ads

امسال پسته‌های بدخشان بی‌حاصل بود

ریاست زراعت بدخشان در حالى از حاصل ندادن جنگلات پسته در سال جارى خبر می‌دهد که سال گذشته حاصلات این میوه قیمتى در این ولایت به 5 هزار تُن می‌رسید.

نویسنده: The Killid Group
14 جدی 1392
امسال پسته‌های بدخشان بی‌حاصل بود

ریاست زراعت بدخشان در حالى از حاصل ندادن جنگلات پسته در سال جارى خبر می‌دهد که سال گذشته حاصلات این میوه قیمتى در این ولایت به 5 هزار تُن می‌رسید.

پسته، یکى از محصولات مهم بدخشان را تشکیل می‌دهد، اما امسال هیچ حاصلی از جنگلات پسته در این ولایت به دست نیامده است.

انجنیر محمد عالم عالمی، رییس زراعت و مالداری بدخشان به پژواک گفته که حدود ١٠ هزار هکتار جنگل پسته در ولسوالی‌های یاوان، یفتل پایین، ارگو، کشم، تیشگان و شهر بزرگ وجود دارد. وى افزوده که سال گذشته از این جنگلات، 5 هزار تُن پسته به دست آمد، اما امسال به علت تغییر اقلیم و قطع درختان به صورت غیرقانونى، هیچ حاصلى به دست نیامده که  یک ضربه بزرگ اقتصادى پنداشته می‌شود.

رییس زراعت بدخشان می‌گوید، باشندگان محلاتى كه در آن جنگلات پسته وجود دارد، نیز گفته اند كه امسال به علت آب و هواى نامناسب، حاصل نگرفته و از این جهت با خسارات هنگفت مالى مواجه شده اند. عالمى گفته: “با آن‌که در جریان جنگ‌هاى گذشته، بسیاری از جنگلات پسته قطع گردیده، اما در برخی ولسوالی‌ها هنوز هم جنگلات رو‌ به رشد بوده و تلاش‌ها براى احداث جنگلات پسته جریان دارد.”

بدخشان، ولایت کوهستانی است و اکثر باشندگان آن مصروف زراعت و مالداری می‌باشند. اما در صورت نامناسب بودن وضعیت اقلیمی، محصولات بدخشان صدمه می‌بیند و مردم این ولایت را با مشکلات اقتصادى روبه‌رو مى‌سازد.

ده‌ها هزار هکتار جنگلات پسته که یکى از میوه‌هاى خشک و قیمتى می‌باشد، در کندز، سمنگان  بغلان و مناطق سرحدى ولایات بادغیس و هرات به شکل خودرو و غرس‌شده وجود دارند که سالانه از فروش و صادرات حاصلات آن، ملیون‌ها دالر به دست مى‌آید. دولت، همه سال، تاریخ معینی را براى جمع‌آورى پسته اعلام می‌کند که به نام “شول” یاد می‌شود. مردم در این تاریخ بسته‌ها را جمع‌آوری می‌كنند، و از درك فروش آن، امرار معیشت می‌نمایند. اما مردم در برخى ولایات مطابق دستور دولت عمل نكرده و پسته‌ها را نیم‌خام چیده اند كه در نتیجه محصول آن كم شده است.

یک کیلو پسته پوست‌دار، نظر به کیفیت آن، از 200 تا 700 افغانى و یک کیلو مغز آن ٩٠٠ تا ١٤٠٠ افغانى به فروش می‌رسد. با این حال، از جمله چهار نوع پسته، بادامى و کاغذى آن کیفیت و قیمت بیش‌تر دارد.

به گفته مسوولان محلى، هزاران هکتار جنگل پسته، طی سه دهه گذشته، توسط زورمندان و مردم عام در این ولایات از بین رفته است. اما وزارت زراعت می‌گوید که فعالیت‌های این وزارت، در بخش احیای جنگلات در 11 سال گذشته، منجر به احیای بیش از ٢٥ هزار هکتار در ولایات داراى جنگلات پسته شده است.

مسوولان در این وزارت هم‌چنین تأكید می‌كند، حدود ٢٠٠ هکتار جنگل پسته را در بادغیس به هدف رشد و انکشاف جنگلات پسته و تولیدات آن، احیا مى‌کند. به گفته این مسوولان، احیاى این جنگلات، بیش از ٢٥ ملیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت زراعت در نظر گرفته شده است.

وزارت زراعت می‌گوید که تنظیم منابع طبیعی، یکی از چهار ستون استراتیژی ملی انکشاف زراعت را تشکیل می‌دهد و حفاظت و احیای جنگلات، احیای علف‌چرها، مدیریت و حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن و انکشاف منابع آبی از طریق احیای آب‌ریزه‌ها، اهداف عمده‌ای است که وزارت آن را دنبال می‌کند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA