار این پروژه ها به افراد غیر مسلکی سپرده شده کیفیت پروژه ها را پایین آورده است.

برخی از اعضای شوراهای محل هم‌چنان بیان می‌دارند که بدون مشوره و نظر خواهی آنان چند فرد مطرح در شوراها جهت تطبیق پروژه‌های میثاق شهروندی تصمیم می گیرند.

این اعضای شوراهای محل از مسوولان انکشاف دهات می‌خواهند که کار این پروژه‌ها را به افراد مسلکی بسپارند.

برنامه میثاق شهروندی با هزینه یک میلیارد دالر جایگزین برنامه‌‌ی همبستگی ملی شده است، این برنامه در سال 1391 خورشیدی در بسیاری از ولایات کشور آغاز و قرار است به مدت 10 سال و در سه مرحله پروژه‌های آن اجرا شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA